Grote verschuivingen in Employer Brand door crisis

6 mei 2009, 09:45

{title}In tijden van crisis veranderen voorkeuren, zeker qua werkgever, nogal eens. We horen in de media al veel verhalen over de populariteit van de overheid en ‘zekere’ banen, maar nu zijn er ook wat cijfers. Universum onderzoekt namelijk al vele jaren de voorkeuren voor werkgevers onder studenten wereldwijd en sinds enkele jaren ook weer in Nederland. Het onderzoek geeft een beeld van de bedrijven waar bijna-afgestudeerde denken dat ze het liefst zouden werken. Het onderzoek is onderverdeeld in 3 groepen studenten: ‘Business’ (economie, commercie), ‘Techniek’ (IT, engineering) en een groep die het best te omschrijven is als ‘Overige’ (HR, juridisch, kunst).

Vorig jaar schreef ik hier ook over, toen met een pluim voor VODW die vijftigste waren geworden onder business studenten. In mijn optiek een prestatie als relatief klein bedrijf tussen de reuzen, maar helaas hebben ze dat niet weten vast te houden. VODW is namelijk 18 plekken gedaald in de top 100 van business studenten en maar liefst 32 plekken (van 54 naar 86) bij de overige studenten.

De financiële wereld

Fortis en ABN AMRO zijn (natuurlijk) nog harder geraakt. Omdat deze bedrijven zich nog apart op de arbeidsmarkt begeven zijn ze ook los van elkaar meegenomen in het onderzoek. Fortis is maar liefst 38 plekken gedaald onder business studenten (naar de 71e plek), uit de top 100 gevallen bij techniek studenten en 45 plekken gedaald (naar plek 97) onder de overige studenten. ABN AMRO is van plek 12 naar plek 24 gegaan onder business studenten, 41 plaatsen gedaald naar de 86e positie onder techniek studenten en 19 plekken (nu 36e) bij overige studenten.

Ook De Nederlandsche Bank heeft rake klappen gekregen bij de ‘Overige’ studenten in tegenstelling tot Aegon die juist 47 plekken stijgt op deze ranglijst. Achmea komt de top 100 binnen onder techniek studenten, maar valt de top 100 bijna uit bij business studenten.

De adviseurs

Opvallend is dat de meeste adviesbureaus het redelijk goed doen, met name de grote accountants stijgen (KPMG voorop) of blijven (nagenoeg) gelijk. Ook McKinsey laat weer een goede ontwikkeling van haar employer brand zien. Alleen VODW (eerder genoemd) en Boer & Croon (een daling van 31 plekken onder business studenten) doen het slecht.

IT-bedrijven

Bijzonder in deze tijden is in mijn optiek dat Cap Gemini zowel bij business studenten (22 plekken naar 37) als in de techniek (12 plekken naar 43) als bij overige studenten (15 plekken naar 35) flink stijgt. Bijzonder omdat in deze tijden detacheerders het altijd zwaar hebben en vaak niet geliefd meer zijn. Accenture is een andere zeer opvallende stijger onder technische studenten met een positieverbetering van 41 plekken naar plek 27.

Opvallend is dat in de technische categorie de bouwbedrijven en ook de overheid het helemaal afgedaan lijken te hebben. De verschillende ministeries behoren onder techniek studenten tot de grootste dalers.

Compliment voor Sanoma en CBS

Twee andere opvallende bedrijven uit de lijst zijn Sanoma uitgevers en het Centraal bureau voor de statistiek. Sanoma stijgt onder business studenten maar liefst 16 plekken naar positie 33 en bij de overige studenten komen ze zelfs de top 10 binnen.

Het CBS stond bij geen van de drie categorieën in de top 100 vorig jaar en dit jaar bij alle drie de categorieën wel (60e in business, 68e in techniek en 14e bij overige studenten). De arbeidsmarktcampagne van vorig jaar heeft duidelijk haar vruchten afgeworpen hier.

Wie de populairste werkgevers van Nederland zijn moet ik nog even onder de pet houden. Dat wordt namelijk op 13 mei bekend gemaakt in een webinar, waar iedereen zich gratis voor kan aanmelden.

Afbeelding: Infeite

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paul Hottinga

    Bijzondere ontwikkelingen, zo zie je wat een goede arbeidsmarktcommunicatie strategie teweeg kan brengen


    6 mei 2009 om 13:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!