Sevensnap: De toekomst van online shopping op je iPhone?
Entertainment shopping op je iPhone. Kopen met een funfactor erin, die behoorlijk tricky is. Jason Kincaid schreef gisteren op TechCrunch dit verhaal over de startup SevenSnap: ‘SevenSnap Is Bringing Controversial “Entertainment Shopping” To An iPhone Near You’. Het werkt ongeveer zo:
Stel: je wilt een Macbook Pro kopen via SevenSnap. Je koopt time credits; die kosten een dollar per minuut. Dan kun je naar de sales room, waar je de prijs van de Macbook ziet dalen per seconde (kán 100 dollar per minuut zijn, afhankelijk van hoeveelheid mensen in de salesomgeving). ‘At this point it’s a game of chicken’ , schrijft Kincaid. Want hoe langer je wacht, hoe lager de prijs wordt. Maar als iemand daadwerkelijk koopt, gaat de prijs terug naar de beginprijs en ben je terug bij af en een paar dollar lichter. Macbooks kopen als entertainment op je iPhone; waarom ook niet.
Nou, SevenSnap zal eerst moeten bewijzen een integer bedrijf te zijn. Ze kunnen heel gemakkelijk de prijs resetten zonder het item uiteindelijk te verkopen. Wie controleert dat? Transparantie zou een voorwaarde moeten zijn om groot te worden.
Ik denk dat de combinatie van gokken (want dat is het) en online goederen kopen hier in Nederland ook nog wel op wat juridische problemen zou stuiten. Ik weet niet of er hier al start ups of e-commerce bedrijven zover zijn, maar ga er voorzichtig vanuit dat deze ‘techniek’ tamelijk nieuw is. In ieder geval op een iPhone. Want er wordt natuurlijk in de e-commerce wereld al veel langer gebruik gemaakt van veilingen en biedingen. Bij SevenSnap hebben ze de psychologie van het aftellen er letterlijk bij in gestopt. Leuk om uit te proberen, maar wie weet werkt het verslavend…
Je kan er vanuit gaan dat er maar 1 winnaar zal zijn en dat is Sevensnap. En volgens mij was er laatst nog iets vergelijkbaars in NL verboden omdat het gokken in en dat mag alleen in het Holland Casino.