• Mobile
    wordt gesponsord door

Televisie in de toekomst

Televisie in de toekomst
, Adobe Systems

De mediawereld verandert in hoog tempo en ook de mogelijkheden van het traditionele televisiescherm in de huiskamer. Regelmatig wordt hierover op Marketingfacts geschreven. Fabrikanten als Philips en Samsung brengen de eerste toestellen op de markt met een IP- connectie. Daarnaast worden platformen als Yahoo widgets en Adobe Flash geporteerd naar de televisie om internetcontent naar het huiskamerscherm te brengen.

Tijdens IBC 2009 in Amsterdam liet Adobe een demo zien van een settopbox met Flash-ondersteuning. Dit “Digital Home” initiatief trok veel interesse bij zowel consumenten als contentsamenstellers. Ook tijdens het Intel Developer Forum werd een Flash-powered TV toestel getoond. Het belangrijkste scenario voor dit soort initiatieven is tonen van internetvideo-content op een televisiescherm. Hoewel de settopboxen niet uitgerust zijn met zware processoren, is het toch mogelijk om via de hardware FullHD video-content te tonen op dit soort apparaten.

HPTC en Hybrid TV

HTPC (Home Theater PC’s) zoals Windows Media Center, Boxee, MythTV en anderen zijn in staat om internetcontent af te spelen op hun systemen. De prijzen van dit soort oplossingen zijn nog relatief hoog en niet geïntegreerd met de bestaande set-top boxen.

Naast het bekijken van YouTube-content op TV, zie je steeds meer de vraag ontstaan om ook reguliere TV-kanalen via Internet te kunnen bekijken. Deze manier van distributie brengt een aantal uitdagingen met zich mee; helaas is IP-gebaseerde televisie (tegelijkertijd kijken naar hetzelfde programma op dezelfde zender) nog niet zo schaalbaar als traditionele uitzendmethoden (DVB / CAI). Het is daarom nog niet te verwachten dat alle TV-zenders binnen enkele jaren overgezet zijn op IP. Tijdens IBC werd daarom veel gesproken over “Hybrid TV”. Hierbij wordt het TV-signaal via de traditionele weg overgedragen en kan via de afstandbediening een interactieve “overlay” opgehaald worden, afhankelijk van het programma waar je naar kijkt.

Op het internet zijn diverse sportevenementen en -uitzendingen te vinden, waarbij het videobeeld wordt verrijkt met extra informatie, die over het beeld heen wordt gelegd. Dit kunnen tussenstanden, statistieken, actuele overzichtskaarten of bijdragen van gebruikers zijn, die tijdens een (live) uitzending via een “backchannel” communiceren. Er wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van de “tweeschermen” benadering, waarbij de kijker naast zijn TV-scherm ook een laptop of computer gebruikt voor de interactie of extra informatie.

Via Hybrid TV kan dit geïntegreerd worden in een omgeving binnen het TV-scherm. In het diagram hieronder is te zien hoe dit in z’n werk zou kunnen gaan: de kijker heeft afgestemd op een zender en drukt op zijn afstandbediening voor de overlay. De TV stuurt een aanvraag naar de centrale server van de kabelaar met vermelding van het station waarop afgestemd is (1). De kabelaar weet welke distributeur de bewuste zender doorgeeft en stuurt een aanvraag naar de distributeur voor het adres van de bijbehorende “overlay service”. De distributeur (bijvoorbeeld NPO, RTL, SBS) kent de servicelocaties voor de overlays (bij de individuele omroep organisaties) en stuurt de bijbehorende locatie terug naar de kabelaar, zodat deze het door kan geven aan de software in de TV (2). Nadat de locatie van de service bekend is bij het TV-toestel, roept deze de “overlay dienst” op bij het desbetreffende TV-station (3).

