Online advertising rapport Eyeblaster: Hoe groter hoe beter?

20 oktober 2009, 04:27

Online banner ads: hoe groter, hoe effectiever? Als we het “Global Benchmark Report 2009” (pdf) van Eyeblaster moeten geloven, is dat zeker geen vaststaande wet waar je als marketeer vol op kunt vertrouwen. Want, schrijven ze bij Eyeblaster: “Rich Media ads, on the other hand, have more “dimensions” than two—pixels are augmented by flash, video and expansions that catches the users’ attention. Therefore in Rich Media, size portrays only a part of the performance picture.”

{title}

Het IAB lanceerde onlangs twee loeigrote formatstandaarden voor online bannering om aan de vraag naar “groot, groter, groots” te voldoen. Eyeblaster onderzocht miljoenen impressies: “Nearly 70% of the surveyed impressions worldwide are either 300×250 (Medium Rectangle) or 728×90 (Leaderboard).”

Belangrijk verschil in de onderzoeksresultaten is het verschil tussen static bannering en rich media. Groter is beter. Het werkt voor standaard bannering, maar niet voor rich media. Uit het rapport:

“Larger sizes yield better performance mainly for Standard Banners; in Rich Media the picture is more complex. In addition to size, Rich Media offers video, flash and other features that may change the impact of the ad performance beyond its size. Therefore, for Rich Media, size is not a good indicator of performance as other ad attributes.”

{title}

Mooi onderzoek, met zeer waardevolle insights en een groot aangepakte benchmark.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    koningwoning

    Late reactie…. maar ik wilde toch nog even kwijt dat het raar is dat een gerenommeerde partij als Eyeblaster niet inziet dat we toch meer dan alleen clicks of CTR moeten meten (en dan heb ik het niet over hoe lang is men met de banner bezig)

    Waar zijn de ouderwetse waarden van reclame herinnering, TOMA, aided awareness, purchase intent, etc. gebleven?

    laten we niet weer teruggaan naar dat kliks alles zijn…. ik dacht net dat we er over uit waren dat je je content niet alleen maar op je eigen site moest hebben, maar dat het ook op zo veel mogelijk andere plekken moest staan.

    In het verlengde hiervan geld dat natuurlijk ook voor je communicatie: breng je boodschap naar de doelgroep, niet je doelgroep naar je boodschap.


    11 november 2009 om 16:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!