Corporate blogging nog steeds in kinderschoenen

Corporate blogging nog steeds in kinderschoenen
, ING Groep
@evr

Deze week werden er twee nieuws corporate blogs gelanceerd. Dinsdag brachten we de primeur rondom het corporate blog van Independer en de dag daarna werd Wehkampreporter gelanceerd.

Ondanks dit nieuws en het feit dat twee jaar geleden al corporate blogging hoge prioriteit zou krijgen bij de communicatiemanager, staat corporate blogging in Nederland nog steeds in de kinderschoenen zo blijkt uit onderzoek van Porter Novelli. Er ontbreekt nog steeds concreet beleid rondom corporate blogging.

75 veelal (corporate) communicatiemanagers bij middelgrote ondernemingen in Nederland deden mee aan een onderzoek naar de houding van communicatieprofessionals ten aanzien van corporate blogging. Hieronder de highlights uit de samenvatting van het Corporate Blogging onderzoek (pdf).

Alle respondenten geven aan zich op de hoogte te houden rondom van ontwikkelingen rondom internet en internettoepassingen. Maar een minderheid van 40% zegt de ontwikkelingen slecht te volgen. Een eerlijk antwoord, maar toch wel een fors percentage.

Voor- en nadelen corporate blogging

{title}

Vrijwel alle respondenten zien voordelen zien in een corporate blog van ‘een persoonlijke manier van communicatie’, ‘derden inzicht geven in de bedrijfvoering’ tot ‘‘het ontvangen van feedback van stakeholders’. Qua ranking staan deze voordelen op vrijwel gelijke voet. De nadelen lopen sterker uiteen. Bijna de helft (47%) van de respondenten geeft aan het onderhouden van een blog ‘arbeidsintensief’ te vinden en een derde meldt dat het onderhouden van een blog ‘om professionaliteit vraagt’ die men blijkbaar niet heeft. Derde positie wordt ingenomen door ‘Het onderhouden van een corporate weblog maakt je kwetsbaar’ dat door 12% van de respondenten wordt genoemd.



Rol en invloed.
Circa de helft vindt corporate blogging een interessante ontwikkeling maar heeft zelf nog geen concrete plannen. Bijna een derde experimenteert ermee en bij 8% is corporate blogging echt een volwaardig onderdeel van de communicatiemix. Circa 6% vindt het helemaal niet interessant.

Met de stelling ‘de invloed van corporate blogs wordt overschat’ is de meerderheid het niet eens of oneens. Ruim een derde van de respondenten is het hier mee eens. Dat laatste vind ik opvallend als tevens :

  • 58% aangeeft dat de eigen organisatie zich (nog) niet bezighoudt met blogmonitoring;
  • helft aangeeft de afgelopen 12 maanden geen contact te hebben gezocht met een professionele blogger;
  • 63% aangeeft nooit perskits en mediakits te versturen naar bloggers/
  • een groot deel van de respondenten bloggers namelijk minstens zo invloedrijk vind als traditionele journalisten

Hoe kun je nu beoordelen wat de invloed van blogs voor jouw organisatie is als je social media niet volgt en geen contacten hebt met bloggers? En waarom heb je die contacten dan niet als bloggers namelijk net zo invloedrijk zijn als journalisten? Geheel spreekt elkaar tegen.



Zonder corporate blog kom er je er ook mee weg
Het lijkt alsof de communicatiemanagers de kat uit de boom kijkt wat betreft corporate blogging. Argument dat ik persoonlijk vaak hoor bij aantal organisaties is “genoeg organisatie in Nederland die zonder corporate blog ermee weg komen, dus waarom al die inspanningen en je risicovol opstellen?”.

Toch jammer dat in dit soort gevallen het gedrag van de gehele markt c.q. concurrent wordt gevolgd en je pr-technisch ook voorop zou kunnen lopen. Of is het sop de kool inmiddels niet waard volgens jullie?


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Persoonlijk denk ik dat het sleutelwoord nog altijd 'transparantie' is. De vraag hoe open je wilt zijn blijft voor veel bedrijven een hekel punt, waar nog steeds antwoordt op wordt gezocht. De gestage groei van corporate blogs is wel verbazend gezien de grote plannen die men twee jaar geleden had op dit gebied.

    Maar goed, laten we ook niet al te negatief hier tegen aan kijken. Volgens Amerikaans onderzoek is het aantal INC 500 bedrijven met een corporate blog pas het afgelopen jaar doorgegroeid van 19% naar 39%. In de Grote Marketing Enquete 2008 geeft 17% van de deelnemers aan met corporate blogging bezig te zijn. De groei ten opzichte van het percentage in 2007 (15%) is weliswaar niet zo enorm als in de VS, maar er zit in ieder geval schot in de zaak.

    geplaatst op
  • Laten we een onderscheid maken tussen zelf (corporate) bloggen en blogmonitoring. Dat bedrijven zelf niet bloggen kan ik nog wel begrijpen. Het is arbiedsintensief en heeft een hoog afbreukrisico. Zulke serieuze nadelen wegen voor veel drukbezette managers zeker op tegen de voordelen, zelfs als ze daarvan echt doordrongen zijn. Veel bedrijven zijn er ook simpelweg niet transparant genoeg voor.

    Blogmonitoring daarentegen zou juist verplichte kost moeten zijn voor communicatieprofessionals, al was het maar omdat het een relatief kleine moeite is. Veel kun je automatisch laten doen (Google Alerts instellen is voor elke marketeer een must!) en daarnaast geeft het je gratis feedback over je product of dienst.

    geplaatst op
  • Men ziet de kracht niet. Zo kan ik (doordat ik al jaren blog, redelijk wat gelinkt wordt en veel updates heb) met elk willekeurig product of woord bovenin Google scoren. Het komt regelmatig voor dat ik scoor boven de officiële site van een product waar ik over schrijf.
    Bedrijven (in mijn geval in de drankenbranche) kunnen daar ook gebruik van maken, maar doen dat niet, een enkele slimme voorloper daargelaten.
    Voorbeelden: Deze week lanceerde men een nieuwe luxe Tequila in NL. En ik maakte me laatst druk over een reclamecampagne van een automerk.

    Dit zijn trouwens wel twee bedrijven die het wel snappen en die contact met mij gezocht hebben over de postings. In het laatste geval is er zelfs heel veel energie in gestoken me zo gunstig te stemmen dat ik als stoere vrouw toch die auto zou gaan kopen, waar die campagne me juist van afgebracht had.

    Wat ik niet snap is eigenlijk dat bedrijven over het algemeen print, wat een week later bij het oud papier ligt in het gunstigste geval, veel hoger inschatten dan blogpostings die tot in lengte van dagen bovenin zoekmachines prijken.

    geplaatst op
  • @Petra: vermoed dat het vrijwel niet monitoren van blogs voor hun eigen merk niet zorgt voor dit inzicht. Bij menig traditioneel bedrijf 'scoor' je bij de directeur (helaas) beter met een ad in een glossy magazine dan een url op een relevant blog.

    geplaatst op
  • Ik denk dat we het simpel kunnen houden: je moet enorm veel energie stoppen in een blog. En grotere bedrijven hebben tot nu toe teveel andere middelen tot hun beschikking, die ze makkelijker andere mensen/bedrijven kunnen laten doen.
    Dat gaat alleen veranderen als ze vreselijk hard geraakt worden door een schadelijke Google-vermelding (check bijv. "Broadvision") of als iedereen in de corporate wereld het doet.

    Dus tot die tijd hebben slimmere of kleinere bedrijven een groot voordeel boven de grote jongens door goed gebruik te maken van de mogelijkheden van corporate blogging.

    geplaatst op
  • Managers moeten zich meer als ondernemers opstellen. Een blog kun je zien als ideeën bron, feedback mechanisme, crowd source etc. Iedereen kan alles vermelden op internet en doet dat in meerdere mate, waarom zou een manager zich daarvoor afsluiten?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.