Four Square, next Twitter?

27 juli 2009, 07:30

Stel, je komt vaak in café de Jaren en je bent exhibitionistisch genoeg om dat via Twitter met je vrienden te delen. Je vergezelt dat met een Mobypicture of Twitpic foto en bij je vrienden thuis verschijnt een glimlach. FourSquare gaat een stap verder. Door het frequente bezoek aan de Jaren en vrienden aan te sporen ook te gaan en tips te geven, verdien je punten. Elke keer als je incheckt verhoogt dat de score en als aantoonbaar ambassadeur van de hotspot ontvang je gratis drank. Een veelbelovend businessmodel.

FourSquare, een locatiebased game koppelt web advertising, social media buzz en aanbevelingen direct aan de klant, die vervolgens de winkel binnenstapt. Een ideale en lowcost mix voor branding van je product of service. FourSquare heeft dat verrassend opgepakt. En de early adopters zeggen amen!

{title}

Ik heb inmiddels de FourSquare applicatie voor de iPhone, die alleen nog maar voor Amsterdam toegankelijk is, getest. Ik stelde mij direct het doel ambassadrice van Hotel Arena te worden. Ook kwam ik al enkele vroege NL twitterbirds tegen, it is fun, it is cool en voor een ieder aan te bevelen.

Bron: Menno te Koppele (naar aanleiding van mijn vraag: Twitter, what’s next?)

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

15 Reacties

    Jeroen

    Leuke toepassing inderdaad. Of dat het een blijvertje is, weet ik niet. Het is in principe een verkapt loyaliteitsprogramma. Ik zit niet te wachten op positieve berichten van mijn Twitter-vrienden die hunkeren naar een gratis drankje. Zij verliezen namelijk mijn vertrouwen, ze worden immers beloond om deze berichten te verzenden.

    Overigens: ik ben geen jurist, maar “gratis drank” klinkt als vragen om problemen.


    27 juli 2009 om 08:46
    Gitta Bartling

    Wat ik me afvraag of ontwikkelaars zich wel realiseren dat er nog steeds bakken met mensen zijn die GEEN iPhone hebben? Maar wel alle andere functies zoals GPS, mobiel internet, etc.? leuk zo’n API, maar m.i. pas succesvol als het platformonafhankelijk kan werken. Op je mobiel.


    27 juli 2009 om 09:00
    Koos Koets

    “FourSquare, een locatiebased game koppelt web advertising, social media buzz en aanbevelingen direct aan de klant, die vervolgens de winkel binnenstapt.”

    Hier stopte ik met lezen en concludeer al gelijk dat het hier weer om opgeklopte marketing bullshit gaat. Uberhaupt triest van die mensen die in een uitgaansgelegenheid interessant staan te kloten met een Iphone.


    27 juli 2009 om 09:42
    Annet

    @Jeroen pfff, dat van die gratis drank is een beetje gemier op de vierkante centimeter, toch? 😉 het was een (niet helemaal) fictief voorbeeld. Uiteraard is FourSquare niet alleen voor de horeca interessant.

    @Erwin, thanks, gewijzigd.


    27 juli 2009 om 10:40
    Jeroen

    @Annet, dat klopt inderdaad van dat gemier 🙂


    27 juli 2009 om 12:53
    erwblo

    Als FourSquare de nieuwe Twitter is, dan is de buzz wel op dezelfde plek begonnen. Algelopen maart op SXSW in Austin, Texas was FourSquare de rondzingende naam, net als Twitter dat twee jaar eerder daar was.


    27 juli 2009 om 17:40
    Oli4b

    Erg leuke app, maar zit al tijd op Brightkite en het zijn er mischien tientallen in Rotterdam die het gebruiken. Massa bouwt niet echt snel op. Al is dit vele malen leuker dan Biightkite. Dit hadden ze dus bij Hyves een jaar geleden moeten bedenken. Ga hem instaleren, ben benieuwd eens kijken wanneer ik mijn eerste free beer sta te drinken 🙂


    27 juli 2009 om 17:43
    Oli4b

    Daar ben ik snel klaar mee, alleen nog maar Amsterdam ;-(


    27 juli 2009 om 17:46
    Annet

    @Erwin zou meer dan toevallig zijn 😉

    @Oli Haha! tja … verschil moet er wezen!


    27 juli 2009 om 17:52
    Johan Schaap

    Ik vind FourSquare gewoon leuk. Het is uiteraard nog niet perfect, maar er zitten we slimme en ervaren mannen achter (de oprichters van Dodgeball, dus van ver voor de iPhone ;-)). En wat het heel slim doet, is het koppelen aan competitie en het landjepik element. Gezien het enorme belang dat bijvoorbeeld twitteraars hechten aan aantallen tweets, milesstones bij ronde getallen, aantallen followers of positie in de twittergids zou dat wel eens een gouden zet kunnen blijken.

    Voorlopig zul je nog geen gratis biertje krijgen als mayor van een lokatie, maar het is wel een eerste stap richting het opbouwen van social capital dat op basis van lokatie kan worden ingezet. Hier gaan we dus nog wel meer van horen.


    28 juli 2009 om 17:32
    Annet

    @Johan Schaap

    Inmiddels aan het brainen met Dennis Crowley behind the scenes, na een akkefietje op Twitter. Goeie gozer idd.


    29 juli 2009 om 12:01
    Caro

    Artilces like this are an example of quick, helpful answers.


    12 juli 2016 om 06:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief