eMarketer wijzigt analyse advertising op social networks

15 mei 2009, 05:43

eMarketer voorspelt in een gewijzigde analyse dat de advertentiebestedingen op social networks in de VS lager uit zullen vallen dan in een eerdere berekening. Problemen bij MySpace (eMarketer spreekt van een ‘shortfall’) is de belangrijkste reden voor de herberekening. De bestedingen komen volgens eMarketer uit op 1,14 miljard in plaats van 1,18 miljard in 2008. Dat is ‘a significant turnaround from previous years. Spending grew an estimated 33% in 2008 and 129% in 2007.’

In een eerdere voorspelling (december) ‘berekende’ eMarketer dat marketeers voor 630 miljoen advertentiedollars zouden uitgeven op MySpace in 2009. Dat bedrag is nu bijgesteld tot 585 miljoen. Dat is een daling van 15 procent in vergelijking met 2008. En het komt allemaal door MySpace.

{title}Rupert Murdoch’s News Corp. maakte begin deze maand bekend dat Fox Interactive Media een ad-drop meemaakt van 16 procent in het eerste kwartaal van 2009, vergeleken met een jaar eerder. MySpace, schrijft eMarketer, is voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de omzet in deze tak.

Het gaat niet lekker met MySpace, schreef Marco Derksen ook al hier. De traffic loopt naar benenden, en de advertising opbrengsten dalen dus ook stevig door. Andere social networks profiteren.

De analyse over de ‘val’ van MySpace en advertising op andere social networks:

“The challenges facing MySpace do not necessarily mean that other companies operating in the social network space will have similar problems. Facebook, for example, is expected to increase its US ad revenues 9.5% in 2009, to $230 million, while US ad spending on widgets and applications is projected to reach $70 million, up 75% from 2008 (albeit from a very small base). US spending on all other social network sites combined is expected to rise 1.5% to $345 million.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paulo Lopes

    daar ga je dan straks als Hyves met 30 man sales voor Advertising wordt er niet geklikt…


    17 mei 2009 om 23:03
    Christian

    ja zonde, hetzelde voor al die andere sites als facebook enz, maar daar zal het wel langer mee duren omdat ze groter zijn denk ik.


    18 mei 2009 om 05:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!