Buma/Stemra geeft 20 euro/embedded video voorlopig op!

Buma/Stemra geeft 20 euro/embedded video voorlopig op!

De controversiële Youtube Tax is weer opgeschort. Ik had vrijdagochtend een interview met Dre Kampfraath, hij is jurist en geeft auteursrecht. Hij vertelt in dit interview hoe de verhouding is tussen politiek, de auteurswet, BumaStemra en het toezicht hierop. Verder wat de rechter en echtpolitiek kan doen om beslissingen van BumaSterma te ontkrachten.  In zijn mening zou deze heffing geen stand kunnen houden. Hij had sneller gelijk dan hij dacht.

Mijn mening hierover is dat BumaStemra een brilliante PR strategie heeft gevolgd.Niemand discussieert meer over prijzen van downloads, streaming, webradio, achtergrond muziek. Ze hebben 1 onredelijk element in het licentie model gestopt en die direct laten vallen. De rest, die veel meer geld gaat opleveren, wordt soepel geaccepteerd en het heel nederland weet dat Bumastema serieus geld gaat vragen voor muziek op het internet. Een leuke case voor PR2.0 guru’s

Verder de interviews van de directeur van Buma/Stemra over de rechtvaardiging, de jurist over de houdbaarheid, een boze column van Bert Brussen en andere inzichtelijke filmpjes + de prijslijst van BumaSterma van het gehele licentienetwerk

6 october was de persconferentie van Buma/Stemra. Ik mocht geen camera meenemen maar je kunt de persconferentie hier volgen (sorry pas na 3.40 begint de audio). Eigenlijk had niemand van de pers veel te klagen behalve de 20 euro die nu voor het embedden van een Youtube-video wordt gevraagd, ie ‘de Youtube’ tax waar kamerleden nu vragen over hebben gesteld.  Er zijn echter veel meer zakelijke problemen. Luister bijvoorbeeld naar Cees van Rij over internationaal werken voor bedrijven. Je moet met ALLE rechtenorganisaties wereldwijd afspraken maken. Er is niet een loket.

Hieronder de brochure van de digitale prijzen om muziek online te gebruiken. Ik heb de indruk dat over de bulk van de tarieven (downloaden, streamen, web radio, achtergrond muziek) nauwelijks meer grote gevechten over zijn. Alles richt zich over de prijs van het embedden van youtube filmpjes.

Leuk is ook het interview van Antal de Waij 1 jaar geleden die al weer weg is bij BumaStemra maar die wel het hele systeem heeft opgezet. Daar vertelde hij dat particulieren niet vervolgd zouden worden. Dat is nu niet meer het geval. Een spider zal alle pagina’s van het web doorzoeken. Alle ‘platforms’ waar een deal mee is gesloten (zoals hyves of youtube (al in de UK gebeurd)) worden niet meegenomen maar iedereen krijgt een brief/email/bericht dat er muziek op de site staat en dat die of verwijderd moet worden of dat er betaald moet worden. Er wordt geen onderscheidt gemaakt door de spider of het blogs zijn of bedrijven. Alleen het platform waar de website op draaien is bepalend.


Brochure Digitale Muzieklicenties 2010 bumastemra

 

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Heel slim meneer Vervoor, offline-tarieven projecteren op online-gebruik. Was het te moeilijk om de onlinemarkt in te schatten of zelfs cijfers van te vinden?

    geplaatst op
  • Zucht, begin steeds meer te begrijpen hoe Buma/Stemra komt tot zulke beslissingen. Wordt het niet tijd dat ook het management wat frisse wind krijgt en nieuwe generatie denkers toelaat? Marco Raaphorst in dienst bij Buma/Stemra lijkt me wel wat! ;-)

    geplaatst op
  • De prijs van €20 euro is via een zeer non inzichtelijk process tot standgekomen. Van m2 bij de bakker tot een prijs van het embedden van een video klonk bijzonder bizar uit de ogen van de mannen en vrouwen. Ze hadden ook geen verhaal eigenlijk. Maar het is wel de nieuwe internet realiteit.

    geplaatst op
  • YouTube heeft tegenwoordig goede herkenning van muziek. Is muziek onder een filmpje beschermd, dan wordt het geluid uitgeschakeld, tenzij het van de band/artiest/label zelf is. Kortom: De enige die nog muziek op YouTube kan zetten is de band/artiest/label zelf.
    De enige reden die ik kan bedenken waarom een band/artiest/label dat doet is vanuit een promotioneel oogpunt. Ze zetten hun clip/ hun liedje erop in de hoop dat mensen het gaan kijken, het leuk vinden, doorsturen naar hun vrienden, embedden enz en vervolgens de CD kopen of naar een optreden komen.
    Vervolgens kunnen ze ook nog zelf aanvinken of ze embeds toestaan of niet.

    Er is dus geen enkel belang voor de artiest/ het label om een heffing op te leggen. Dat is alleen maar een drempel die het moeilijker maakt voor het publiek om in aanraking te komen met hun muziek. En dat zorgt er dus in feite voor dat artiesten die niet bij de Buma zitten makkelijker een groot publiek gaan bereiken.

    Kortom: deze regeling gaat de artiesten/ labels die bij de Buma aangesloten zijn veel geld kosten! Lagere CD verkoop en lege zalen!

