Interview Michel Schaeffer (bol.com): Runner-up Marketeer of the Year

12 juni 2009, 09:43

De uitverkiezing tot ‘Marketeer of the Year’ ging tussen Jan Willem Sieburgh en Michel Schaeffer (bol.com). De laatste gaf in het exclusieve interview wat we met de bol.com-topman hadden toe ‘dat hij niet graag verliest’. Bol.com deed een uitstekende en voorbeeldige marketingpresentatie waarbij doelstellingen en strategie-en zoals de ingezette marktdiversivicatie uitgebreid aan bod kwamen. Beter gezegd: ‘aan bol.com kwamen’. De sessie was een voorbeeldige case van hoe je met doorzetting, Hollandse nuchterheid, marketingvernuft en gewoon lef ook in moeilijke (online) markten marktleider kunt zijn. Bol.com is vooral Top of Mind en na inmiddels zo een 10 jaar een van de sterkere merken van Nederland geworden. Schaeffer geeft ambitieus aan dat ze nog lang niet zijn ‘uitgeBold’. Nieuwe markten met nieuwe kansen (zoals e-books) dienen zich aan. Onderscheid tussen offline en online maakt bol.com al niet meer. Het is de traditionele retail die bang is voor bol.com, niet omgedraaid. In de video behandel ik de ingekomen vraag via Twitter van @Elskamp: ‘Zit de toekomst van bol.com in mobiel?’.

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!