{title}

In het Digital Home-scenario van Adobe zijn de interactieve overlays gebouwd door middel van Adobe Flash. Het ontwikkelen van een overlay wordt daardoor net zo eenvoudig als het maken van een interactieve Flash-animatie voor op het web. De set-top boxen met Flash zijn reeds verkrijgbaar, maar een brede (internationale) uitrol wordt in de komende jaren verwacht. De “system on a chip” leveranciers zoals Broadcom, Sigma Designs, NXP en Intel kunnen kosteloos Flash opnemen in hun chips, mits ze voldoen aan de voorwaarden van het Open Screen Project.

Proof of concept

Dit artikel beschrijft een “proof of concept” voor Hybrid-televisie. Hoe dit zich in de toekomst zal ontwikkelen is afhankelijk van krachten in de markt en de vraag naar dit soort oplossingen bij de omroepen, kabelaars en de consument; de technieken voor contentcreatie, -distributie en -representatie zijn beschikbaar.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Om eerlijk te zijn vind ik dit wel een heel omslachtige oplossing. Op mijn HTPC verklein ik het tv scherm gewoon en zet daarnaast een browser open om snel even wat statistieken te bekijken, mail te lezen of wat dan ook. Het grote voordeel is dat ik zelf bepaal wat ik naast het tv kijken doe op mijn computer. Gewoon vanaf de bank met een draadloos toetsenbord en een logitech harmony. Natuurlijk is dat geen goedkope oplossing, maar waarom investeren "ze" dan niet in deze technieken om dit betaalbaar te maken. Daar maak je volgens mij veel meer mensen blij mee dan met een overlay.

    geplaatst op
  • Klaasjan. Al in 2007 heb ik hybride settopboxen gezien die dit (zonder flash) konden. De techniek bestaat al wat langer. Lokaal content managen is niet heel erg populair zal ook Philips straks laten weten. Het samenbrengen van verschillende gebruikers motieven TV kijken, browsen,communiceren is niet erg gewild onder de grootste groep gebruikers. Helaas Maarten hierboven is niet representatief.

    geplaatst op
  • Albert, de uitdagingen met Settopboxen tot nu toe was de mogelijkheid om met een uniforme contentcreatie omgeving te werken; Flash biedt deze mogelijkheid en verlaagt de drempel. Content zal niet lokaal gemanaged hoeven worden, aangezien dit in Flash for Digital Home op dezelfde manier gebeurd als in een een webbrowser, de content wordt via het open internet opgehaald.
    N.B. Ik beschijf hier niet het "browse" scenario op de een TV; de manier die Maarten beschrijft met een keyboard is naar mijn mening een niche. Je kunt het denk ik beter vergelijken met een veel bredere inzet van de "red button" die bijv bij UPC nu gebruikt wordt in commercials (of by Sky in de UK). Drempel is dat dit een lastigere gesloten omgeving is om content te creeeren, en lang niet zoveel mogelijkheden biedt.

    Interactie tussen TV kijkers (ala de twitter #zg tijdens Zomergasten) is een mogelijk scenario, maar achtergrond informatie verschaffen bij programma's waar je naar kijkt, zie ik als een bredere toepassing.

    geplaatst op
  • @Klaasjan - prima artikel en je hebt volledig gelijk. er is nogal wat gebeurd in de laatste maanden.
    Wat je gezien hebt op IDF vorige week was duidelijk, en wat daarvoor door Intel is gepresenteerd op IBC via Metrological en Miniweb (voorheen Sky's interactieve team) maakt duidelijk wat Intel's strategie is en hoever we weg zijn van daadwerkelijke markt introductie. Bij Harris Corp. zijn we in ieder geval uiterst geïnteresseerd om dit aan onze broadcast klanten (en dat zijn er wel een paar) voor te leggen.
    @Albert - Was jij soms ook bij IBC en heb je Eric Kim's presentatie gezien? Je claimt wel allerhande wjsheid. maar helaas je hebt geen idee wat er in de wereld aan de gang is, sorry!

