Buma/Stemra geeft 20 euro/embedded video voorlopig op!

10 oktober 2009, 03:05

De controversiële Youtube Tax is weer opgeschort. Ik had vrijdagochtend een interview met Dre Kampfraath, hij is jurist en geeft auteursrecht. Hij vertelt in dit interview hoe de verhouding is tussen politiek, de auteurswet, BumaStemra en het toezicht hierop. Verder wat de rechter en echtpolitiek kan doen om beslissingen van BumaSterma te ontkrachten. In zijn mening zou deze heffing geen stand kunnen houden. Hij had sneller gelijk dan hij dacht.

Mijn mening hierover is dat BumaStemra een brilliante PR strategie heeft gevolgd.Niemand discussieert meer over prijzen van downloads, streaming, webradio, achtergrond muziek. Ze hebben 1 onredelijk element in het licentie model gestopt en die direct laten vallen. De rest, die veel meer geld gaat opleveren, wordt soepel geaccepteerd en het heel nederland weet dat Bumastema serieus geld gaat vragen voor muziek op het internet. Een leuke case voor PR2.0 guru’s

Verder de interviews van de directeur van Buma/Stemra over de rechtvaardiging, de jurist over de houdbaarheid, een boze column van Bert Brussen en andere inzichtelijke filmpjes + de prijslijst van BumaSterma van het gehele licentienetwerk

6 october was de persconferentie van Buma/Stemra. Ik mocht geen camera meenemen maar je kunt de persconferentie hier volgen (sorry pas na 3.40 begint de audio). Eigenlijk had niemand van de pers veel te klagen behalve de 20 euro die nu voor het embedden van een Youtube-video wordt gevraagd, ie ‘de Youtube’ tax waar kamerleden nu vragen over hebben gesteld. Er zijn echter veel meer zakelijke problemen. Luister bijvoorbeeld naar Cees van Rij over internationaal werken voor bedrijven. Je moet met ALLE rechtenorganisaties wereldwijd afspraken maken. Er is niet een loket.

Hieronder de brochure van de digitale prijzen om muziek online te gebruiken. Ik heb de indruk dat over de bulk van de tarieven (downloaden, streamen, web radio, achtergrond muziek) nauwelijks meer grote gevechten over zijn. Alles richt zich over de prijs van het embedden van youtube filmpjes.

Leuk is ook het interview van Antal de Waij 1 jaar geleden die al weer weg is bij BumaStemra maar die wel het hele systeem heeft opgezet. Daar vertelde hij dat particulieren niet vervolgd zouden worden. Dat is nu niet meer het geval. Een spider zal alle pagina’s van het web doorzoeken. Alle ‘platforms’ waar een deal mee is gesloten (zoals hyves of youtube (al in de UK gebeurd)) worden niet meegenomen maar iedereen krijgt een brief/email/bericht dat er muziek op de site staat en dat die of verwijderd moet worden of dat er betaald moet worden. Er wordt geen onderscheidt gemaakt door de spider of het blogs zijn of bedrijven. Alleen het platform waar de website op draaien is bepalend.

Brochure Digitale Muzieklicenties 2010 bumastemra

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

17 Reacties

    sandertje

    Heel slim meneer Vervoor, offline-tarieven projecteren op online-gebruik. Was het te moeilijk om de onlinemarkt in te schatten of zelfs cijfers van te vinden?


    6 oktober 2009 om 19:42
    media

    Zucht, begin steeds meer te begrijpen hoe Buma/Stemra komt tot zulke beslissingen. Wordt het niet tijd dat ook het management wat frisse wind krijgt en nieuwe generatie denkers toelaat? Marco Raaphorst in dienst bij Buma/Stemra lijkt me wel wat! 😉


    7 oktober 2009 om 02:44
    vincente

    De prijs van €20 euro is via een zeer non inzichtelijk process tot standgekomen. Van m2 bij de bakker tot een prijs van het embedden van een video klonk bijzonder bizar uit de ogen van de mannen en vrouwen. Ze hadden ook geen verhaal eigenlijk. Maar het is wel de nieuwe internet realiteit.


    7 oktober 2009 om 03:52
    evroekel

    @MarcoDerksen: zelfde gedachte bij het zien van dit alles. Probleem lost vanzelf op binnen 5 a 10 jaar maar da’s wel te lang. Naast Marco Raaphorst ook meteen Arnoud Engelfriet laten overgaan.

