Kán dat wel? Lekker makkelijk pitchen om je voor een prikkie aan een nieuw design te helpen? Opvallend vinden we de recente opkomst van het aantal ontwerpwedstrijd-sites voor logo’s als Logomatch of ontwerpen-voor-geld. Een site als Bootb.com vraagt zelfs om logo-ontwerp, package design, concept, grafisch ontwerp en zelfs de organisatie van evenementen zijn er vertegenwoordigd. De huidige technische oplossingen maken het gebruik van geavanceerde co-creatie platformen, zoals Battle of Concepts, Chaordix en Redesignme steeds eenvoudiger, flexibeler en betaalbaarder.
Zo heeft Redesignme vorige week hun white label co-creatie platform gelanceerd en stellen andere platforms zoals het vroegere Amerikaanse ideeënplatform Cambrian House, hun technologie ter beschikking aan derden.
Klinkt leuk, lekker snel je ontwerpbureau overslaan, als ware het een reisbureau dat ook vaak als lastige stap tussen reis en en reiziger wordt beschouwd. Maar marketingcommunicatie is natuurlijk wel wat meer dan een mooi plaatje bij een glad praatje. Zie ook deze evaluatie van de Rabobank. Voor tenniscentrum Overveen zal het allemaal niet zo boeien, maar voor een doordachte strategie met imago, identiteit en strategie als pijlers schiet dat toch te kort. Of niet? Is dit een goede of armoedige ontwikkeling?