    geplaatst op
  • Klaasjan, "voorkeuren" zijn -althans digitaal te maken- altijd lokaal (IP) al kan je via landingpagina's het een en ander centraal regelen. AllIP biedt mogelijkheden content en services op maat (per gebruiker) te leveren. Laat ik het anders zeggen, het samenbrengen van content en diensten op 1 beeldscherm is vanwege de verschillende gebruiksmotieven (kijken, browsen, interacteren, communiceren) niet succesvol. Misschien moet je deze posting uit 2007 nog een keertje lezen. Red Button zal evenals deze fraaie voorziening niet erg populair zijn onder de GROTE groepen gebruikers. Daar komt uiteindelijk de echte business vandaan. Is het niet John? Hoe is het trouwens met Daily Media dezes daags? :-)

    geplaatst op
  • Albert bedoel je dit Daily Media?

    geplaatst op
  • :))

    geplaatst op
  • Klaasjan, niet om hier nou de Guru uit te hangen maar wellicht moet je deze posting uit 2007 er is op na slaan. Voor de rest, ik denk dat (ook) flash de oplossing heeft maar niet de vraag!

    geplaatst op
  • Albert - ik zou het niet weten; het is je bekend dat ik nu voor Harris Corp actief ben en meerdere divisies zijn uitermate onder de indruk van wat Metrological neergezet heeft. Bovendien gaat het hier om vraag uit de markt (weet je wel, consumenten).
    vwb Daily Media, laten we eerlijk zijn, ze hebben wel hun nek uitgestoken (in tegenstelling tot sommige zijlijn-observatoren) , en ik wens ze dan ook alle succes toe.

    geplaatst op
  • John zoals je weet was ik al veel eerder onder de indruk van Metrological oplossing die echter juist niet op consumentenvraag (zie linkje in mijn vorige reactie) is gebouwd maar op de ultieme technische mogelijkheden die de in dit geval Intel chipset en middleware de box kunnen dienen. Ik heb nou niet de indruk dat daar nu een gedegen consumentenonderzoekje aan vooraf is gegaan. Geen schande, zelfs Royal Philips maakt wel eens een foutje!

    geplaatst op
  • @Klaasjan: Het is interessant om te zien dat Adobe al flinke stappen aan het nemen is op de SocialTV markt en al belangrijke partners aan zich heeft gebonden. Het lijkt er daarmee ook op dat jullie daarmee een flinke voorsprong hebben genomen op initiatieven van bijvoorbeeld Yahoo Connected TV, Pleyo en Orca Interactive. Ik ben benieuwd of die voorsprong ook behouden kan worden.

    Wat ik wel jammer vind is het gesloten karakter van veel van deze oplossingen. Dat kan natuurlijk nog veranderen maar gezien de vele miljoenen die er door Adobe en partners al in het Open Screen Project Fund is gestoken verwacht ik dat het platform op slot blijft en er met SDK's wordt gewerkt voor de ontwikkeling van applicaties door derden.

    Wat mij verbaasd is dat Adobe teruggrijpt naar Flash voor de techniek. Ik had verwacht dat Air hiervoor het aangewezen platform zou zijn vanwege het open karakter. Kan jij hier meer over vertellen?

    geplaatst op
  • Ik denk dat de vraag van de doorsnee consument op dit moment nog ondergeschikt is omdat ze niet goed kunnen overzien wat de mogelijkheden zijn (dat weet nog niemand precies) en al helemaal niet wat ze willen. Echter, als je kijkt naar Generatie Y die op dit moment meest intensieve gebruikers zijn van internet en social media dan blijkt dat er veel interesse is (link). Het gaat dan niet om het weer als widget of een aandelen ticker op TV maar over interactieve Social TV. Dus TV programma's kijken met Facebook vrienden, films raten en doorsturen aan vrienden, etc.