    Eerste NL-artiest die gewoon dit naast zich neerlegt akties voert en stelt mijn muziek mag je wel gratis embedden onder welke video dan ook kan wellicht tikkie viraal worden of toch niet?


    7 oktober 2009 om 05:35
    Mario

    Nu maar hopen dat de BUMA Vincent E eens wat schuift zodat hij eens een cursus Camjo kan volgen en leert filmen (waar en hoe staat iemand in beeld krijg je vast al in les 1 of 2) . De filmpjes zijn zeer slecht. HELAAS


    7 oktober 2009 om 05:43
    Martijn Lafeber

    Is ergens een (zwart)lijst van artiesten die bij buma/stemra zijn aangesloten? Zodat je eerst even kan checken voordat je een video wilt pluggen?

    Ik snap alle ophef eigenlijk niet. Dit probleem lost zich (en buma/stemra) vanzelf op als artiesten die gehoord en gezien willen worden zich niet meer bij buma/stemra aansluiten.


    7 oktober 2009 om 06:56
    martijn de Bie

    Hoe zit het als je als productiemaatschappij een programma opneemt en er geluid onder zet (wat je netjes betaald aan de Buma? Mag dat wel? want er is niets gezegd over het online zetten. En mag je het dan wel op je eigen website opnieuw embedden? of moet je dan voor eigen werk (waar je al voor betaald hebt) opnieuw betalen..?


    7 oktober 2009 om 07:14
    ArnoudEngelfriet

    Volgens de tarievenlijst moet je per uiting betalen. Dus ja, je moet opnieuw betalen als je het online zet.


    7 oktober 2009 om 07:17
    Marc

    Hoe zit het met embedden van commercials? Heb er zo’n 800 staan op mijn blog.


    7 oktober 2009 om 09:07
    vincente

    @marc in reclame zit dus altijd muziek. 800x€30 is €24.000. Waarschijnlijk als je ze allemaal in een http://www.dik.nl kanaal stopt is het 1 kanaal en betaal je dus €130 (minimum aantal)

    @arnoud wat denk jij van een Dik widget? Op http://www.dik.nl/c/dik2000 staan 2000 muziek video’s. Is dat 1 openbaring op 2000?

    @mario jammer dat je mijn filmpjes slecht vind. Geluid was overstuurd maar beeld vond ik wel meevallen

    @martijn op de bumastemra schijnt een link te zijn met een zoekmachine


    7 oktober 2009 om 12:27
    Remco de Vries

    Moest wel lachen om geenstijl. Zij zijn zoals gewoonlijk hyves weer eens afgegaan en hebben daar een flink aantal medewerkers van Buma gevonden, met een enorm aantal embedded video’s.

    heerlijk.

    Veel buitenlandse blogs pikken dit nu ook op, zijn vrijwel allemaal zeer negatief.


    8 oktober 2009 om 06:19
    koningwoning

    Waar niemand nu iets over zegt hier is dat die eikels van de BUMA er ook al voor zorgen dat Spotify in ons land nog niet beschikbaar is…. en waarschijnlijk voorlopig ook niet beschikbaar zal worden (als ik mijn bron moet geloven.) Dit alles omdat de heren BUMA nogal dwarszitten.

    Dus nee Vincent – ik denk dat het streaming verhaal niet helemaal van de baan is…. ik denk dat dat alleen niet dezelfde memen heeft als YouTube – die zelf namelijk al een overeenstemming met de platenmaatschappijen hebben gesloten. Je kunt maar op één front gelijkertijd oorlog voeren.

    Vraag maar aan die Duitser met z’n rare snor….


    8 oktober 2009 om 06:52
    Roy Huiskes

    Ik snap niet zo goed waar die 20 euro per filmpje wegkomt. Het is namelijk meer dan 20 euro en het gaat per trede van 130 euro. D’r is dus helemaal geen 20 euro per filmpje, ene kniesoor die er op let, maar door niet met juiste feiten te smijten word de zaak er allemaal niet beter op volgens mij, dan hou je dat idee van die lastige bloggers…


    10 oktober 2009 om 06:49
    Stefan Rooyackers

    Idd @ Remco! Hahaha, prachtig zo’n actie!


    12 oktober 2009 om 12:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!