    Wat ik niet snap in deze hele discussie is waar deze mensen zijn. Henk-Jan Smits heeft er een paar keer schande van gesproken (http://twitter.com/henkjansmits) maar verder heb ik nergens in de verschillende discussies reacties van artiesten of labels gezien.
    "Jongens, wakker worden! Jullie worden genaaid door die opa van de Buma ! Nu uit je nest komen en actie ondernemen!"

    geplaatst op
  • Dan embedden we op Diary of Cool maar geen YouTube video's meer, maar plaatsen we gewoon direct de zshare mp3-download linkjes die overal worden gebruikt. It's up to you Buma!

    geplaatst op
  • @MarcoDerksen: zelfde gedachte bij het zien van dit alles. Probleem lost vanzelf op binnen 5 a 10 jaar maar da's wel te lang. Naast Marco Raaphorst ook meteen Arnoud Engelfriet laten overgaan.

    Eerste NL-artiest die gewoon dit naast zich neerlegt akties voert en stelt mijn muziek mag je wel gratis embedden onder welke video dan ook kan wellicht tikkie viraal worden of toch niet?

    geplaatst op
  • Nu maar hopen dat de BUMA Vincent E eens wat schuift zodat hij eens een cursus Camjo kan volgen en leert filmen (waar en hoe staat iemand in beeld krijg je vast al in les 1 of 2) . De filmpjes zijn zeer slecht. HELAAS

    geplaatst op
  • Ik mis de links in de 2e alinea van de lead?

    En @Mario: de opnames zijn onopvallend gemaakt dus dan is het best moeilijk goed beeld te krijgen. Dit trouwens nadat Rutger van GeenStijl de zaal uit gezet was omdat hij opnames maakte. http://www.geenstijl.tv/2009/10/rutger_embedded_op_persbijeenk.html Interessant trouwens, een persconferentie waarbij geen beeld en geluid gemaakt mag worden.

    geplaatst op
  • Is ergens een (zwart)lijst van artiesten die bij buma/stemra zijn aangesloten? Zodat je eerst even kan checken voordat je een video wilt pluggen?

    Ik snap alle ophef eigenlijk niet. Dit probleem lost zich (en buma/stemra) vanzelf op als artiesten die gehoord en gezien willen worden zich niet meer bij buma/stemra aansluiten.

    geplaatst op
  • Hoe zit het als je als productiemaatschappij een programma opneemt en er geluid onder zet (wat je netjes betaald aan de Buma? Mag dat wel? want er is niets gezegd over het online zetten. En mag je het dan wel op je eigen website opnieuw embedden? of moet je dan voor eigen werk (waar je al voor betaald hebt) opnieuw betalen..?

    geplaatst op
  • Volgens de tarievenlijst moet je per uiting betalen. Dus ja, je moet opnieuw betalen als je het online zet.

    geplaatst op
  • Hoe zit het met embedden van commercials? Heb er zo'n 800 staan op mijn blog.

    geplaatst op
  • @marc in reclame zit dus altijd muziek. 800x€30 is €24.000. Waarschijnlijk als je ze allemaal in een http://www.dik.nl kanaal stopt is het 1 kanaal en betaal je dus €130 (minimum aantal)
    @arnoud wat denk jij van een Dik widget? Op http://www.dik.nl/c/dik2000 staan 2000 muziek video's. Is dat 1 openbaring op 2000?
    @mario jammer dat je mijn filmpjes slecht vind. Geluid was overstuurd maar beeld vond ik wel meevallen
    @martijn op de bumastemra schijnt een link te zijn met een zoekmachine

    geplaatst op
  • het bericht staat ook op TechCrunch

    geplaatst op
  • Moest wel lachen om geenstijl. Zij zijn zoals gewoonlijk hyves weer eens afgegaan en hebben daar een flink aantal medewerkers van Buma gevonden, met een enorm aantal embedded video's.

    heerlijk.

    Veel buitenlandse blogs pikken dit nu ook op, zijn vrijwel allemaal zeer negatief.

    geplaatst op
  • Waar niemand nu iets over zegt hier is dat die eikels van de BUMA er ook al voor zorgen dat Spotify in ons land nog niet beschikbaar is.... en waarschijnlijk voorlopig ook niet beschikbaar zal worden (als ik mijn bron moet geloven.) Dit alles omdat de heren BUMA nogal dwarszitten.
    Dus nee Vincent - ik denk dat het streaming verhaal niet helemaal van de baan is.... ik denk dat dat alleen niet dezelfde memen heeft als YouTube - die zelf namelijk al een overeenstemming met de platenmaatschappijen hebben gesloten. Je kunt maar op één front gelijkertijd oorlog voeren.
    Vraag maar aan die Duitser met z'n rare snor....

    geplaatst op
  • Naar aanleiding van de telefoontje, tweets en e-mails op deze manier maar even meer duidelijkheid over Buma Stemra - http://ow.ly/twGv

    geplaatst op
  • Ik snap niet zo goed waar die 20 euro per filmpje wegkomt. Het is namelijk meer dan 20 euro en het gaat per trede van 130 euro. D'r is dus helemaal geen 20 euro per filmpje, ene kniesoor die er op let, maar door niet met juiste feiten te smijten word de zaak er allemaal niet beter op volgens mij, dan hou je dat idee van die lastige bloggers...

    geplaatst op
  • Idd @ Remco! Hahaha, prachtig zo'n actie!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.