CSN Conference: Jeremiah Owyang

14 mei 2009, 06:29

{title}Jeremiah Owyang is senior researcher bij Forrester en is vandaag de opening keynote bij de CSN conferentie. Hij geeft zijn, en Forrester’s visie, op de social networking. Hij begint zijn presentatie over een basisschool lerares die hij recent ontmoette. Zij vertelde hem dat de meeste jonge kinderen zo gewend zijn aan tekst via schermen dat ze gewoon handschrift in veel gevallen niet meer kunnen lezen.

Interessant in de presentaties van Forrester zijn de socio technographics profiles. Dit zijn profielen van wat mensen online wel en niet doen, beschreven in the goundswell (recensie van dit boek hier). Opvallend is dat Nederland in Europa er ver bovenuit steekt in zowel de joiners categorie (mensen die een profiel hebben op Hyves of Linkedin) en de creators categorie (bloggers bijvoorbeeld).

Zoals al eerder op dit blog beschreven ziet Forrester een 5 tal tijdperken.

Era of social relationships

De era of social relationships is nu volwassen aan het worden. Dit tijdperk is vooral het bouwen van communities, het connecten op Hyves en Linkedin en het met elkaar een gemeenschap vormen. Jeremiah stelt dat elk bedrijf dat nu nog niet bezig is met social media, gezien de volwassenheid van het medium, achter loopt.

Era of social functionality

De era of social functionality is begonnen in 2007 en is nog lang niet volwassen. De verwachting is dat dit in 2010 het geval zal zijn. Deze sociale functionaliteiten zijn applicaties, widgets, embeds en andere functionaliteiten die je kan toevoegen aan sociale netwerken, blogs, etc. Dat kunnen embedded youtube video’s zijn, maar bijvoorbeeld ook specifieke applicaties zoals Linkedin die kent of Facebook. Dit geeft een bedrijf de mogelijkheid om de meest populaire onderdelen van je organisatie uit te laten dragen door de ‘fans’ op social networks. Applicaties worden steeds belangrijker dan de traditionele websites omdat het vertrouwen in mede mensen groter is dan in merken of bedrijven.

Era of social colonization

De era of social colonization begint nu ongeveer. We zien eerste items er van nu online komen. De verwachting is dat dit een volwassen medium wordt in 2011. Dit is het moment waarop mensen, opt-in natuurlijk, met je meegaan waar je ook bent. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het achterlaten van reacties op weblogs via je Facebook of Hyves account. Je hoeft dus niet meer apart overal inloggen. Volgende stappen hierin zullen zijn dat mensen websites gaan bezoeken vanuit één centraal punt, bijvoorbeeld Facebook of Hyves. De exacte vorm, of dit vanuit de sites gaat gebeuren of vanuit de browser, zal de komende jaren duidelijk worden. Wanneer je vervolgens een site bezoekt of product wil kopen kan je de reacties van je vrienden en relaties over dit bedrijf of het product zien. Alle informatie over boeken, films en merken zullen automatisch worden weergegeven wanneer iemand je site bezoekt.

Era of social context

De era of social context zal waarschijnlijk beginnen in 2010 en volwassen worden in 2012. Dit gaat over de beelden van minority report, waar Tom Cruise door een winkelcentrum heen loopt en persoonlijke aanbiedingen krijgt. Afhankelijk van de informatie die wij als gebruikers zelf vrij geven, zullen bedrijven hun aanbiedingen aanpassen. Op het moment dat je een merk of bedrijf meer vertrouwd zal je meer informatie afstaan, maar ook zal het bedrijf meer voor jou moeten doen. Als gebruiker kan jij vervolgens makkelijker ambassadeur worden van het merk of het product.

Era of social commerce

De era of social commerce zal beginnen in 2011 en volwassen zijn in 2013. Dit is het inzetten van communities voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Een voorbeeld hiervan is de crunchpad, een tablet PC die Michael Arrington van TechCrunch heeft gemaakt met behulp van zijn sociale netwerk. Steeds meer bedrijven zullen hun community moeten inzetten voor het ontwikkelen van producten, maar het zal ook omgekeerd gebeuren. Communities zullen producten ontwerpen, designs maken, technologische plannen maken en vervolgens naar bedrijven stappen en zeggen: wij willen dit product voor deze prijs, wie van de aanbieders gaat het voor ons maken? Business development zal niet verdwijnen, maar wel steeds meer moeten samenwerken met de gemeenschap. Een interessante voorspelling is dat steeds meer PR bedrijven niet meer voor bedrijven zullen gaan werken, maar voor communities. Agencies zullen naar bedrijven stappen en zeggen: ik heb hier een groep van Aziatische mannen uit San Fransisco die dit soort TV’s willen met deze elementen voor deze prijs. Interesse in hun business?

