Marketing in de vakantieperiode

5 augustus 2009, 03:02

Hoe ga je als marketeer om met de zomerperiode? Ga je actief campagnes opzetten en uitvoeren of las je net als half Nederland een vakantiestop in? Nieuwe ontwikkelingen als mobiel internet en netbooks zorgen ervoor dat vakantievierders steeds beter bereikbaar zijn.

De opkomst van mobiel internet en netbooks biedt de marketeer nieuwe manieren om zijn doelgroep te bereiken. Deze draagbare apparaten stop je makkelijk in je tas en door de uitgebreide verbindingsmogelijkheden kun je overal online zijn. Zo kun je als marketeer steeds meer contact-momenten creëren. Je bereikt je doelgroep nu ook in bus of trein, in het park of op het terras.

Dit jaar brengen meer mensen de vakantie in eigen land door, en door de dalende prijzen van mobiel bellen en internetten in het buitenland worden mobieltjes en netbooks steeds vaker op vakantie gebruikt. Hou in je campagne rekening met de specifieke eigenschappen van mobieltjes en netbooks, zoals een klein scherm en beperkte snelheid, en je zomerbereik is niet eerder zo groot geweest.

Wil je je doelgroep liever thuis bereiken, wacht dan niet tot na de vakantie. Grote kans dat kinderen, jongeren, ouders met kinderen en leraren niet thuis zijn. Richt je in deze periode dan bijvoorbeeld op jongvolwassenen zonder kinderen en mensen met uitwonende kinderen. Zij zijn niet gebonden aan schoolvakanties en zullen hun vakantie eerder buiten deze periode plannen. Een mooie tijd dus om opa en oma een aanbieding te doen.

Wil je je campagne toch gewoon starten als iedereen weer thuis zit? De eerste scholen beginnen op 17 augustus en 7 september is iedereen zeker weer thuis. Verstuur je mailing overigens niet meteen maandag na de vakantie. Veel mailboxen zitten vol, waardoor je mailing niet de volle aandacht krijgt. Donderdags is een mooi moment, de meeste mail is verwerkt en men zit alweer lekker in het ritme van thuis.

De zomer is dus wel degelijk geschikt om marketingacties uit te voeren. Juist tijdens de vakantie worden doelgroepen automatisch gesegmenteerd. Ouderen zonder kinderen bereik je eerder thuis, gadgetfreaks ontvangen op vakantie mail op hun netbook en gezinnen zetten pas na de vakantie hun computer weer aan. Stem je campagnes in deze periode dus af op je doelgroep en je hoeft als marketeer in de zomer niet meer stil te zitten.

Michael Linthorst
Algemeen directeur bij Copernica BV

Michael Linthorst is een echte ondernemer en oprichter van Copernica BV. Copernica ontwikkelt software voor het aansturen van multimediale marketingcampagnes met e-mail, print, mobile en websites en het beheren van relatiegegevens. Michael Linthorst is als commercieel directeur bij Copernica BV verantwoordelijk voor Sales en Marketing. Verder is Michael Linthorst oprichter van het succesvolle werving en selectiebureau First Select BV en het wellness bedrijf Sofit BV.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jasper van der Hulst

    Interessant artikel. Ik ben net terug van vakantie. Inderdaad veel mail (met name nieuws dat ik heb ‘laten liggen’ tijdens mijn vakantie (wel gezien, niet gelezen)), maar ik merk wel dat ik me er bij neerleg dat ik er nu eenmaal doorheen moet, dus neem ik er ook de tijd voor. Een opstartdagje na de vakantie, dan zijn we morgen weer op de hoogte en kunnen we er weer helemaal up to date tegenaan.

    Het meest interessante uit het bovenstaande vind ik de ‘automatische segmentatie’… daar kun je echt iets mee. Iemand zonder kinderen zou wel gek zijn om in het hoogseizoen op vakantie te gaan; dus die werkt (en heeft het misschien idd wel wat rustiger).


    24 augustus 2009 om 12:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!