Maakt Monx het de woningzoekende makkelijk?

29 juni 2009, 07:33

{title}Vorige week is er een nieuwe huizenzoeksite, Monx, gelanceerd. Het persbericht vermeldde dat vanwege de gunstige marktomstandigheid en de lage hypotheek rente het nog nooit aantrekkelijker was een huis te kopen en Monx maakt het de huizenzoeker aantrekkelijk om nu een huis te vinden via deze nieuwe site. Ik vroeg mezelf meteen af wat dan de extra toegevoegde waarde van deze site zou kunnen zijn?

De site oogt fris overzichtelijk en nodigt inderdaad uit tot zoeken zonder meteen doodgegooid te worden door allerlei banners, wellicht dat dit in de toekomst gaat veranderen, ik hoop van niet. De reden dat de banners je niet meteen in het oog springen is door de integratie van de banners met de vormgeving van de website. Na het invoeren van de zoekcriteria worden de huizen netjes, fris en met een aantal leuke kenmerken gepresenteerd.

Kenmerken

De site bevat een RSS-feed, verwerken in de TomTom is mogelijk, aanmelden voor huizenmail en het toevoegen aan de favorieten behoren tot te opties. Wil ik meer informatie, krijg ik nog wat standaard gegevens zoals prijs, m2, etc. Leukste feature is de koppeling met het Kadaster, niet zo zeer de prijsinformatie vanhet Kadaster maar de liggingskaarten. Deze worden gegenereerd op een Microsoft Virtual Earth map in birdseye view wat naar mijn mening een interessante ontwikkeling is gezien de schijnbare monopoly van Google Maps/Streets op dit gebied. Bovendien is er een spiffy fotorolator met een hoog Apple gehalte wat ik persoonlijk erg aantrekkelijk vind.

Mobiel

{title}De mobiele toepassing van Monx, iets wat speciale aandacht kreeg in het persbericht, is makkelijk te bedienen maar is nog niet helemaal goed doorgetest zo te zien. Dit zijn natuurlijk kinderziektes echter het lijkt mij vooral in deze tijd erg belangrijk een goed werkende mobiele app. te hebben.

Kortom het is een huizenzoeksite met een aantal aardige features die mij als consument weinig imponeren. Nader onderzoek toont dat de huizenzoeksite wellicht niet echt voor de consument gebouwd is als wel voor de intermediairs. Zij kunnen namelijk een branded huizenmail opstellen welke zij naar al hun klanten kunnen mailen, op basis van de profielen. Wellicht aardig maar of je daar nu de zoeksites oorlog mee wint, ik betwijfel het.

Helaas

Om nu tot de conclusie te komen dat Monx een wezenlijke aanvulling is voor de woonconsument is ietwat overtrokken. De site is niet compleet in haar aanbod, er is bijvoorbeeld geen nieuwbouw te vinden, ik kan niet op een huis reageren zonder eerst uit te komen op de makelaars site (daar kan ik weer van voor af aan beginnen), buurt informatie, kadastrale prijs informatie, etc. etc. is allemaal niet aanwezig. Ik betwijfel dan ook ten zeerst of deze site een lang leven beschoren is in het licht van de reeds aanwezig concurrentie: Funda, Jaap, Moviq, Huizenzoeker, Huislijn, Niki, Nieuwbouw Nederland, etc. etc.

Wellicht dat de spider een hele bijzondere is maar de toegevoegde waarde van Monx is mij niet geheel duidelijk en dat is jammer want in deze tijd biedt de markt inderdaad allerlei nieuwe kansen op het gebied van huizenzoeken. Kijk eens naar Trulia en Zillow in de VS waar makelaars direct en transparant vragen beantwoorden en waar zij hun expertise tentoon kunnen spreiden zodat consumenten een duidelijk beeld hebben met wie zij uiteindelijk in zee gaan. Daarnaast had ik verwacht dat een nieuwe zoeksite zich vooral zou gaan richten op nieuwe social toepassingen die het delen van content mogelijk maken of eventueel bewerkingen uitvoeren op de data: de Jaap API of de huizenzoeker API.

Meer van hetzelfde?

Ik hoop dat er binnenkort daadwerkelijk een nieuwe revolutionaire huizenzoeker gelanceerd wordt die tot doel heeft de hedendaagse woonconsument te helpen en geen tussenschakel of lead generator voor de tussenhandel is. Het is niet voor niets dat deze tussenhandel intussen op haar gat ligt. Jarenlang hebben deze lieden vooral goed voor zichzelf gezorgd in plaats van voor diegene die hun hiervoor betaalde: de consument. Dus lieve ondernemers kom eens met iets nieuws in plaats van een wellicht goed bedoelde variatie op hetzelfde thema. Want op zo’n manier verandert er namelijk helemaal niks en dat is jammer.

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

13 Reacties

    hellejoep

    mmmm, wel geestig bedacht; direct mijn huizen in de omgeving door ip adres, maar ik zit toch echt in 020, niet in nijmwegen (UPC).

