• Usability & design
    wordt gesponsord door

Eyetracking Bing versus Google

Eyetracking Bing versus Google

Heatmap Bing en Google

Recent introduceerde Microsoft haar nieuwe zoekmachine Bing. Zie ook: ‘Bing van Microsoft op 3 juni live’ hier op M!. User Centric, een usability bureau uit Chicago, liet 21 respondenten enkele taken uitvoeren op zowel Bing als op Google en vergeleek dit met elkaar. Het doel van het onderzoek was ten eerste om te kijken naar het verschil in kijkgedrag in dezelfde elementen zoals de organische resultaten. Ten tweede is gekeken naar de attentiewaarde van de elementen die uniek zijn voor Bing.

Resultaten:

  • Het kijkgedrag in de organische resultaten blijkt niet te verschillen.
  • Aandacht voor gesponsorde links boven de organische resultaten zijn zowel voor Bing en Google even hoog. Meer dan 90% van de respondenten bekeek deze gesponsorde resultaten. Bij zoekacties waarbij een transactie (boek een lastminute vakantie) gedaan moest worden, werd meer kijktijd besteed in de gesponsorde resultaten dan wanneer zij naar informatie op zoek waren.
  • De gesponsorde links aan de rechterkant trokken bij meer respondenten de aandacht bij Bing (42%) in vergelijking met Google (25%).
  • Een ander belangrijk verschil is dat Bing de gerelateerde resultaten aan de linkerkant laat zien, terwijl Google deze aan de onderkant van de webpage laat zien. De gerelateerde resultaten aan de linkerkant bij Bing werden door bijna eenderde van de respondenten gezien. Bij Google keek maar 5% naar de gerelateerde resultaten.

Het unieke aan Bing is dat er drie features zijn die Google niet heeft: een flyout met informatie verschijnt wanneer je met de muis over een zoekresultaat beweegt, gerelateerde zoekresultaten aan de linkerkant en gesponsorde resultaten aan de onderkant van de webpage.

Het bleek dat tweederde van de respondenten de flyout activeerden zonder dat in de gaten te hebben. De muisaanwijzer activeerde de flyout terwijl men ergens anders keek. Maar een klein deel van de respondenten keek naar de informatie in de flyouts. Het leek erop dat gebruikers de flyouts als het ware negeren. Hier wordt door Usercentric een verband gelegd met banner blindness. De gerelateerde resultaten aan de linkerkant trokken meer de aandacht dan de flyouts. De helft van de respondenten keek daar naar en drie respondenten gebruikten deze feature. De gesponsorde resultaten aan de onderkant trokken geen aandacht. Dit betekent niet dat gebruikers er niet naar kijken. Usercentric geeft hierbij aan de steekproef (n=21) te klein is om hier uitspraken over te doen. Algemeen beschouwd geeft dit onderzoek een aardige indicatie van het kijkgedrag op Bing. In mijn optiek zou er een grotere steekproef gebruikt moeten worden om ‘harde’ resultaten te krijgen over het kijkgedrag. Het gebruik van de flyouts is nieuw. Ik kan mij goed voorstellen dat gebruikers hieraan moeten wennen (bijna iedereen is Google biased). Wanneer men hieraan gewend is en de toegevoegde waarde van de flyouts is bewezen, kan ik mijn indenken dat gebruikers in Bing meer zullen scannen over de resultaten alvorens te gaan klikken.

Als je trouwens zelf wilt kijken naar de extra features van Bing, gebruik dan de Engelse Bing url. De Nederlandse versie lijkt deze features nog niet te laten zien.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Leuk om direct al een eyetracking onderzoek te zien.

    Ik denk echter, zoals je al aangeeft, dat deze resultaten niet representatief is. Op Bing.com is nu natuurlijk nog veel explorerend zoekgedrag, omdat het simpelweg nieuw is voor iedereen.

    Het lijkt me heel interessant om dit onderzoek over enkele maanden nog eens te herhalen!
    Weet je of dat in de planning zit?

    geplaatst op
  • Ook beetje appels met peren natuurlijk, want die balk aan de zijkant vertekend het beeld behoorlijk. Diezelfde balk heeft Google ook net uitgerold, en eigenlijk zou je die in het eyetracking onderzoeken moeten vergelijken (of iig erbij...)

    geplaatst op
  • Mijn eerste reactie was precies die van Eduard, het verschil zal voor een groot deel liggen aan het feit dat mensen Bing nog moeten ontdekken en daardoor anders naar de site kijken.

    Ben benieuwd wat de resultaten van dit onderzoek over een paar maanden zouden zijn..

    geplaatst op
  • Ik weet neit hoor.. maar zou vanuit het oogpunt van een marketeer het niet veel interessanter zijn dat mensen explorerend gedrag vertonen op een website?

    Het betekent immers dat mensen veel meer dingen zien, dan in het oude vertrouwde. Daar weten mensen precies te kijken naar wat ze zoeken. Al het andere is per definitie niet interessant.

    geplaatst op
  • Komt mij een vraag op die ik zelf niet zeker weet.

    Omdat mensen Google al jaren gebruiken is eye-tracking dan niet anders dan bij een nieuw product als Bing?

    Lijkt me dat je een site die je reeds kent anders bekijkt dan een onbekende site?

    geplaatst op
  • @timon: Dat is ook een uitgangspunt, maar hoe daarbij vraag ik me dan wel af hoe dit echt is in te zetten. Een website oogt (naar mijn mening, feiten moet ik verschuldigd blijven) betrouwbaarder wanneer deze enige vorm van consistensie heeft.
    Wanneer ik als bezoeker elke keer opnieuw moet ontdekken waar iets op een website staat ga ik wel op zoek naar eentje waarvan ik weet waar ik wat kan vinden..

    Een mooie balans tussen nieuwe dingen om mensen te laten kijken, gecombineerd met een vaste structuur zodat mensen toch nog basis dingen snel weten te vinden, zou mooi zijn, maar die balans ligt denk ik op een heel smalle lijn..

    geplaatst op
  • @Eduard: Usercentric heeft aangegeven nog verder onderzoek te gaan doen. Wanneer is niet duidelijk. Misschien pakken we dit zelf anders wel op.

    @Paul: een nieuwe site zal bij bezoekers altijd eerst explorerend gedrag laten zien. Waar gaat de site over en hoe werken de navigatie elementen.Wanneer men vaker komt om iets te bestellen o.i.d. zal de focus daar volledig op gaan liggen. Er ontstaat een leereffect. Andere elementen laat men dan eerder links liggen. Het steeds maar aanpassen van elementen zoals Timon aangeeft, wordt door de herhaalde bezoeker niet in dank afgenomen en zoals Lauryan terecht aangeeft, zal je op zoek gaan naar een site waar alles hetzelfde blijft. Een leuke vergelijking is een supermarkt bezoek in deze. Stel dat je bij elk bezoek weer een zoektocht moet ondernemen om je producten te kopen omdat alles weer ergnes anders staat, dan wordt je daar niet blij van. Sterker nog, je zou er dan vreselijk tegenop gaan zien om boodschappen te gaan doen.

    geplaatst op
  • Marketeers die dit soort onderzoeken gebruiken moeten op staande voet ontslagen worden.
    De trambestuurders worden ze ook wel genoemd.
    Mensen die totaal geen gevoel voor marketing hebben en enkel bang zijn hun eigen positie te verliezen.

    geplaatst op
  • Zolang beide bedrijven niet hun techniek achter hun zoekmachine tonen, wordt het moeilijk een vergelijking te maken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.