Crowdsourcingproject: Doe mee met DSB The Movie

27 oktober 2009, 07:10

{title}Onder de naam ‘DSB The Movie’ start ik zei de gek (inmiddels met vele partners, waaronder Marketingfacts, Whizpr, Yubby) een groot nationaal crowdsourcingproject om een videofilm te maken over de opkomst en ondergang van de DSB Bank, gezien vanuit de ogen van de grootste belanghebbende: het Nederlandse publiek. Iedereen is er mee bezig, heeft er een mening over en er zijn velen die direct of indirect financieel schade hebben ondervonden van wat waarschijnlijk als wanbeleid de geschiedenisboeken in zal gaan. Iedereen die dat wil kan een bijdrage leveren aan de film via bijvoorbeeld Google Wave, Hyves, Twitter, LinkedIn, Flickr en een eigen site, DSBthemovie.nl. De film moet op internet verschijnen en zal gratis te zien zijn. Als iedereen #dsbthemovie als hashtag gebruikt, vinden we vast alles terug.

Ik hoorde over de plannen van Scheringa om zelf een film te maken, en dacht dat er waarschijnlijk een beter beeld zou ontstaan als de diverse andere betrokkenen dat zouden doen. Ik heb dit idee toen meteen besproken met Matthijs van den Broek om te kijken of en hoe we hier een crowdsourcing project van kunnen maken. De bedoeling is zonder middelen tot iets te komen. We (zie ook: WIE) willen nog een vakjury van experts samenstellen met mensen uit de financiële- en filmwereld om het script en de scènes te beoordelen.

Crowdsourcing

Het principe van crowdsourcing is dat je met veel bijdragen en creativiteit van veel mensen een veel beter product kunt maken dan wanneer je op eigen kracht iets doet. Dit is het principe van ‘twee weten meer dan één’, maar dan veel verder uitvergroot. Voor het ontwikkelen van ideeën is dit al vaker toegepast, voor een film zou het (dacht ik) de eerste keer zijn.

Project

De bijdragen kunnen op verschillende manieren tot stand komen. Vervolgens kan iedereen die het wil zich aanmelden om een scene uit te werken en aan te leveren (zelf filmen, acteren, geluid, montage etc.). Van elke aangeleverde scene worden door het publiek ook weer online de beste scenes gekozen. De top vijf wordt gepubliceerd en het winnende filmpje wordt samengevoegd in de uiteindelijke film.

Credits

DSB The Movie moet zo’n 30 minuten gaan duren. Iedereen die een bijdrage levert wordt genoemd in de credits op de website en in de uiteindelijke film. De film zal op internet verschijnen en gratis te zien zijn. Iedere bioscoop die hem uit wil zenden mag direct contact met me opnemen. Iedere tv-omroep trouwens ook. 🙂 Het project wordt opgedeeld in allemaal deelprojecten, om het voor ons ook beheersbaar te houden. We zullen via Marketingfacts de opdrachten bekend maken (de eerste zal zijn: Ontwerp het logo van de film). Als je dus mee wilt doen, volg dan DSBThemovie op Twitter, Hyves, LinkedIn of GoogleWave.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jan Willem Alphenaar

    Eerste opdracht:

    Een project is geen project zonder logo.

    Om iedereen te laten wennen aan het idee voor crowdsourcing beginnen we met een kleine eenvoudige opdracht.

    Omschrijving opdracht:

    We hebben een logo nodig voor de film. Dit logo moet zowel bij de uiteindelijke film gebruikt worden, maar ook bijvoorbeeld als Twitter logo, op de hyvesgroep, linkedin, etc…

    Iedereen die creatief is in het ontwerpen van logo’s, vragen wij om een logo te maken en deze te zetten op Flickr.

    Gebruik bij je foto de tag #dsbthemovie en wij vinden hem. Het is overigens wel handig als je hem ook via Twitter aanmeld met dezelfde tag #dsbthemovie of bij de hyvesgroep.

    Selectie

    Wij maken een eerste selectie en vervolgens kun je op deze website allemaal meestemmen voor het beste logo.

    Deadline

    We willen 2 november een logo hebben. Dus we willen de inzendingen zo snel mogelijk kunnen vinden op Flickr met deze zoekopdracht.


    27 oktober 2009 om 08:17
    onlinemarketeerTV

    Power to the people! Mooi initiatief wat wellicht een blauwdruk kan opleverén voor ‘Crowdsourcing Social Video’. Benieuwd of het nieuwe inzichten oplevert. Wordt de voortgang op MF gepost?


    27 oktober 2009 om 14:57
    Jan Willem Alphenaar

    We zullen de volledige voortgang inderdaad ook op M! plaatsen. Morgen komt Editie NL ons filmen op het HQ van M!


    27 oktober 2009 om 15:03
    Stephan

    Interessant initiatief, ik ben erg benieuwd naar het redactionele proces.

    Zijn the people in staat om nuance aan te brengen als ze eenmaal de power hebben?


    2 november 2009 om 21:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!