LinkedIn begint Recruitmentplatform
19 en 20 augustus vond de door KREM georganiseerde Social Media Summerschool plaats. De eerste dag stond in het teken van de inspiratiesessie “geheimen van social media” met onder andere Eli Lejeunevan Discovery Channel (nominee Best Social Marketeer 2009) als gastspreker en in de middag een Twitter Crashcourse. De tweede dag was meer gericht op recruitment en social media. Dit was ook de dag van de primeurs: zo gaf Thomas Waldman (nominee Best Social Recruiter 2009)van LinkedIn Nederland een voorproefje op de nieuwe tools voor recruiters (en marketeers) die eind van dit jaar worden gelanceerd. Daarnaast presenteerdeJacco Valkenburg voor het eerst zijn bevindingen uit zijn binnenkort te verschijnen boek: “Solliciteren via LinkedIn”. Ik wil graag het LinkedIn verhaal van Thomas met jullie delen.
Thomas Waldman is bezig om in Amsterdam een Marketing & Salesorganisatie op te zetten om zo nieuwe en bestaande LinkedInproducten in Nederland goed in de markt te kunnen zetten. De verwachting is dat eind 2009 een aantal van deze nieuwe producten live gaan. Op dit moment zijn ze nog in beta en worden ze uitvoerig getest.
Integrale Recruitment Strategie
Thomas begint zijn verhaal over het feit dat teveel bedrijven nu nog geen duidelijke integrale recruitmentstrategie hebben. Ze doen allemaal wel “iets” met search of zetten een werving en selectiebureau in, ze hebben ergens gelezen dat een referral programma goed werkt en starten dit op, ze adverteren online en offline, geven bakken met geld uit aan Monsterboard, ze posten hun vacatures waar mogelijk en proberen ook nog iets aan employer branding te doen. Deze activiteiten staan veel te vaak los van elkaar.
De oplossing is om meer vanuit een integrale strategie te werken.
Wat voor organisatie zijn we nu echt? Wat voor gevoel willen we overbrengen aan onze kandidaten. Hoe vinden onze werknemers en ex-werknemers het om bij ons te werken? Een tevredenheidsonderzoek om hier inzicht in te krijgen is dus geen overbodige luxe. De resultaten uit zo’n onderzoek zorgen voor een nulmeting. Vaak komen bedrijven dan tot de conclusie dat de huidige employer brand flink afwijkt van deze nulmeting. Deze afwijking dient te worden bijgesteld in een nieuw te formuleren strategie waar search, advertising, een referral programma, vacatureposting en branding voor actieve en passieve werkzoekenden op één lijn zitten. Een strategie waar volstrekt helder is wat het bedrijf wil uitstralen en wat voor profiel kandidaat goed bij het bedrijf past. Zo kun je veel sneller keuzes maken in alle recruitmentactiviteiten door een meer gestandaardiseerd profiel.
LinkedIn recruitmentplatform
Om bedrijven optimaal te kunnen ondersteunen in hun recruitmentactiviteiten komt LinkedIn per eind 2009 met een reeks nieuwe producten die het leven van de recruiter (en voor een deel ook de marketeer/ salesmanager) een stuk makkelijker kunnen maken. Thomas gaf wel eerlijk aan dat het niet optimaal is om nu ineens alle recruitmentactiviteiten naar LinkedIn te verplaatsen. Feit is wel dat maar liefst 67% van de 1.2 miljoen Nederlanders op LinkedIn gemiddeld meer dan 1 keer per maand inlogt. Dit geeft maar weer eens aan dat LinkedIn voor veel Nederlanders een vast onderdeel van hun leven is geworden.
Hieronder zal ik meer uitleggen over de producten die de recruiters (en marketeers) nu al en binnenkort kunnen gaan gebruiken op LinkedIn.
Search Recruiter License
LinkedIn heeft nu een uitgebreider search instrument genaamd LinkedIn Recruiter. Dit instrument wordt al volop verkocht en gebruikt in de U.S. en U.K. De recruiter krijgt een eigen dashboard op LinkedIn van waaruit het mogelijk is om het totale netwerk van LinkedIngebruikers te doorzoeken. Actief en passief werkzoekenden zijn doorzoekbaar met een grote hoeveelheid aan filters. Thomas Waldman hoopt dat recruiters slechts zo’n vijf kwalitatief hoogwaardige resultaten per zoekactie krijgen. Dat is precies waarvoor de search recruiter license is ontworpen.
Het onderscheidend vermogen van LinkedIn ten opzichte van een normaal jobboard zit in de hoeveelheid aan informatie die LinkedIn heeft over de kandidaten. De profielen op LinkedIn zijn veel uitgebreider. Daarnaast gebruikt LinkedIn een intelligentere search engine die categoriseert en in de toekomst zelfs suggesties doet. Daarnaast is het dus mogelijk om te kiezen tussen actieve en passieve baanzoekers.
