‘Real Life WOM belangrijker dan online WOM’

8 juni 2009, 04:38

De kracht van word of mouth op het internet is sterk. Maar de kracht van mond-tot-mond buzz in het échte leven is sterker, stukken sterker. We vinden een persoonlijke aanbeveling van iemand die we kennen en vertrouwen nog steeds heel belangrijk. Dat en meer concluderen onderzoekers van Mintel (via: MarketingCharts).

Van de ondervraagden (VS) zegt 34 procent een product of service te kopen op basis van de aanbeveling van een vriend of bekende. 25 procent baseert zich op aanbevelingen van familie of partner. En, daar komt ie: slechts 5 procent baseert zich op informatie afkomstig van bloggers of chatrooms.

{title}

“It’s interesting to find that as much time as we spend online, we still prefer a personal recommendation from someone we know and trust,” zegt analist Chris Haack van Mintel. “Young adults are somewhat more likely to turn to the internet for advice and referrals, but even they listen to their peers first.”

Ah. Dus dát is gemeten. De eerste oriëntatie via peers, en daarna, hop het internet op? Het lijkt er wel op… Bij Mintel hebben ze nog een tip:

“The sheer number of people that purchase based on recommendations proves marketers need to pay attention to word of mouth,” zegt Haack. “It’s becoming easier for businesses to lose control of their marketing messages, so companies need to carefully monitor and respond to consumer conversations about their brands.”

Dat je het maar even weet. Het onderzoek wordt ‘gestaafd’ door een eerder onderzoek van Rubicon. Hier op MC:

Online reviews and comments written by users – often overlooked by marketers in favor of things they can control – are disproportionately influential to consumer buying decisions and are second only to personal word-of-mouth for purchasing influence for Americans, according to research from Rubicon Consulting.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jan

    “De kracht van word of mouth op het internet is sterk. Maar de kracht van mond-tot-mond buzz in het échte leven is sterker, stukken sterker. “

    Het zou leuk zijn om te zien hoeveel van het “échte leven” waar je het hier over hebt zich tegenwoordig online afspeelt. Het onderzoek lijkt ervanuit te gaan dat online WOM enkel tussen mensen plaatsvindt die elkaar niet kennen, dit terwijl een enorme groep mensen dagelijks contact maakt met mensen die ze nog nooit in levende lijve hebben ontmoet. Het zou mij niets verbazen als een groot aantal van de mensen in de groep “friend/relative” dan ook via een online kanaal invloed heeft op de ondervraagden.


    8 juni 2009 om 07:26
    Henk Kroezen

    Ik ben het eens met Jan dat er niet wordt weergegeven of een friend/relative iemand kan zijn waarbij online contact is geweest.

    Verder:

    Ik vraag me af wie ze ondervraagd hebben? Zijn dit mensen die regelmatig iets op internet kopen of is dit een Amerikaan in het algemeen?

    Het lijkt ook als of het gaat om producten in het algemeen. Dit zorgt ook dat het onnauwkeurig wordt want het verschilt per product of een online bron voldoet of dat je vrienden op gaat bellen.

    Vaak is het ook zo dat zowel offline als online gebruikt wordt. Bijvoorbeeld, eerst even online kijken wat goed is en daarna met je partner bespreken of je het echt gaat kopen.

    De categorieën vind ik ook niet aanspreken. Het was interessanter geweest om alleen “friend/relative” en “online source” te nemen (met daaronder wellicht enkele sub categorieën).

    Nu is het voor mij niet duidelijk in welke categorie ik een review van bijvoorbeeld een kieskeurig in zou moeten plaatsen, het is namelijk geen blog en zeker geen chatroom…

    Alles bij elkaar is het volgens mij niet echt een artikel waar je iets mee kunt. Het geeft aan dat offline WOM nog steeds heel belangrijk is en het probeert te zeggen dat de rol van online WOM nog niet heel groot is. Die eerste uitspraak is al jaren bekent en is redelijk moeilijk te managen en voor de tweede uitspraak is er naar mijn mening geen goed onderzoek gedaan.


    8 juni 2009 om 08:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!