Interview: Don Tapscott & Umair Haque

18 juni 2009, 05:39

Dinsdag was het VINT symposium met de titel Fast Forward. Een zeer inspirerende dag waar ik echt genoten heb. En dat wil in mijn geval wel iets zeggen, meestal zitten de woorden waardeloos en congres wel in één zin bij mij. Een compliment dus voor organisator Sogeti. Als Marketingfacts blogger heb ik ook het geluk gehad om een tweetal zeer inspirerende sprekers te interviewen. Don Tapscott is één van mijn grote inspirators. Hij is o.a. auteur van het boek Wikinomics, growing up digital en grown up digital. Hij is nu bezig met een nieuw boek dat de werktitel ‘Rebuilding the world’ heeft (Tapscott vond het iets té arrogant om het straks echt zo te noemen) en daar ging zijn verhaal ook over. Hoe moeten organisaties omgaan met de demografische en technologische veranderingen die nu plaats hebben? Voorbeeld: Tapscott voorspelde jaren geleden al dat er vanwege de demografisch opbouw van Iran aldaar problemen zouden ontstaan tussen de overheid en de bevolking.

In het interview praat ik vooral met Tapscott over de rol van het bedrijf in de maatschappij en hoe deze rol veranderd. De organisatie is onze keuze geweest voor de creatie van rijkdom, simpelweg omdat de alternatieven zoals planeconomie net bleken te werken.

Tapscott geeft aan dat instituten, en dat is een term die je heel breed moet interpreteren, ons tot een bepaald niveau kunnen brengen en dan moeten we er afscheid van nemen of moeten ze veranderen. Stadsstaten werden landen. De EU is een oplossing voor het probleem dat individuele landen geven in een wereldeconomie waarin we nu leven. Ook stelde hij dat de manier waarop steden gebouwd zijn problemen geven. Het onderscheid tussen plekken waar we werken, wonen en vrije tijd doorbrengen is niet slim. In Detroit is nu een groot deel van de bevolking weggetrokken en er leven daadwerkelijk wolven en herten in de buitenwijken.

Volgens Tapscott moeten organisaties ze 7 principes van innovatie omarmen om te kunnen overleven: Innovatie, samenwerking, openheid, integriteit, afhankelijkheid van elkaar, zelf organiserend vermogen en duurzaamheid.

Als we kijken naar de veranderingen op de arbeidsmarkt zien we dat er veel meer ondernemers komen. Ook kiest het echte talent voor eerder voor kleinere bedrijven of het ondernemerschap. Er zullen in zijn optiek meer kleinere bedrijven komen, maar dat wil niet zeggen dat bedrijven per definitie kleiner worden. Wel zullen bedrijven veel meer focus krijgen en alles dat niet helemaal core business is uitbesteden. Toch zullen we niet allemaal freelancer worden, want de kosten van het vertrouwen om met enkel freelancers te werken zijn tot op heden nog te hoog om bedrijven in zijn geheel af te schaffen.

Tevens heb ik Umair Haque geïnterviewd. Umar is directeur van het Havas media lab en blogt bij de Harvard Busines Review.

Haque stelt dat de winst die een organisatie haalt door alleen naar de eigen winst maximalisatie te kijken altijd kleiner is dan de winst die men haalt als men kijkt naar de eigen winst en de omgeving. Waarde creëren voor je klanten is logisch, maar ook zorgen dat alles dat je verbruikt vervangen wordt: duurzaam ondernemen dus. Hij heeft hiervan een aantal mooie voorbeelden, waar hij de S&P500 in deze crisis afzet tegen een aantal organisaties die hier goed mee bezig zijn, zoals Nike, Apple en (gek genoeg) Wal Mart.

Greenwashing is in zijn optiek iets dat absoluut niet gaat werken. Greenwashing is het doen van maatschappelijk verantwoorde dingen zoals geld geven aan Greenpeace, terwijl je ondertussen nog steeds doorgaat met niet duurzaam ondernemen. Het kan een eerste stap zijn als het goed bedoeld is, maar als men hiermee denkt een maatschappelijk imago op te bouwen zal het niet werken in de optiek van Haque.

Haque geeft ook aan dat grote bedrijven het het lastigste hebben om om te schakelen. Kleine bedrijven hebben het voordeel en net als Don Tapscott ziet hij grote talenten eerder kiezen voor kleinere bedrijven. Anders dan Don Tapscott ziet hij grote bedrijven wel kleiner worden. Niet dat ze heel klein worden, maar de grootste ondernemingen hebben straks geen 100.000 werknemers meer. Dit komt omdat in een genetwerkte wereld de economische voordelen van alles in één organisatie hebben verdwijnen en de economische voordelen van kleinere organisaties nu de overhand krijgen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    Mooie interviews, Bas. Zo moet het. Je bent op een congres, raakt geinspireerd, gaat naar de spreker toe en vuurt vragen af met de record knop ingedrukt!


    18 juni 2009 om 06:03
    Kees van Keulen

    Hi Bas, goed dat je Umair hebt geinterviewd.

    Ik volg hem al een tijdje. hij geeft aan dat de crises iets bloot legt dat we voorheen niet zagen, nl. dat bedrijven vooral bezig zijn met ’thin value’ te creëren. In 2007 hadden de banken enorme winsten geboekt, maar het enige wat reel was, waren de bonussen van de topmannen en analisten. De miljarden verzliezen in 2008 lieten zien dat het ’thin value’ is.

    We moeten naar ’thick authenthis value’ volgens hem. Als voorbeeld noemt hij Threadless waar je kunt stemmen welk T-shirt in productie genomen moet worden. Als consument bepaal je mede wat het bedrijf doet. Zeg maar economie 2.0 of crowdsourcing.

    Een van de barrières in ons denken is dat we leren dat concurreren oorlog voeren is. In ons huidige economisch model zijn we erop gericht zo efficient mogelijk te produceren en de ander (bedrijf) kapot te maken. Umair geeft aan dat we ook kunnen samenwerken om gezamenlijk waarde te creëren voor de maatschappij, onze omgeving.

    Hij is vooral een kruistocht aan het voeren tegen de bedrijven die gaan voor de snelle winsten en weinig toegevoegde waarde leveren. Erg inspirerend!


    18 juni 2009 om 07:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!