ReclameReview: Bavaria

4 november 2009, 12:01

De waterdruppel in deze commercial heeft 20.000 jaar gewacht om uiteindelijk in een glas Bavaria terecht te komen.

Credits:

Bureau: Selmore

Regie: Matthijs van Heijningen

Productie: Bonkers

Postproductie: EightVFX

Muziek: Massive Music

De doelstelling:

Imagocampagne Bavaria.

De uitwerking:

We zien een waterdruppel (natuurzuiver mineraalwater) die duizenden jaren heeft gewacht en talloze ontberingen heeft doorstaan om uiteindelijk in een glas Bavaria terecht te komen. Of toch niet?

Het oordeel:

Allereerst: wat is deze commercial geweldig mooi gefilmd! Prachtige muziek ook en mooie animatie. De grap op het eind blijft waarschijnlijk niet lang leuk, maar de eerste keer is hij erg grappig. Door de lengte van de commercial zal hij vaak vertoond moeten worden om in het hoofd van de kijker de naam Bavaria er aan te koppelen. Het feit dat Bavaria natuurzuiver mineraalwater gebruikt, doet denken aan de campagne van Hertog Jan met hun al even pure ingrediënten. De insteek van deze commercial is uiteraard heel anders, met de typische down-to-earth mentaliteit van Bavaria als afsluiter. Niet zo hoogdravend en romantisch doen, gewoon bier drinken. Dat lijkt de boodschap te zijn van Bavaria.

Zijn jullie trouwens al gewend aan de pay-off ‘Zo.’? Ik denk nog steeds ‘Nu eerst een Bavaria.’ als ik hem hoor. Of is dat juist de kracht van de pay-off, net zoals Nike die alleen de ‘swoosh’ nodig heeft, terwijl je er zelf al de naam Nike bij denkt?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!