    Verder is het aanbod nog niet geweldig in mijn ogen…ben benieuwd.


    29 juni 2009 om 08:15
    deef

    Beetje jammer dat ik elke keer een sql error krijg. Geef toe, het is beta, maar dit klinkt meer als alpha.

    Uncaught exception ‘Exception’ with message ‘Query error: Unknown column ‘afstand’ in ‘having clause’, query: SELECT COUNT(perceelid) FROM woningen WHERE verkoop=1 HAVING afstand<='1' ;' in /var/www/vhosts/monx.nl/httpdocs/classes.php:56 S


    29 juni 2009 om 08:43
    nieuwbouw20

    Intussen geeft het mobiele zoeken geen foutmeldingen meer!


    29 juni 2009 om 09:56
    Monx

    @hellejoep: Voor de locatiebepaling wordt gebruikgemaakt van een database van een partij die voor de betrouwbaarheid afhankelijk is van de medewerking van de providers, hierdoor is het helaas niet altijd mogelijk de locatie correct te bepalen. In veel gevallen lukt dit echter wel, of wordt in ieder geval een nabijgelegen plaats als uitgangspunt genomen.

    @Michel: De gebruikte slogan is in tegenstelling tot wat je aangeeft ‘Moves you’, wat op meerdere manieren aansluit bij de dienstverlening van Monx.

    @deef: De oorzaak van dit probleem is achterhaald en inmiddels opgelost.

    De komende tijd zal gewijd worden aan het verbeteren van de website, onder andere door toevoeging van nieuwe functionaliteiten.


    29 juni 2009 om 10:43
    MacMazzi

    ben het helemaal eens dat er best eens nieuwe winden mogen waaien in makelaarsland, maar wat een jammerlijke poging is dit! Naast dat het weinig nieuws brengt zit het vol met fouten bij in ieder geval mijn eigen woning (dat check je toch als eerste!)…zelfs dat wat er nog wel mooi uitziet (Google Maps oid) is niet juist en ben benieuwd waar ze de informatie vandaan halen, maar in ieder geval niet van Funda.nl of bij mijn makelaar… op zich niet zo verwonderlijk als zelfs de makelaar bij mijn huis niet de juiste is…

    denk dat betrouwbaarheid van online informatie toch wel de basis is voor succes… jammer dit.


    29 juni 2009 om 10:46
    Johan

    Mmm, ik denk dat ze eens goed naar de datakwaliteit moeten kijken. Een twee-onder-een-kap huis in het Gooi kost toch echt een stuk meer dan 150k… (en zo heb ik nog een paar vreemde resultaten gezien). Jammer.


    29 juni 2009 om 11:08
    deef

    @monx toevalligerwijs quova voor de ip-plaats bepaling?


    29 juni 2009 om 11:55
    Raymond de Vries

    Ik snap niet dat iemand hier nog aan begint. De markt voor dergelijke sites is echt wel verzadigd. De naam vind ik ook nietszeggend. Volgens mij kan je je energie beter in iets anders steken…


    29 juni 2009 om 15:15
    Hans Voorn

    @Monx

    We wensen jullie veel suc6!

    Hans Voorn

    JAAP.NL


    29 juni 2009 om 18:01
    Konings..

    prijzen klopt niets van..

    Waar monx 50.000 aangeeft voor een leuk pandje in bezuidenhout te den haag, kost het dezelfde woning bij funda 675.000. Tuurlijk is het een beta, maar dit kan niet… Zorg in ieder geval dat alle data die je aanbiedt klopt.


    30 juni 2009 om 04:51
    Rembert

    De zoekknop lijkt niet te werken met Safari / Firefox op een Mac.

    Verder is de prijs voor het appartement dat ik te koop heb staan niet echt juist. Ik zou het fantastisch vinden als iemand dit bedrag (3.5x de vraagprijs die ik in gedachten heb) ervoor zou geven – in dat geval gaat er een significant bedrag naar een goed doel (het kan nooit kwaad om een beetje te dromen).


    1 juli 2009 om 06:23
    Arjan Terpstra

    @Monx

    Veel succes gewenst door de eerste woningsite in Nederland (1995) http://www.era.nl !

    Leuk om te zien dat onze TomTom koppeling en Google integratie na 3 jaar navolging krijgt 🙂

    Wij van ERA vinden het belangrijk dat de woningmarkt transparant is. Dus ook op internet. Toen wij als eerste hier mee begonnen werden we gigantisch tegengewerkt. Nu is internet niet meer weg te denken. Een nieuwe site kan de weg naar transparantie weer een nieuwe impuls geven. Helaas zijn er ook een aantal vakgenoten in de makelaardij die daar anders over denken. Die verstoppen liever huizen. Onbegrijpelijk omdat je ingehuurd bent door de woningeigenaar om zo veel mogelijk potentiële kopers te bereiken.

    Monx ziet er fris en open uit. We zullen jullie met belangstelling blijven volgen. Proficiat.


    1 juli 2009 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!