Science of the Time’s Sleutelinzichten: Wat is Cool onder de Euraziatische Jeugd?
Trendconsultancybureau Science of the Time deed, in samenwerking met Fontys Hogescholen, onderzoek met bijna drieduizend EuroAziatische studenten naar wat zij “cool” vinden: aantrekkelijk en inspirerend met toekomstpotentieel. Alle studenten kregen de opdracht om minimaal vier voorbeelden te uploaden naar www.scienceofthetime.com. Het leverde dus over de tienduizend bijdragen op. De beste 25 worden momenteel op de website gepubliceerd. Samen geven ze wat ons betreft een prachtig beeld van wat er leeft onder EuroAziatische jongeren. Wat hun aandacht pakt. Waar ze enthousiast van worden. Wat hun kan verleiden. Vijf substantiële inzichten tekenen zich duidelijk af:
?1 Het Algemene en het Particuliere
De wet van het Algemene en het Particuliere geldt meer dan ooit. Naarmate we in bredere, meer algemene verbanden gaan leven – huidige kernwoord: globalisering – wint het kleine, het intieme, het dichtbije, het eigene evenzeer aan aantrekkingskracht. Het EuroAziatische Cool Hunt onderzoek onderstreept dit met scherpe illustraties. Dan gaan we wereldwijd en wordt het dús extra cool om, thuisgekomen, je tanden te poetsen op een badmatje van echt mos, dat je zelf gekweekt hebt. (nr. 53) Traditionele festivals worden weer cool, bij voorbeeld het Poomba feest in Korea (nr. 14 in de Top 25). Waarom? Omdat het verbindt met de eigen nationale wortels. En vanuit Zuid-Europa wordt de I-deck aangedragen: een combinatie van de Ipod met de oude pick-up; voor dat nostalgische fysiek-interactieve moment (nr. 22).
2 De Kracht en Aantrekkelijkheid van Web 2.0
Dat jongeren zich verenigen en interacteren op virtuele platforms is bekend – Web 2.0. De kernkracht van deze beweging neemt alleen maar toe. We staan pas aan het begin. Nu al Web 3.0 of 4.0 verkondigen is journalistieke hijgerigheid en nergens voor nodig. Web 2.0 is allesbehalve uitgeput. Iedere maand nieuwe voorbeelden waarover jongeren in enthousiasme ontsteken. Op www.fmylife.com (nr. 19 – de f staat voor fuck ) becommentariëren ze het gezeur en gezever van alledag met elkaar, kraken ze elkaar af of moedigen elkaar juist aan. Op www.rentafriend.com (nr. 74) zoeken ze effectief naar wat ze in hun leven aan sociale contacten nog nodig hebben. En op www.43things.com (nr. 9) maar ook op www.dreambank.com (nr. 93) volgen en stimuleren ze elkaars dromen. Op de juiste manier aanhaken bij deze intense belangstelling is een kernnoodzaak voor goede marketing. Dat dat nog steeds slecht gebeurt, weten we.?
3 Social and Eco-Responsibility
Maatschappelijk verantwoord en Eco leeft onder EuroAziatische jongeren. Met name als een verrassende insteek gekozen wordt. (En niets extra’s kost.) Op www.kiva.com (nr. 24) kun je geld doneren, geen groot bedrag, en volgen hoe mensen in arme landen daarmee hun leven een positieve wending geven. (Duidelijk link met Web 2.0 overigens.) In de fysieke wereld zien we stoere vrouwen zich verzamelen, om gezamenlijk duurzaam te gaan winkelen (nr. 18). Plezier en de goede zaak origineel verenigd. En in Club Watt (nr. 98) wordt de energie van de danspassen op de vloer omgezet in verlichting voor de hele club. Raakt wereldwijd een sympathieke snaar.
4 Cherish your City
De liefde van jongeren voor de eigen stad wordt uitbundig beleefd en verbeeld. (Zie ook 1: als we in bredere verbanden gaan leven, neemt het dichtbij en het eigene, dus ook de stad waar je leeft, toe in aantrekkingskracht.) WallsNoteBook raakt een snaar wereldwijd. Het is een schetsboek van de lege muren in je eigen stad. Daarop kan je oefenen, alvorens je op de echte muur jouw tag achterlaat (nr.2). Maar ook de jongen die slakkenhuizen beschildert en de beestjes vervolgens loslaat in zijn stadsparken is cool (nr. 13): hij creëert een langzaam bewegende expositie. Wie het kleine en subtiele niet eert…
5 My Life, My Body: Let Us Decorate?
Chopstick bh’s in Shanghai – inderdaad een bh met uitneembare eetstokjes. Jeans met een computer key board erop – uit Skopje. Jeugdige metroreizigers getooid als virtuele animaties – uit Seoul. Het staat allemaal in het teken van laten zien wie je bent, en dat op onderscheidende wijze. Nieuw? Natuurlijk niet!.Zo oud als de weg naar Rome. Er wordt alleen ieder jaar door een nieuwe, en totaal on-blasé generatie een stukje verder aan die weg getimmerd. Noem de trend: My Life, My Body: Decorate It! – en wie er goed en origineel op in weet te spelen, heeft heel veel jongeren. Geen generatie die zo graag heel veel identiteit in de eigen verschijningsvorm wil leggen. En dat allemaal ook nog eens ter beoordeling aanbiedt op www.checkyourimage.com (nr.73)
Vindt de andere vijf handreikingen voor marketeers op de website van Science of the Time
Die laatste zin verpest het dan weer, ;).
Tof onderzoek zeg! Dit is een behoorlijk bijzonder inkijkje in de wereld van de leiders van morgen. Tenminste, als ze zover komen, tussen het trendsetten door.
@Wouter: Wat wordt er nu verpest?
7 keer cool in één post.. Hihi.. oude mensen..
@Erik: die ‘cool’ heeft zo zijn redenen: we doen veel onderzoek (Coolhunts) waarbij ‘cool’ een van de belangrijkste kernlabels bij het kwalitatieve deel van het onderzoek is. Het kan onderverdeeld worden, zoals gezegd, in ‘aantrekkelijk’, ‘inspirerend’ en ‘met toekomstpotentieel’. Het is hier dus geen loos woord of slang.
Ik volg deze top 25 al een tijdje, maar ben er nog niet achter wat nu een euroaziatische student is. Zijn dat studenten uit Europa en Azië? Zijn dat studenten uit het oude Eurazië (Turkije, etc) of zijn dat Aziatische studenten die in Europa studeren?
@Bas: Dat eerste. Er zijn coolhunts gedaan in Lissabon, Barcelona, Brussel, Nederland, Istanbul, Skopje, Minsk, Shanghai en Seoul. Daarbij nog een groep internationale studenten met roots in Europa/Azië.
Het is “metroreizigers als virtuele animaties” in Shanghai, niet in Seoul. Verder interessant onderzoek. Jammer dat je voor de site zou moeten betalen. En wie zegt niet dat de bedrijven die genoemd worden niet betalen om opgenomen te worden in de lijst?
@Jon Bedankt voor je correctie, is inderdaad een fout. Je kan overigens gratis registreren, dan kun je alles zien.
Ik kan garanderen dat de bedrijven die worden genoemd niet betalen: we doen wetenschappelijk onderzoek en weten wat de (soms ongeschreven) regels zijn. Daarbij worden de studenten niet gestuurd, het is voor ons dus net zo goed een verrassing waarmee ze op de proppen komen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!