Email Design Tester: de Nederlandse ‘drukproef’ bij e-mailings

6 juli 2009, 15:48

{title}Bij folders of direct mail haalt geen marketeer het in zijn hoofd deze te versturen zonder eerst allerlei drukproeven te hebben beoordeeld. E-mailings worden wel dagelijks verstuurd zonder eerst te testen hoe ze eruit zien in de inbox van de ontvangers. Daar komt vanaf nu verandering in. Na veel andere (buitenlandse) aanbieders om je emailings te testen zoals Return Path, Preview My Email, Campaign Monitor en Litmuss lanceerde het Nederlandse Suremail onlangs namelijk de Email Design Tester op suremailapp.com.

Ontstaansgeschiedenis

Marc Borgers, managing director van Suremail en auteur van het boek ‘succesvolle emailmarketing’ en zijn collega Maarten Oelering zijn vorig jaar Suremail begonnen omdat ze zagen dat veel bedrijven het kanaal e-mail niet altijd effectief inzetten en zij dachten dat ze hen daarbij zouden kunnen helpen. Met adviezen en tools.

Vanuit de gedachte dat een e-mail die niet aankomt niet respondeert en een e-mail die wel aankomt maar er niet uitziet ook niet, zijn ze gaan kijken of ze hier diensten voor aan kunnen bieden. Ze ontdekten naast marktleider Return Path ook Litmus. Ze hebben met beiden partijen uitgebreid gesproken en besloten om te gaan samen werken met Litmus. Return Path wilde de renderingtool niet stand-alone aanbieden. Litmus is een enthousiaste, onafhankelijke club die de laatste tijd veel hebben geïnvesteerd in kwaliteit. Ze zijn inmiddels zo goed dat ook Campaign Monitor heeft besloten ze ook in te zetten (naast Return Path).

Waarom dan suremailapp.com? Waarin zit dan hun onderscheidend vermogen? Krijg je waar voor je geld, want er zijn goedkopere alternatieven? Marc Borgers van Suremail antwoordt:

Onderscheidend vermogen

Marc Borgers: “Op dit moment zit het onderscheidend vermogen in:

• de taal en onze lokale aanwezigheid,

• de aanlevermogelijkheden (bij ons niet alleen per e-mail maar je kan ook de preview link gebruiken of de HTML copy-pasten of uploaden)

• de pricing via bundels waardoor het ook voor bedrijven die minder vaak testen laagdrempelig is.

• beschikbaarheid, sommige van de andere partijen hebben moeite met opschalen en liggen er meer uit dan dat ze online zijn. Van de helpdesk krijg je dan extra credits, maar geen uitleg over de oorzaak.

Goede template

Marc Borgers: “Kenmerkend van de huidige aanbieders is dat ze het eindresultaat d.m.v. een screenshot laten zien, maar niet ingaan op de oorzaak. Het WAAROM een e-mail eruit ziet als hij er uit ziet is voor designers hele relevante info. En wij willen de designers zo goed mogelijk helpen een goede template te maken. Daarom bieden we in de loop van deze maand per e-mailclient ook adviezen om de html-code te verbeteren (email client compliancy). We gaan dus een stap verder en dat doet zelfs marktleider Return Path niet in hun tool. Dit vinden wij nu even belangrijker dan het toevoegen van de resultaten van de spamfilters. Het bezorgen van de mailings is tegenwoordig namelijk veel meer afhankelijk van de reputatie van de mailserver/domein onder andere in combinatie met authenticatie (zoals SenderID, SPF en DKIM) dan van contentfiltering. Onze vervolgstappen qua development liggen dan ook op het deliverability-vlak”.

Kosten

In een discussie op LinkedIn kwam ik de opmerking tegen dat jullie oplossing duurder is dat andere oplossingen. Marc Borgers: “Bij het vaststellen van de verkoopprijzen zijn we uitgegaan van de pricing van bovengenoemde partijen en van de toegevoegde waarde voor de gebruikers. Onze prijzen zijn inderdaad wat hoger dan die van Litmus maar veel lager dan die van Return Path. De extra opbrengsten bij e-mailings (met enig volume) wegen bovendien ruimschoots op tegen de kosten per test. En ik verwacht dat designers uiteindelijk ook meer kunnen met onze feedback”

Gratis uitproberen?

Als je SureMail een e-mailtje sturen waarin ze verwijzen naar het artikel krijg je een actiecode waarmee je vrijblijvend 3x gratis kunt testen.

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!