TEDtalk Tuesdays: Elisabeth Gilbert

3 november 2009, 13:12

Vorige week lanceerden we een nieuwe rubriek op Marketingfacts: TEDtalks Tuesdays! Volledig geïnspireerd op de actie van CNN zal ik elke dinsdag een talk plaatsen uit de geweldige collectie van TED.com voorzien van wat persoonlijk commentaar of misschien een actuele aanleiding. De tweede talk die ik met jullie wil delen is van Elisabeth Gibert:

De moeite waard omdat …

Ik denk dat iedereen die op Marketingfacts actief is wel eens het gevoel van Elisabeth deelt: Je moet iets verzinnen, creatief zijn; maar soms lukt het niet. Hoe komt dat? Is inspiratie inderdaad iets dat aan komt waaien (the genius), of is het gewoon keihard werken? De boodschap van Gilbert is in ieder geval dat je sowieso keihard moet werken en dat de inspiratie dan wel eens je beloning kan zijn.

{title}

Jim’s persoonlijke noot

Toen Elisabeth Gilbert dit verhaal vertelde, zat ik in de zaal (TED 2009). Het optreden van Gilbert leidde tot kippevel in de zaal en een zeer luidruchtige, staande ovatie. Mensen riepen “Olé Olé”, precies zoals zij had omschreven in haar talk. Dat was ook de kracht van haar optreden; in eerste instantie komt daar een schuchter meisje op met de nodige zelfrelativering. Maar het eindigt met een grote boodschap, een fantastisch inzicht en een hard applaus. Later vertelde Gilbert dat ze maanden had geoefend op deze presentatie. Iets dat je er absoluut niet aan af kan zien. Maar wat wel weer in lijn is met haar “just hard work” mentaliteit.

—-

Jim Stolze is organisator van TEDxAmsterdam, een officieel TEDx-event in licentie van TED dat plaatsvindt op 20 november 2010 in de Stadsschouwburg van Amsterdam.

Jim Stolze is een pionier en consultant op het gebied van digitale transformatie. Hij werd vooral bekend als de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. Bij RTLZ is hij wekelijks te zien als innovatie-deskundige in het televisieprogramma Toekomstmakers. Sinds 2017 staat Jim Stolze aan het hoofd van Aigency, een platform voor artificial intelligence. Met een jong team op het Amsterdam Science Park opereert Aigency als een 'broker' tussen vragen van multinationals (data) en studenten / startups (algoritmes).

Categorie
Tags

3 Reacties

    R. Janssen

    Volgens mij klopt de tekst bij de post niet… Dit is precies hetzelfde verhaal als vorige week.


    3 november 2009 om 14:34
    mf@jimstolze.nl

    Hi R. Janssen,

    Klopt *schaam* Ik had de oude tekst uit gemak gekopieerd en per ongeluk gepubliceerd voordat de nieuwe tekst erin stond.

    Nu zou-ie weer vers moeten zijn!


    3 november 2009 om 14:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!