Gebruik social networks, van oud tot jong (VS)

Gebruik social networks, van oud tot jong (VS)

Leden van social networks als MySpace en Facebook gebruiken deze, afhankelijk van hun leeftijd, ieder op hun eigen manier. Dit blijkt uit een artikel van eMarketer en statistieken van Anderson Analytics. Het onderzoek is afkomstig uit de Verenigde Staten.

{title}

Generatie Z (13 tot 14 jaar) kiest eerder voor MySpace dan voor Facebook. Slechts negen procent van deze generatie gebruikt Twitter. Generatie Y (15 tot 29 jaar) is blijkbaar meer aanwezig op social networks. Facebook wordt door 65 procent gebruikt tegenover 75 procent die MySpace kiest. Verder zit 14 procent van de generatie Y op Twitter en heeft 9 procent een profiel op LinkedIn.

LinkedIn wordt met name gebruik door de generatie X (30 tot 44 jaar) en de babyboomers (44 tot 65 jaar), waar gemiddeld 13 procent zegt een LinkedIn-profiel te hebben.

Redenen om deel te nemen aan social networks
De belangrijkste redenen, vijf om precies te zijn, waarom iemand gebruik maakt van een social network verschilt niet veel per generatie. In de mate hoe belangrijk deze reden is valt wel een verschil per generatie te zien.

{title}

Met name het in contact blijven met vrienden wordt als belangrijk ervaren. Opvallend is dat de social networks vrijwel niet voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Interessant om te zien hoe de redenen om op een social network te zitten verschillen per doelgroep. Ben wel benieuwd of er ook een soortgelijk onderzoek is voor Nederland, aangezien hier het social network landschap er toch wat anders uit zal zien. Wellicht ook wat dan de verdeling over de leeftijdsgroepen is als gevolg van de integratie van internet in de samenleving tov. van de VS

    geplaatst op
  • >Opvallend is dat de social networks vrijwel niet voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.

    Relatief gezien niet. In absolute zin gebeurt er natuurlijk wel wat. Ik ben júist geïnteresseerd wat er wél gebeurt in deze kleine groep. Dat het merendeel van de mensen sociale netwerken vooral voor privé en sociale doeleinden gebruiken, lijkt me dan ook wel een open deur.

    geplaatst op
  • Ik mis wat informatie. eMarketer heeft, als ik het goed begrijp, de gegevens van Anderson kan ik zo snel even niet vinden. Wat mij wel benieuwt is namelijk WIE die 1000 mensen zijn. Hoe representatief is die groep?
    En wat Lauryan al zegt, ik ben ook heel benieuwd hoe de gegevens voor Nederland eruit zouden zien. Wie doet dat onderzoek "even"? =] Trouwens, in hoeverre zijn hier de gegevens van STIR voor te gebruiken?

    (Ik ga even al die Twitter-marketers die me iedere keer followen blij maken, brb)

    geplaatst op
  • 1000 personen vind ik sowieso weinig om als representatief voor de hele VS te zien, en op basis waarvan is inderdaad die groep samengesteld?

    geplaatst op
  • @Bondia 1000 lijkt me inderdaad niet heel representatief....maar dan zijn verbazingwekkend veel onderzoeken niet representatief kan ik je vertellen ;)

    Wat ik wel opvallend vind is de toch sterke positie van MySpace, waar je tegenwoordig toch vooral wordt overspoeld met de enorme groeicijfers van Facebook, die juist ten koste zouden gaan van MySpace.

    De percentages zakelijk gebruik vind ik hier door de manier van presentatie wel erg schraal overkomen eigenlijk.

    geplaatst op
  • @Max daar was ik ook nieuwsgierig naar, helaas heb ik het onderzoek niet openbaar kunnen vinden. Vond het toch de moeite waard om deze stats met jullie te delen.

    Ik sluit me aan bij Sjef. De populariteit van MySpace verbaasd mij ook, had dit wat minder verwacht.

    geplaatst op
  • De grote vraag is nu: hoe kom je aan vergelijkbare data voor Nederland? Ik ben er dan gelijk voor om een open onderzoek te houden, waarbij de data niet weggestopt wordt en je alleen met een tabelletje percentages naar buiten komt.

    Heel eerlijk gezegd is het artikel van eMarketers in mijn ogen vooral linkbait.
    Ik moest eerst eMarketers uit een blacklist halen voor ik de site kon zien -- dat ze op die lijst staan vergroot het vertrouwen dan ook niet echt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.