Binnen de license krijgt de recruiter 50 inmails per maand. Uit ervaring is gebleken dat de gemiddelde response rate van deze mails zo’n 30% is. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de tekst die je gebruikt in de mail. De inmails kunnen gedeeld worden met anderen binnen het bedrijf, maar kunnen ook meegenomen worden naar de volgende maand. Daarnaast kun je de inmail templates bewaren en delen met je team.
Enige kritiek vanuit de deelnemers aan de Summerschool: “Als je ook mensen kunt benaderen die niet hebben aangegeven dat ze zoeken, kan dit een reden zijn om te stoppen met LI?”
Thomas geeft aan dat ze om deze reden nu eerst soft launchen. Er heerst bijvoorbeeld nog een discussie of ook bureaus gebruik mogen maken van deze tool. Bovendien is het belangrijk dat de communicatie past bij de bestaande relatie tussen werkgever en kandidaat. Het is goed om direct duidelijk te maken dat de potentiele kandidaat wordt gemaild omdat een bepaalde profielinstelling bij die persoon aan staat dat hij/zij werk zoekt.
Referrals
Het product “Talentdirect” maakt het mogelijk om te selecteren op werkgever of ex-werkgever om vervolgens een referral programma rondom vacatures naar een groep mensen te pushen. Bij de ontvanger van de inmail wordt de boodschap getoond op de homepage tot hierop een actie is ondernomen. LinkedIn onderzoekt nog hoe vaak per week of per maand je kanidaten een betaalde inmail mag sturen. Zo probeert LinkedIn spamming te voorkomen. Thomas geeft aan dat dit een iteratief proces blijft. Talentdirect komt eind 2009 op de markt.
Advertising
LinkedIn Recruitment Advertising stelt de gebruiker in staat om hypergetarget banners te plaatsen. Het is de enige manier om op LinkedIn een bedrijfslogo of ander image onder de aandacht te brengen. De inmails bestaan namelijk volledig uit tekst. Vaak leiden de bannercampagnes van bedrijven naar het onderdeel “Jobs” op LinkedIn. Thomas geeft zelf wel aan dat bannering vooral goed werkt voor creatie van Brand awareness en als onderdeel van een grote multichannel campagne. Het is minder relevant indien je slechts 5 banen onder de aandacht wilt brengen.
Postings
Het LinkedIn Jobs Network bestaat ook al langer. Hier is het vanaf eind 2009 niet alleen mogelijk om te posten, maar je krijgt ook direct een overzicht van alle mogelijke matches op basis van jouw vacaturebeschrijving en categorisering. Je kunt je jobpostings managen vanuit het recruiter dashboard. Zo is het mogelijk om je postings te vervangen en te laten roteren.
Een ander mooi detail is dat kandidaten kunnen zien wie ze direct of via-via bij het bedrijf van de posting kennen. Zo krijgt de kandidaat inzicht in het bedrijf, kan vragen stellen aan werknemers en zich zo beter voorbereiden op interviews. Links naar custom company profiel zorgen voor nog meer inzicht bij de kandidaat.
Branding
Ook Custom Company Profiles behoren nu al tot de mogelijkheden. Bedrijven kunnen dus tegen betaling hun bedrijfsprofiel uitbreiden en aanpassen. Zo krijgt bijvoorbeeld elke LinkedIngebruiker die op jouw company profile kijkt, op basis van zijn/haar profiel, specifieke company info te zien. Dit is bijvoorbeeld per taal of per functiegebied.
Zo is er een tab carrières, waar informatie over het bedrijf geplaatst kan worden, zoals de cultuur, arbeidsvoorwaarden en vacatures. Het onderdeel “Featured employees” geeft je de mogelijkheid om de managers die een vacature hebben geplaatst op het company profile te plaatsen. Zo kunnen kandidaten zich nog beter voorbereiden op hun sollicitatiegesprek. Op dezelfde wijze kun je de actieve recruiters op LinkedIn er uitlichten bij Featured Recruiters.
LinkedIn werkt bovendien in een Beta-omgeving aan een betere manier om kandidaten onder elkaar over jouw merk te laten praten.
Een aantal mooie aanwinsten voor menig recruiter (en marketeer) dus. Thomas heeft aangegeven dat hij graag meer vertelt over de mogelijkheden aan geïnteresseerden.
Goed stuk.
Vraag blijft alleen of een licencie, met 50 inmails, gericht op 5 kandidaten per x, niet zal zorgen voor dichtslippen (het profiel waar iedereen op uitkomt) of dat het genoeg is, als jij als searcher pak’em beet een 10 tal vacatures in te vullen hebt.
Deze mix loopt bij Linked In nog steeds niet helemaal lekker en wat ik nu over Search License lees, gaat dit er allemaal nog niet heel erg op vooruit, juist misschien wel door alle filters. Searchen in Linked In blijft dan vooralsnog veel meer gedoe dan bijvoorbeeld in Monsterboard. Dit ondanks alle profielen. Worden recruiters niet blij van, maar volgens mij leden van Linked In ook niet. Zo af en toe gebeld worden door een headhunters is toch wel prettig namelijk voor velen en vaak ook reden voor inschrijving.