    De uitdaging is om van 'TV kijkers' in de toekomst 'TV gebruikers' te maken.

    geplaatst op
  • Remco, als het aanbod aansluit bij de behoefte (zie de nog steeds miljoenen teletekst gebruikers) en aambieders geen hogere mathematica te willen toepassen gaat het helemaal goed komen met die actieve televisie consument!

    geplaatst op
  • Aanvullend dit is die consument van morgen. Met dank aan http://www.mediaonderzoek.nl en Qrius:

    " Media: ander gebruik van televisie, veel vernieuwingen slaan nog niet aan
    Jongeren maken, zoals bekend, veel gebruik van media. Jongeren van 15-19 jaar besteden per dag bijna 4 uur aan media (235 minuten). Jongeren van 20-24 jaar 263 minuten en jongeren van 25-29 jaar 277 minuten. Deze gegevens zijn niet eerder door Qrius gemeten.

    Er zijn grote verschillen in het gebruik van televisie te zien. Jongeren van 15-19 jaar besteden nog maar 72% van hun kijktijd voor een ‘normale’ televisie. Er wordt steeds minder vaak gekeken op het moment dat een programma wordt uitgezonden. Er wordt steeds meer gekeken naar losse afleveringen van series die via internet worden verkregen. Er wordt steeds minder gezapt. Verder meldt Qrius dat printmedia sterk onder druk staan.

    Als het gaat om internet valt op dat veel vernieuwingen zoals widgets en twitter (nog) niet aan slaan; denk aan widgets. Ook hebben nog maar weinig jongeren een smartphone. Verder blijkt uit het onderzoek dat van de peuters van 2 en 3 jaar oud in Nederland al 26% minimaal één keer per week op internet zit".

    geplaatst op
  • Inderdaad Remco - research van alle gerenommeerde onderzoekshuizen wijzen op een grote latente vraag en zoals je al stelt niemand kan op dit moment bepalen welke diensten ook daadwerkelijk zullen slagen. Vandaar dat open structuur mbt de widget aanpak van Intel/Yahoo dit proces kan sturen.
    En dit keer ben ik het eens met Albert - het gaat om afstemmen van aanbod op consumenten vraag. Maw wat zal straks daadwerkelijk premium content blijken te zijn? time will tell.

    geplaatst op
  • @Remco nadere toelichting op je vraag: Adobe heeft zowel Flash als AIR in het portfolio. Hierbij focused Flash zich meer op de "In browser" experience en AIR op de "application / desktop" experience. Hoe dit zich naar de toekomst ontwikkeld voor het TV platform kan ik niet zeggen; je hebt gelijk dat (zeker met hetgeen wat ik hier beschrijf) dat AIR een goede fit zou zijn.

    Met betrekking tot het "gesloten" gedeelte van het platform. Doelstelling van het Open Screen project is dat derde partijen content kunnen ontwikkelen voor deze platformen. In Adobe optiek gebeurt dit met de bekende Adobe Tools.

    Misschien interessant om te lezen is de passage "Benefits to the Ecosystem" - http://www.openscreenproject.org/about/faq.html

    Met betrekking tot consumenten vraag en beleving, Albert draagt een aantal onderzoeksresultaten en ervaringen aan uit eerdere jaren. Als ik kijk naar de mobiele wereld, riepen velen dat "op dat kleine scherm kun je niet browsen"; WAP is geleidelijk verdwenen, maar op dit moment zijn Apple en Google Android bezig met een verandering in de mobiele wereld. Hier is het uitdagende spanningsveld tussen "vraag uit de markt" en "markt ontwikkelen en vraag creeeren".

    geplaatst op
  • Klaasjan, dat is de reden dat ik ook verwijs naar dat hele actuele jongerenonderzoek. Uitgesteld kijken is populair maar voor de rest veranderd er niet zo heel veel in het televisieconsumptie gedrag. Ook deze generatie is (nog) niet interactief. Je kan gedrag pas beinvloeden als je het motief daarvoor kan veranderen....Heeft dus weinig met marktontwikkeling en met creatie te maken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.