Take-aways

De take-aways: als je nu nog niet bezig bent met het luisteren naar je klanten en het deelnemen in de conversaties waar deze plaats vinden loop je achter. En de eerste kansen liggen op het sociaal laten gaan van de beste of meest populaire onderdelen van je bedrijf of website. Vraag aan je web analist wat het meest populaire deel is van je site en bekijk met je bureau hoe je hier iets leuks mee kan doen dat mensen op social networks willen delen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

14 Reacties

    GlueWebdesign

    Super Bas! Merci voor de info. Ik volg je op de voet. Als je dit blijft doen, gaat niemand nog naar die seminars 😉 Alleen jij.(voor een hoge prijs dan wel 🙂


    14 mei 2009 om 06:41
    Rick

    Leuk artikel, bedankt!

    P.S.

    Het is overigens ‘The Groundswell’ en niet ‘goundswel’ (2e alinea) 😉


    14 mei 2009 om 07:10
    mgvandenbroek

    Euh, Ton? Uitgebreide versie? Is gewoon hetzelfde (goede) verhaal. Heb sowieso het idee, dat het redelijk 1 op 1 het rapport volgt. Dat verhaal heeft Menno hier al opgeschreven met verwijzing naar Martin Kloos.


    14 mei 2009 om 12:14
    Ton Wesseling

    Volgt inderdaad het rapport, zoals nagenoeg altijd bij Forrester, maar nu vertelt door iemand die het zelf goed begrijpt en kan vertalen naar acties voor corporate. Video moet er nog tussen, maar dat kan nog niet – eerst approval hebben.


    14 mei 2009 om 12:18
    mgvandenbroek

    @Ton: Jaja… Wat bedoel je nu te zeggen?


    14 mei 2009 om 12:25
    Ton Wesseling

    Dat ik MF niet artikel voor artikel lees en de post van Menno niet had gezien (die van Martin wel), maar het epistel van Timan een mooie aanvulling vind, voel je vrij om de terug spam link te plaatsen 🙂


    14 mei 2009 om 12:29
    mgvandenbroek

    @Ton: Toch maar eens beter lezen, jij! Ik ben daar niet zo van, spamlinks plaatsen. Doe het alleen als het relevant is…. 😉


    14 mei 2009 om 12:32
    Ton Wesseling

    Wordt vanzelf heel relevant als de video er staat. Dit is mijn linkbuilding voorbereiding… volgende keer beginnen we wel met spreker 2 in plaats van spreker 1 zoals iedereen 🙂


    14 mei 2009 om 12:34
    mgvandenbroek

    @Ton: Vanaf nu noem ik je Ton ‘spamkoning’ Wesseling. En nu niet verder de comments vervuilen maar met relevante links komen. Zo.


    14 mei 2009 om 12:37
    chi666

    Jongens, jongens jongens, moet dat nu (ik krijg al die mail binnen van: die heeft gereageerd op). Ja, Timans verslag is iets groter, hij zat naast me en heeft er ook heel wat langer over gedaan 🙂

    Het overtuig de baas vond ik zelf helemaal niet zo sterk, dat is iets dat iedereen in een grote organisatie volgens mij zou moeten weten. Wel boeiend waren de cijfers over Nederland die hij gaf (en ik niet snel genoeg kon meetikken, maar Timan wel heeft meegeschreven: Opvallend is het veel hogere percentage joiners (39%) en creators (17%) in Nederland ten opzichte van de rest van Europa (18%).

    In Nederland hebben we inderdaad heel veel joiners (dat was wel redelijk bekend) maar ook opvallend veel meer creators (bloggers, video uploaders, etc) dan in de rest van Europa.


    14 mei 2009 om 15:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief