Kim’s Keek op de Week: Sticky straattrends en georganiseerde creativiteit

15 mei 2009, 10:35

{title}De innovatieportal Idealize werd in september door Ilse Media aangekondigd (zie dit bericht van Marco Derksen, hier op Marketingfacts: ‘Ilse media start nieuwe innovatieportal IDEALIZE’). Dat was september, het werd oktober. We zijn nu ruim een half jaar live, en er is veel, heel veel gebeurd. Het was een stortvloed van vernieuwende ideeën en creatieve concepten.

Als hoofdredacteur van Idealize deel ik de meest inspirerende en opvallende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’. Vorige week schreef ik over trends in automotive, de opkomst van 3D-printing en groene hoogbouw. Deze week: sticky straattrends en georganiseerde creativiteit.

Ik word van 2 dingen heel blij: talentvolle mensen en sticky straattrends. 24/7 staan mijn voelsprieten op scherp, als een soort ontdekkingsreiziger. Ik ben ervan overtuigd dat we nu in een talentenmaatschappij leven en dat talent steeds belangrijker en zichtbaarder wordt.

Nederlands talent is er in overvloed, maar het is nog goed zoeken. Alle creativiteit vindt plaats achter de semi-open deuren van de georganiseerde creativiteit. Op de ning van TedxAmsterdam druppelen wat namen binnen, in musea en op Flickr verstoppen zich talentvolle fotografen, achter de deuren van designacademies en TU’s worden de mooiste dingen bedacht en tijdens events en congressen inspireren gepassioneerde sprekers je met waanzinnige ideeën.

Dankzij de media kan iedereen meegenieten, maar die iedereen komt helaas niet op Twitter, Flickr en ning. Waarom zien we niet meer op straat? Zijn de Nederlandse talenten zo bescheiden of ontbreekt het ons aan lef? Op mijn fietstocht van huis naar werk en terug, kom ik elke dag 1 openbare creatieve uiting tegen: een gepimpte fiets als reclamebord. Vervolgens duik ik achter mijn scherm om te zoeken wat er eigenlijk allemaal gebeurt in Nederland.

Berlijnse streetart en caravan gardens

{title}In Berlijn bijvoorbeeld worden muurschilderingen niet weggehaald, maar juist gepromoot met rondleidingen en onlangs in kaart gebracht met de supercoole iPhone app: de Urban Art Guide. Iedereen kan foto’s toevoegen en niemand haalt het meer in zijn hoofd om een lelijke grafitti te maken. Het is inspirerender om vanaf mijn bank via mijn app door Berlijn te struinen dan hier in Amsterdam de straat op te gaan.

Elk jaar in september ondergaan de parkeerplaatsen in de grote wereldsteden een complete metamorfose en worden voor 1 dag mini-parken. Amsterdam en Utrecht doen officieel elk jaar mee, maar ik heb helaas nog niet mogen genieten van een picknick langs de weg. Tijd voor Kevin van Braak om zijn Caravan Gardens eens echt door het land te verspreiden.

Ik wil gewoon graag verrast worden op straat. Bijvoorbeeld door het bushokje als weegschaal van FitnessFirst, de T-Mobile Dance in Liverpool, de 3D-straattekeningen van Jamie Walton en de good old flashmobs.

Waar moet ik als coolhunter gaan kijken om Nederlands talent in het openbaar te zien, wie tipt?

Kim Swagemakers
Site owner Idealize.nl bij ilse media bv

Nu als site owner Idealize.nl 24/7 bezig met alles rondom vernieuwende ideeën in NL. Continue op zoek naar nieuwe concepten, ontwerpen, maar vooral ook nieuw talent. Dat is mijn baan, maar is nog meer mijn natuur. In 1996 startte ik mijn eigen tekstbureau en stapte meteen de www-wereld binnen. Uiteindelijk via wat digitale omzwervingen bij ilse media beland en via VrouwOnline, ilse.nl en Web-log.nl nu bij Idealize. Mijn andere passie is mode en deze twee hebben alles met elkaar te maken. De invloed van internet op de traditionele fashionindustrie is groot en dat leg ik als FashionGeek haarfijn uit in workshops en lezingen. daarnaast doe ik nog een poging her en der te bloggen, voorlopig is Marketingfacts een vaste stek.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Jaap Bloem

    Oh zorrie, HOL-lands talent? 4get it qua moi :((

    Then again, denk ook dat ze misschien allemaal zooo icecold-koel willen zijn, dat ze zich al zeker niet op dit kanaal aan jou zullen willen voorstellen.

    Wat denk jij?


    16 mei 2009 om 17:15
    mgvandenbroek

    @Jaap: Ik vind het juist schitterend, dat ‘worshippen van de godheilige Marco met M!-rijerij’. Zouden meer mensen moeten doen. 😉

    Leuk verhaal, Kim.


    17 mei 2009 om 16:49
    Kim Swagemakers

    @Jaap

    excuses voor de late reactie, last van reageerbug.

    Dank voor je automotive input, was een prima aanvulling geweest op de themaweek. Inspiratie kan me niet internationaal genoeg, de pioniers zoek ik inderdaad zoveel mogelijk in Nederland. Niet zozeer uit ‘Oost-West-Thuis-Best’ overwegingen, maar simpelweg omdat NL barst van de talentvolle én passievolle mensen met goede ideeën.

    Ik heb er inmiddels al heel veel gesproken en icekolcool vind ik er tot nog toe geen één gelukkig.

    Kan aan mijn tomeloze enthousiasme liggen natuurlijk 😉


    19 mei 2009 om 14:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!