IAB advertising rapport H1 2009: 5,3 procent daling online bestedingen

8 oktober 2009, 05:30

{title}

De online advertentiebestedingen in de VS zijn voor de eerste helft van 2009 met 5,3 procent gedaald naar 10,9 miljard dollar. In de eerste helft van 2008 lag dat bedrag nog op 11,5 miljard dollar. Dat blijkt uit het “H109 Internet Advertising Revenue Report” van het IAB in samenwerking met PricewaterhouseCoopers. Hier nog een voorspelling van eMarketer, hieronder het volledige rapport:

Download hier het volledige IAB-rapport in pdf. Zoekmachine marketing en display-related advertising blijven de belangrijkste segmenten van de totale advertentiebestedingen. Zoekmachine marketing mag, zo laat onderstaand plaatje zien, rekenen op ongeveer 50 procent van de totale advertising bestedingen.

{title}

Randall Rothenberg, CEO van IAB VS: “In recent years the digital revolution has driven a transformation of how consumers experience advertising and media. As the economy improves, we’re confident that brands will devote an even greater share of their budgets to reaching consumers as they make interactive media a larger part of their lives.”

{title}

Bij eMarketer denken ze dat de markt in de tweede helft van dit jaar (daar zitten we nu dus al ruim in) aan zal trekken of ten minste een minder zware daling van de advertentiebestedingen zal laten zien. David Hallerman denk dat de markt “is bottoming out. While our preliminary estimates point to another decline in the year’s second half, expect that to be less than the first half’s 5.3% drop.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Abonnementkeuze.com

    Die 5.3% daling in online advertising, hoe staat die ten opzichte van de daling (als die er is) in offline advertising?

    Ik denk dat een absolute daling (de genoemde 5.3%) niet zo interessant is in tijden van recessie. Ik vraag me nu vooral af hoe de daling eruit ziet met de totale investering (off- en online) in het hoofd (relatief).

    Misschien is de 5.3% daling in verhouding wel heel goed…


    8 oktober 2009 om 06:08
    mgvandenbroek

    @Abonnementkeuze.com: Ik zou even onder eigen naam reageren. Dat praat wat gemakkelijker. Of heet je echt zo? 😉

    Ontopic: Print is veel en veel harder gedaald. Bij kranten in VS gaat/ging het om percentages van 30 procent. Ik ga het even uitzoeken maar je mag met me meedoen!


    8 oktober 2009 om 06:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!