ABN AMRO: Mediasector onder druk

ABN AMRO: Mediasector onder druk

{title}Communicatiebudgetten staan zwaar onder druk. Uitgeverijen kunnen een forse verschuiving van advertentiegelden verwachten, de tv-sector zal zich meer gaan richten op haar kernactiviteiten. Mediabedrijven moeten, ook in deze tijden, blijven investeren in digitalisering en internet. Het zijn enkele conlcusies van ABN AMRO’s ‘Visie op Media en Technologie’ een rapport dat hier gratis te downloaden is (pdf, via: persbericht).

ABN AMRO verwacht dat adverteerders blijven investeren in hun merken, maar dat de mediabestedingen zullen dalen met 5 tot 10 procent. Menno van Leeuwen, Sector Banker Media en Technologie bij ABN AMRO: “Budgetten verschuiven verder naar internet. Adverteerders zullen kritisch hun middelen inzetten op de overige media en kiezen daarbij voor relatief goedkoop en/of actiematig bereik.” Hieronder het rapport op SlideShare:

Nu de mediasector onder druk staat, willen klanten vooral 1 ding. Accountability. Bureaus moeten met innovatieve oplossingen komen. Als bureaus accountabel kunnen opereren en creatief zijn, kunnen ze volgens ABN hun ‘winstpotentieel veilig stellen’.

In de TV-sector, zo analyseert ABN, ‘zullen namelijk versnipperen en reclame-inkomsten staan onder druk. Dit heeft gevolgen voor zowel de producenten en TV-zenders als de facilitaire dienstverleners.’

Ook bij uitgeverijen is een digitale strategie onmisbaar. ‘Tot dusver hebben uitgeverijen nog niet volop geprofiteerd van de internetmogelijkheden en is de branche zoekende naar nieuwe verdienmodellen. De uitgevers met een sterk merk, een doelgroepfocus en een goede IT-infrastructuur hebben volgens ABN AMRO een gunstige uitgangspositie voor continuïteit. De bank verwacht dat in 2009 de omzet zal krimpen met 0 tot 5%.’

Afbeelding: Roularta.be


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Interssant rapport!

    Ikzelf heb onlangs onderzoek gedaan naar het reclamebeleid binnen het MKB, in kader van mijn afstudeerscriptie tijdens de studie commerciele economie in samenwerking met PauwR BV.

    Interessant om te zien is de uitspraak van dhr. M. van Leeuwen:
    “Budgetten verschuiven verder naar internet. Adverteerders zullen kritisch hun middelen inzetten op de overige media en kiezen daarbij voor relatief goedkoop en/of actiematig bereik.”

    De conclusies uit het afstudeeronderzoek 'Reclamebeleid MKB 2009' laat exact hetzelfde beeld zien onder het MKB:

    Het MKB laat eveneens een verschuiving zien van het reclamebudget naar het mediumtype internet, ten koste van gedrukte media. Het krimpende reclamebudget zorgt voor een effectief en vooral transactiegericht reclamebeleid.

    Naast accountability lijken klanten de behoefte te hebben aan het inzicht in van de ROI m.b.t. de reclame-uitingen. Ruim 84% van de MKB bedrijven vindt het belangrijk om goed inzicht te hebben in de ROI binnen het reclamebeleid. Dit terwijl 48% van de bedrijven (zeer) weinig tot geen inzicht heeft in de ROI.

    Voor meer onderzoeksresultaten met betrekking tot het Midden en Kleinbedrijf in Nederland kunt u terecht op http://www.pauwr.nl/onderzoek/reclamebeleid-mkb-2009.php

    geplaatst op
  • niets verrassend, jammer dat er toch nooit in dit soort rapporten de status van de wetgeving (auteursrecht etc) in betrokken wordt. die status is namelijk bepalend voor toekomstig succes.

    geplaatst op
  • Niet verrassend inderdaad. Dat ben ik met Ronald eens. Alhoewel wij ook weer een grote verschuiving in het MKB zien van Adwords naar de natuurlijke zoekresultaten (SEO). Facebook doet het ook goed als nieuwkomer en natuurlijk LinkedIn adverteren voor de zakelijke markt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.