CSN Conference: Jeremiah Owyang

CSN Conference: Jeremiah Owyang

{title}Jeremiah Owyang is senior researcher bij Forrester en is vandaag de opening keynote bij de CSN conferentie. Hij geeft zijn, en Forrester’s visie, op de social networking. Hij begint zijn presentatie over een basisschool lerares die hij recent ontmoette. Zij vertelde hem dat de meeste jonge kinderen zo gewend zijn aan tekst via schermen dat ze gewoon handschrift in veel gevallen niet meer kunnen lezen.

Interessant in de presentaties van Forrester zijn de socio technographics profiles. Dit zijn profielen van wat mensen online wel en niet doen, beschreven in the goundswell (recensie van dit boek hier). Opvallend is dat Nederland in Europa er ver bovenuit steekt in zowel de joiners categorie (mensen die een profiel hebben op Hyves of Linkedin) en de creators categorie (bloggers bijvoorbeeld).

Zoals al eerder op dit blog beschreven ziet Forrester een 5 tal tijdperken.

Era of social relationships

De era of social relationships is nu volwassen aan het worden. Dit tijdperk is vooral het bouwen van communities, het connecten op Hyves en Linkedin en het met elkaar een gemeenschap vormen. Jeremiah stelt dat elk bedrijf dat nu nog niet bezig is met social media, gezien de volwassenheid van het medium, achter loopt.

Era of social functionality

De era of social functionality is begonnen in 2007 en is nog lang niet volwassen. De verwachting is dat dit in 2010 het geval zal zijn. Deze sociale functionaliteiten zijn applicaties, widgets, embeds en andere functionaliteiten die je kan toevoegen aan sociale netwerken, blogs, etc. Dat kunnen embedded youtube video’s zijn, maar bijvoorbeeld ook specifieke applicaties zoals Linkedin die kent of Facebook. Dit geeft een bedrijf de mogelijkheid om de meest populaire onderdelen van je organisatie uit te laten dragen door de ‘fans’ op social networks. Applicaties worden steeds belangrijker dan de traditionele websites omdat het vertrouwen in mede mensen groter is dan in merken of bedrijven.

Era of social colonization

De era of social colonization begint nu ongeveer. We zien eerste items er van nu online komen. De verwachting is dat dit een volwassen medium wordt in 2011. Dit is het moment waarop mensen, opt-in natuurlijk, met je meegaan waar je ook bent. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het achterlaten van reacties op weblogs via je Facebook of Hyves account. Je hoeft dus niet meer apart overal inloggen. Volgende stappen hierin zullen zijn dat mensen websites gaan bezoeken vanuit één centraal punt, bijvoorbeeld Facebook of Hyves. De exacte vorm, of dit vanuit de sites gaat gebeuren of vanuit de browser, zal de komende jaren duidelijk worden. Wanneer je vervolgens een site bezoekt of product wil kopen kan je de reacties van je vrienden en relaties over dit bedrijf of het product zien. Alle informatie over boeken, films en merken zullen automatisch worden weergegeven wanneer iemand je site bezoekt.

Era of social context

De era of social context zal waarschijnlijk beginnen in 2010 en volwassen worden in 2012. Dit gaat over de beelden van minority report, waar Tom Cruise door een winkelcentrum heen loopt en persoonlijke aanbiedingen krijgt. Afhankelijk van de informatie die wij als gebruikers zelf vrij geven, zullen bedrijven hun aanbiedingen aanpassen. Op het moment dat je een merk of bedrijf meer vertrouwd zal je meer informatie afstaan, maar ook zal het bedrijf meer voor jou moeten doen. Als gebruiker kan jij vervolgens makkelijker ambassadeur worden van het merk of het product.

Era of social commerce

De era of social commerce zal beginnen in 2011 en volwassen zijn in 2013. Dit is het inzetten van communities voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Een voorbeeld hiervan is de crunchpad, een tablet PC die Michael Arrington van TechCrunch heeft gemaakt met behulp van zijn sociale netwerk. Steeds meer bedrijven zullen hun community moeten inzetten voor het ontwikkelen van producten, maar het zal ook omgekeerd gebeuren. Communities zullen producten ontwerpen, designs maken, technologische plannen maken en vervolgens naar bedrijven stappen en zeggen: wij willen dit product voor deze prijs, wie van de aanbieders gaat het voor ons maken? Business development zal niet verdwijnen, maar wel steeds meer moeten samenwerken met de gemeenschap. Een interessante voorspelling is dat steeds meer PR bedrijven niet meer voor bedrijven zullen gaan werken, maar voor communities. Agencies zullen naar bedrijven stappen en zeggen: ik heb hier een groep van Aziatische mannen uit San Fransisco die dit soort TV’s willen met deze elementen voor deze prijs. Interesse in hun business?

Take-aways

De take-aways: als je nu nog niet bezig bent met het luisteren naar je klanten en het deelnemen in de conversaties waar deze plaats vinden loop je achter. En de eerste kansen liggen op het sociaal laten gaan van de beste of meest populaire onderdelen van je bedrijf of website. Vraag aan je web analist wat het meest populaire deel is van je site en bekijk met je bureau hoe je hier iets leuks mee kan doen dat mensen op social networks willen delen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Je bent er snel bij met je verslag Bas, top. Zit net via twitter #CSN09 te volgen!

    geplaatst op
  • Super Bas! Merci voor de info. Ik volg je op de voet. Als je dit blijft doen, gaat niemand nog naar die seminars ;-) Alleen jij.(voor een hoge prijs dan wel :-)

    geplaatst op
  • Leuk artikel, bedankt!

    P.S.

    Het is overigens 'The Groundswell' en niet 'goundswel' (2e alinea) ;-)

    geplaatst op
  • Top Bas, lekker snel live en goed verhaal.

    Hier nog een toevoeging op Bijgespijkerd:

    http://www.bijgespijkerd.nl/social-networking/live-verslag-csn-conference-jeremiah-owyang-over-the-social-web

    geplaatst op
  • En de hele uitgebreide versie van Timan Rebel op Socialmediablog: http://www.socialmediablog.nl/evenementen/csn-conference-jeremiah-owyang-over-the-future-of-the-social-web/

    geplaatst op
  • Euh, Ton? Uitgebreide versie? Is gewoon hetzelfde (goede) verhaal. Heb sowieso het idee, dat het redelijk 1 op 1 het rapport volgt. Dat verhaal heeft Menno hier al opgeschreven met verwijzing naar Martin Kloos.

    geplaatst op
  • Volgt inderdaad het rapport, zoals nagenoeg altijd bij Forrester, maar nu vertelt door iemand die het zelf goed begrijpt en kan vertalen naar acties voor corporate. Video moet er nog tussen, maar dat kan nog niet - eerst approval hebben.

    geplaatst op
  • @Ton: Jaja... Wat bedoel je nu te zeggen?

    geplaatst op
  • Dat ik MF niet artikel voor artikel lees en de post van Menno niet had gezien (die van Martin wel), maar het epistel van Timan een mooie aanvulling vind, voel je vrij om de terug spam link te plaatsen :-)

    geplaatst op
  • @Ton: Toch maar eens beter lezen, jij! Ik ben daar niet zo van, spamlinks plaatsen. Doe het alleen als het relevant is.... ;-)

    geplaatst op
  • Wordt vanzelf heel relevant als de video er staat. Dit is mijn linkbuilding voorbereiding... volgende keer beginnen we wel met spreker 2 in plaats van spreker 1 zoals iedereen :-)

    geplaatst op
  • @Ton: Vanaf nu noem ik je Ton 'spamkoning' Wesseling. En nu niet verder de comments vervuilen maar met relevante links komen. Zo.

    geplaatst op
  • Ah een geuzenaam :-) Matthijs "journalist" van den Broek ;-)
    Nog een relevante link: de foto's die Jeremiah zelf maakte op #cns09 http://www.flickr.com/photos/jeremiah_owyang/tags/csn09/

    geplaatst op
  • Jongens, jongens jongens, moet dat nu (ik krijg al die mail binnen van: die heeft gereageerd op). Ja, Timans verslag is iets groter, hij zat naast me en heeft er ook heel wat langer over gedaan :)

    Het overtuig de baas vond ik zelf helemaal niet zo sterk, dat is iets dat iedereen in een grote organisatie volgens mij zou moeten weten. Wel boeiend waren de cijfers over Nederland die hij gaf (en ik niet snel genoeg kon meetikken, maar Timan wel heeft meegeschreven: Opvallend is het veel hogere percentage joiners (39%) en creators (17%) in Nederland ten opzichte van de rest van Europa (18%).

    In Nederland hebben we inderdaad heel veel joiners (dat was wel redelijk bekend) maar ook opvallend veel meer creators (bloggers, video uploaders, etc) dan in de rest van Europa.

    geplaatst op
  • Alle presentaties van CSN09 waaronder die van Jeremiah staan inmiddels hier ook online.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.