YouTube Insight statistieken grotendeels openbaar

24 juli 2009, 02:58

{title}YouTube Insight, een analyse- en rapportagetool van YouTube, waarmee adverteerders, uploaders en partners sinds maart 2008 gedetailleerde statistieken kunnen bekijken van geüploade video’s is vanaf heden ook grotendeels zichtbaar voor de massa. Dat is te lezen op het officiële YouTube blog.

Waar YouTube voorheen slechts summiere data publiekelijk toonde van het aantal video weergaves, reacties, favorieten, beoordelingen en top 5 referrers is dit nu sterk uitgebreid met grafieken, demografische en geografische informatie. Nieuw zijn een weergave trend in tijd, de populairste leeftijdsgroepen in combinatie met sekse, de geografische locatie van de kijkers en een uitsplitsing hoe de kijker de video heeft ontdekt, bijvoorbeeld via Google Search, een gerelateerde video, embedding of door het delen via sociale sites.

De gedetailleerde YouTube gegevens leveren een schat aan interessante informatie op, zoals de uitgebreide statistieken van de nummer 2 en 3 meest bekeken YouTube video’s ooit, te weten Girlfriend van Avril Lavigne en Charlie bit my finger. En marketing informatie van o.a. de muziekvideo van de ‘Hollandse Rihanna‘, deze blijkt vooral populair bij meiden in de leeftijdscategorie 13-24 jaar en de Heineken Walk in Fridge commercial, die wordt met name veel bekeken in Brazilië en gedeeld via Facebook en Orkut.YouTube biedt in de account instellingen de optie om de openbare statistieken uit te schakelen. Bedrijven als The Viral Factory, gespecialiseerd in het verspreiden van virals, zullen deze concurrentie gevoelige informatie in opdracht van hun klanten (o.a. Samsung) hoogstwaarschijnlijk uitschakelen. Wat het miljoenen publiek niet te zien krijgt is de YouTube Insight feature hotspots, waarmee te zien is welke scènes van de video het populairst zijn en bij welk fragment men afhaakt.

Door het openbaar maken van deze statistieken wil YouTube video eigenaren helpen bij het genereren van meer pageviews en hun video content nog interessanter maken voor andere gebruikers door deze waardevolle gegevens te delen. Bovendien bieden de YouTube Insight statistieken voor content partners van de populaire videosite een kans meer adverteerders te trekken, aldus software engineer Jonas Yngvesson op het YouTube Biz Blog. Hij geeft als voorbeelden komiek Paul Telner, die met behulp van YouTube Insights data een lucratief contract sloot met MuchMusic, Canada’s populairste muziekzender op TV. En ook NBA All-Star Chris Bosh heeft dankzij de YouTube data een sponsordeal in de wacht weten te slepen met AOL Sports.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Geweldig dat YouTube dit inzicht deelt met andere gebruikers!

    /zeurmodeaan Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik steeds minder gebruik van YouTube (als publisher). Daarvoor zijn een aantal redenen waarvan de belangrijkste is dat YouTube zonder overleg mijn account heeft verwijderd wegens vermeend schending van copyrights (ging om een fragment uit tv-optreden). Inmiddels een nieuw account aangemaakt, en gisteren opnieuw geconfronteerd met de werkwijze van YouTube. Verwijderen zonder communicatie. Dit keer werd (meerdere malen) direct nadat ik een video (van een musical van mijn oudste dochter) online had gezet, de audio verwijderd wegens schending copyrights. Nu zal het best zo zijn dat er muziek in de musical voorbij komt waarop copyrights zitten, maar waarom niet even communiceren met de gebruiker? /zeurmodeuit


    24 juli 2009 om 04:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!