FD Mediagroep lanceert FD Selections: Niche-platform voor professionals én advertentiefuik

10 september 2009, 05:55

FD Selections Pensioen stelt ons in staat een specifieke groep professionals zeer gericht te bedienen met relevant nieuws en informatie. Hiermee willen we het werk van professionals makkelijker maken. Bovendien kunnen we adverteerders met dit platform een aantal gerichte nieuwe vormen van adverteren aanbieden.’

– Jacques Kuyf, Uitgever/CEO FD Mediagroep

Kranten in nood (het FD groeit wél in oplage en bereik) moeten op zoek naar nieuwe manieren om lezers aan zich te binden en verzinnen nieuwe formats die interessant zijn voor adverteerders. FD Mediagroep en HowardsHome lanceren vandaag daarom FD Selections Pensioen, een online platform met al het nieuws voor de pensioenprofessional. Het nieuws wordt aangevuld met onder andere achtergronden, discussie, meningen van experts en blogs. Een niche-omgeving, dus, voor een getarget publiek. Uiteraard is ‘Pensioen’ pas het eerste themakanaal. Velen zullen volgen.

Toelichting vanuit het FD:

“FD Mediagroep wil met FD Selections een podium bieden aan experts en andere stakeholders rondom een bepaald thema om met elkaar in discussie te gaan. Door de samenwerking met HowardsHome kan een platform worden geboden dat naast actualiteit en achtergrond allerlei mogelijkheden biedt om de interactie met en binnen de doelgroep sterk te vergroten. Dit moet gaan leiden tot kruisbestuiving tussen professionals, andere stakeholders en de media van de FD Mediagroep.”

{title}

Betaalde diensten

Het platform wordt de komende maanden uitgebreid. Een deel van de extra diensten zal na de introductieperiode in een abonnementsvorm worden aangeboden. Betaald, dus. Het FD verzamelt nieuws uit Het Financieele Dagblad, maar ook uit andere bronnen, op o.a. thema, vakgebied, onderwerp, bedrijf en persoon.

Community

Uiteraard, bij innovatie in krantenland hoort interactie. Dus wil het FD ook discussie aanjagen en moeten professionals gaan bijdragen aan het platform, ‘zodat er een community ontstaat van experts met eigen meningen en visies op het thema.’

Ook adverteerders moeten inhoudelijk gaan bijdragen aan FD Selections en een rol spelen in de dialoog op het platform. Want, en dat heeft het FD goed gezien: ‘Bij professionele marktpartijen bestaat in toenemende mate de behoefte op andere wijze met hun doelgroepen te communiceren dan via advertenties alleen. FD Selections ontwikkelt in samenwerking met hen een aantal nieuwe communicatie-mogelijkheden.’ Branded content, redactionele marketing, een umfeld creëren voor effectief adverteren: klinkt allemaal logisch maar het zijn grote stappen.

Thoughtleadership

Uit het persbericht:

‘Organisaties kunnen hun kennis beschikbaar stellen (en daarmee invulling geven aan hun thoughtleadership) en in dialoog gaan met stakeholders. Dit doen zij bijvoorbeeld door inhoudelijke, onafhankelijke bijdragen te leveren aan de site in de vorm van columns over specifieke pensioen-onderwerpen. Of door de mogelijkheid te bieden aan professionals tot het stellen van vakinhoudelijke vragen en daarop te antwoorden.’

{title}

Interessante stap

Een interessante stap van het FD, met veel potentie in theorie. Dat je niches moet creëren om adverteerders effectief het publiek te laten bereiken is goed bedacht. Dat het thematisch zal gaan op een afgebakend onderwerp is handig voor de sales. Ik geloof verder niet in het aanzwengelen van discussie van bovenaf, maar vooruit, als de pensioenprofessional zich onder ‘de zijnen’ begeeft ontstaat misschien vanzelf interessante input.

De ‘nieuwe communicatiemogelijkheden voor adverteerders’ gaan geld opleveren, de advertenties op een specifieke doelgroep kunnen voor meer worden weggezet dan de de generieke in de gewone krant (advertentiefuik wás ooit een vies woord maar nu broodnodig) en ik kan me voorstellen dat er ook voor de ‘thoughtleadership’ propositie flink betaald moet gaan worden.

Online, ook dat is een aardige. Papier is duur, laten we het volledig online doen en geen ingewikkelde thema-bijlagen gaan maken. Misschien komt er wel een koppeling met de papieren krant in de vorm van een magazine, o.i.d. waarin je de meest waardevolle informatie afdrukt. Wie zal het zeggen…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mark de Bruin

    Dat is grappig. In de tijd dat ik nog bij het FD werkte (1998-2000) gebruikte HowardsHome illegaal het nieuws van het FD en verkocht dat toen door in knipseldiensten. Kun je zien dat 10 jaar later de kaarten anders geschud zijn….


    10 september 2009 om 08:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!