Merken met toegevoegde waarde voor community’s

Merken met toegevoegde waarde voor community’s

{title}Marketeers moeten de neiging om “zomaar” te beginnen met marketing onderdrukken. Want in plaats van zomaar te beginnen, moeten ze luisteren en leren en als ze wíllen praten, dan moeten ze waarde toevoegen aan de brand experience van een community. Klinkt gemakkelijk, want je ‘moet’ als marketeer tegenwoordig wel meer. Luisteren naar je fans die over je merk praten (krijg je ook nog ‘ns meer macht). Op iMediaConnection heeft David Lewis nog wat meer waarheden opgeschreven. Deze bijvoorbeeld. “To stay ahead, brands need to look at the spaces where people will be talking about their product or brand in a broader, more mobile, and more fluid way. And not just mobile from a device perspective, but mobile in that brands may need to follow these people from device to device, and from platform to platform.”

Maar Lewis heeft ook 5 voorbeelden van merken die waarde toegevoegd hebben aan community’s. Volgens hem zijn de meest spraakmakende (tenminste, laten we hopen dat dat het vertrekpunt is geweest): Sony Playstation (LittleBigWorkshop.com), Nike+, Channel 9 van Microsoft, Dell’s Ideastorm en Lego Factory. Volgens mij zijn er nog veel en veel meer. Misschien kunnen we een mooie lijst maken. MyStarbucksIdea.com is alvast nummer 6, wat mij betreft.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Communities komen in veel verschillende soorten en maten. In de NIMA Marketingagenda 08/09 worden de acht vormen van co-creatie op een rij gezet, met de volgende voorbeelden:

    1. Product ‘finishing’ | IKEA - Design your own life, Google - persoonlijke iGoogle-pagina
    2. New product design and development | LEGO, Procter & Gamble - Connect & Develop-programma
    3. Existing product adaptation | Dell - IdeaStorm.com, TomTom - Map Share
    4. Mass customization| Domino’s pizza, Nike, Converse US
    5. Open community ideation and product design and development | LINUX, Mozilla Firefox
    6. New service design | Alaris Medical Systems,
    7. Realtime marketing and service adaptation | Cemex, FedEx
    8. Personalised experience value and knowledge cocreation | Apple, Amazon, iens.nl

    Je kunt het gedeelte 'Connected Customer' gratis downloaden via http://www.nima.nl/preview_marketingagenda/ klik rechtsboven op 'download pdf' voor een lekker leesbare versie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.