Vorige maand bleek uit onderzoek over gebruik van social media dat 86% van respondenten uit diverse industrieën gebruik maakt van social media. De social media tools werden meestal gebruikt voor marketingdoeleinden (57%). Meest opvallend aan dit onderzoek vind ik dat slechts 16 procent van de ondervraagden de social media-initiatieven op ROI meet. Naar mijn mening is dit één van de belangrijkste factoren die de adoptie van social media vertraagt.
Vandaar dat ik met Buzzcapture enige tijd geleden een formule heb ontwikkeld om waarde van de buzz in euro’s uit te drukken. Dus wat ‘kost’ negatieve buzz een merk of wat is de bijdrage van positieve buzz aan je merkwaarde. Hoewel dit niet direct uitgedrukt wordt in omzetcijfers, blijkt uit onze ervaring dat bedrijven het zinvol vinden om buzz in waarde uit te drukken. Tenminste, zolang de aannames in de berekening realistisch zijn in de ogen van de klant. De Buzzcapture formule is inmiddels verfijnd en toegevoegd als onderdeel van het dashboard, de Brand Monitor.
Hiermee kunnen gebruikers voor hun relevante merken (en gesponsorde evenementen) de waarde van de buzz berekenen. Dus: wat ‘doet’ Nuon’s solar team voor het merk Nuon, en (hieronder) wat kostte de aanhoudende negativiteit de DSB bank in merkwaarde? De waardeberekening is gebaseerd op enkele factoren waarvan de weegfactoren per klant kunnen worden aangepast. Ben benieuwd wat jullie van deze tool vinden.

Afbeelding vóór de klik: Engagingmedia