Geavanceerd tabellen filteren in Google Analytics voor de optimalisatie van AdWords campagnes

6 november 2009, 06:33

De nieuwe Google Analytics feature ‘ geavanceerd tabellen filteren’ die eind oktober geïntroduceerd is, maakt het nu nog eenvoudiger om een Google AdWords campagne te optimaliseren via Google Analytics. Ben je nog niet bekend met deze nieuwe feature? Bekijk dan de onderstaande video over de nieuwe feature.

AdWords vragen beantwoord

Onderstaand enkele vragen die je kunt beantwoorden met deze nieuwe feature.

1. Mijn CTR is heel erg variabel. Kun je mij een overzicht geven van de zoekwoorden met een lage CTR die wel converteren?

{title}

{title}

Op basis van de bovenstaande filter kun je zonder veel moeite de zwakke plekken van een AdWords campagne blootleggen. De woorden die hierin worden aangegeven zijn potentieel kansrijke woorden die nu op basis van CTR matig presteren.

2. In mijn campagne zitten zoekwoorden met een hoog volume die niet rendabel zijn. Kan ik een overzicht van deze zoekwoorden ontvangen?

Om de zwakke plekken van een AdWords campagne bloot te leggen, kun je de zoekwoorden filteren die een ROI (Return On Investment) van minder dan 100% hebben en een minimaal aantal kliks van bijvoorbeeld 15 hebben ontvangen.

{title}

3. Welke zoekwoorden leveren mij de hoogste gemiddelde orderwaarde op (e-commerce module)?

De zoekwoorden die een hoge gemiddelde orderwaarde opleveren kun je eenvoudig filteren via de nieuwe functie. Waarom is dit handig? Zo kun je bijvoorbeeld het aantal woorden in deze selectie verbreden via conversie-optimalisatie. Een brede, stabiele basis van de AdWords campagne is daarnaast extra waardevol voor de continuïteit van de campagne.

{title}

4. Kan ik een overzicht ontvangen van de best presterende zoekwoorden uit mijn AdWords campagne op basis van conversieratio?

Dit is nu in te stellen via Google Analytics met de advanced filtering functie. Plaats hiervoor bijvoorbeeld een filter op alle zoekwoorden met minimaal 50 bezoeken en een conversieratio van 3,5%. Het resultaat is een lijst met alle zoekwoorden die aan deze criteria voldoen.

Conclusie

Je zult misschien denken: Dit kon ik toch allang? Klopt. Het was alleen vaak een stuk lastiger deze informatie goed te verzamelen via de verschillende beschikbare tools. Extra voordeel is dat het via Google Analytics eenvoudig is om rapportages periodiek per mail of op elk gewenst moment in een PDF uit te draaien.

Martijn van Vreeden
Digital analytics consultant bij Mayankho

Martijn van Vreeden is een freelance digital analytics consultant. Hij helpt bedrijven om inzicht te krijgen uit hun online data en hier het optimale resultaat voor hun bedrijf mee te behalen. Naast zijn freelance activiteiten is hij mede-oprichter van customer feedback tool Mayankho.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    @Andre: Is inderdaad ouder!

    @Martijn: Even aanpassen?


    6 november 2009 om 07:49
    Martijn van Vreeden

    @ Andre. Klopt. De aankondiging voor de lancering is midden oktober de deur uitgegaan. De features die jij noemde worden sindsdien geleidelijk over het GA netwerk uitgerold. Deze feature is voor veel gebruikers pas vanaf deze week zichtbaar.


    6 november 2009 om 09:32
    Martijn van Vreeden

    @ Andre: Inderdaad, alle nieuwe features moeten in principe bij alle gebruikers zichtbaar zijn einde van deze maand. Opvallend dat de mensen tijdens jouw sessie weinig toegang hadden tot deze feature. Ik krijg juist hele andere sentimenten uit de markt.


    6 november 2009 om 13:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief