Kim’s Keek op de Week: Duikrobot zoekt zwarte doos, gamen met geur en LED-trends

5 juni 2009, 06:32

{title}Als hoofdredacteur van de innovatieportal Idealize.nl deel ik elke week de meest inspirerende en vernieuwende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’ hier op Marketingfacts.nl. Vorige week schreef ik over Antikraak boten, folie in de groenbak en upcoming talents. Deze week: defensie als innovator van de game industrie en de allernieuwste trends in LED. Over het ontwerp van de Sustainable Dancefloor en over de allernieuwste trends in verlichting.

Na een heerlijke ontspannen vakantie op Ibiza bereidde ik me afgelopen maandag weer voor op de terugvlucht. Weg ontspanning, want vliegangst, en vooral als er dan net een vliegtuig van Air France crasht. Misschien een vreemde associatie, maar vreselijke rampen leiden bijna altijd tot nieuwe ideeën en fantastische innovaties. Eindredacteur Bas Idealize is hier vooral scherp op. Hij spotte op Koninginnedag het winnende concept van een nationale veiligheidswedstrijd in de VS: lichtgewicht beton.

Makkelijk te transporteren en beschermt tegen aanslagen, zoals die in Apeldoorn. Het mooie is dat Nederlandse veligheidsexperts een dag later op televisie het opstellen van betonnen blokken nog als praktisch niet toepasbaar en onbetaalbaar bestempelden. Hoe Vreemd eigenlijk dat wij eerder op de hoogte zijn van relevante nieuwe producten dan de veiligheidsdiensten zelf?

Zo spotte Bas deze week de duikrobot Nereus, die de black box van Air France met gemak zou kunnen bereiken. Wie de onderzoeksleider kent, mag hem de link even doormailen.

Racen met de geur van brandend rubber

{title}Ook de lucht- en landmacht zijn een broedplaats voor innovatie. Zo is er een Bom uitschakelen met microgolven dat bommen en personen kan uitschakelen met een bundel van microgolven, te bizar. Vooral de game industrie kijkt enthousiast mee om de nieuwste ontwikkelingen over te nemen in consumentengames. Zo investeert het Britse ministerie van Defensie in een trainingsmethode die geur trainingsmethode. Het is daarna wachten op het eerste racespel met de geur van brandend rubber. De Koninklijke Luchtmacht investeerde in ‘s werelds eerste 3D-verkeerstorensimulator, omdat door strenge milieu- en geluidsregels trainees weinig in ons land konden oefenen. En Amerikaanse soldaten roken teveel, dus investeerde de Amerikaanse overheid even 3,7 miljoen dollar in een antirookspel.

LED there be light

{title}Ik ben in ieder geval gelukkig weer veilig geland (al wist ik een paar keer echt zeker dat we gingen neerstorten) en had een halve dag nodig om te lezen wat er allemaal geschreven is op Idealize. Genoeg om blij van te worden, want de hele week stond in het teken van LED there be light. Speciaal hiervoor mocht ik als niet-retailer toch het Philips Shoplab bezoeken, waar alle nieuwe innovaties rondom retail worden getest en gepresenteerd. Invite only en bij wijze van hoge uitzondering mocht ik een fotograaf meenemen, zodat op Idealize nu een fotoshoot philips shoplab staat van interactieve etalages, LED-verfkwasten en intelligente LED-tegels.

De ontwikkelingen rondom LED gaan sneller dan het licht (woordgrapje gejat, ook weer van Bas). Het gaat al lang niet meer alleen over lampjes. Denk vanaf nu bij LED en OLED ook aan milieu, kunst, design en toepassingen in de gezondheidszorg, zoals de OLED-pleister die huidkankercellen doodt.

LED-talenten

We interviewden de voorlopers in LED en ontdekten de meest wonderlijke innovaties en ideeën. Jeannet Harpe van Philips Lightning vertelt over de allernieuwste trends in verlichting. Vera Verkooijen legt uit hoe de Sustainable Dancefloor ontwikkeld werd. En tot slot geeft Thinkstyle talent en lichtarchitect Marcel Bruinshoofd een paar geweldige LED-voorbeelden uit de praktijk.

Het kost je een paar uurtjes, maar dan weet je ook weer alles over LED.

Kim Swagemakers
Site owner Idealize.nl bij ilse media bv

Nu als site owner Idealize.nl 24/7 bezig met alles rondom vernieuwende ideeën in NL. Continue op zoek naar nieuwe concepten, ontwerpen, maar vooral ook nieuw talent. Dat is mijn baan, maar is nog meer mijn natuur. In 1996 startte ik mijn eigen tekstbureau en stapte meteen de www-wereld binnen. Uiteindelijk via wat digitale omzwervingen bij ilse media beland en via VrouwOnline, ilse.nl en Web-log.nl nu bij Idealize. Mijn andere passie is mode en deze twee hebben alles met elkaar te maken. De invloed van internet op de traditionele fashionindustrie is groot en dat leg ik als FashionGeek haarfijn uit in workshops en lezingen. daarnaast doe ik nog een poging her en der te bloggen, voorlopig is Marketingfacts een vaste stek.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!