Trendwatcher Carl Rohde over Coolhunting

1 mei 2009, 06:07

“Welcome at Science of the Time. We delve, behind the surface, for the Mentality Trends behind all the cool gadgets and examples. What do these mean? To what magnificent academic insights can they be linked? A show of cool gadgets and examples are nice to watch. But superficial. And not what we are aiming for. Learn what we and our network can do for you and your brand.”

Coolhunters, top 15 of the coolest, worldwide mentality trends. Trendwatcher Carl Rohde geeft in bovenstaand interview tekst en uitleg over zijn bedrijf ‘Science of the Time’. Rohde heeft een netwerk opgezet van markt- en trendonderzoekers wereldwijd, die voor hem trends bijhouden. Het gaat om ‘gedegen onderzoek naar de toekomst’. Er zijn wereldwijd 300 coolhunters actief, die ‘strak methodologisch getraind’ zijn.

Coolhunting

Iedereen binnen het netwerk (journalisten, studenten) hanteert dezelfde defintie van ‘cool’. Cool is aantrekkelijk, inspirerend en heeft potentieel voor de toekomst. Denk aan haircuts, people, schoenen, websites, merken. De coolhunters moeten beargumenteren waarom iets cool is, en schrijven dat op. ‘Als je weet waarom, dan kun je veel meer leren,’ zegt Rohde. Studenten in vele verschillende internationale steden houden trends bij en koppelen die terug. Zo ontstaat een wereldwijd overzicht van de belangrijkste trends.

Toplaag

Rohde heeft via zijn eigen netwerk de ‘absolute top’ van de wereld gevraagd om ook trends aan te leveren. Denk aan Joe Pine, denk aan Mark Simpson, Marian Salzman, denk aan Josh Levine. Iedereen levert 6 trends aan, en die worden gefilterd. De gefilterde termen worden teruggebracht tot een zeswekelijkse Top 15.

Top 15 op M!

Rohde heeft deze zeswekelijkse Top 15 in een ‘members only’ sectie op de website geplaatst. Dat is natuurlijk niet bepaald erg 2.0, maar het goede nieuws is, dat ScienceoftheTime deze Top 15 ook zeswekelijks op Marketingfacts gaat plaatsen. Mét de uitleg ‘why it’s cool’. ‘Als je dit kent, en kunt toepassen op je eigen bedrijf, dan heb je input van over de hele wereld van de beste trendfilters die er rond lopen,’ zegt Rohde in bovenstaand interview.

Coole trends, dus. Ter inspiratie, ter lering, ter vermaak. Omdat het kan, en omdat het cool is. Denkt Carl Rohde, en dat denk ik ook wel. Hieronder nog een visual van de verschillende quadranten die Rohde aanhaalt in het interview:

{title}

Ik dacht, dat het geklater van de ‘fontein’ in het Sheraton op Schiphol (atrium) keurig op de achtergrond een interessante ondersteuning zou geven aan de te bespreken materie. Dat is niet helemaal zo.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bert

    Dit is toch oud nieuws?? Hij toert met hetzelfde verhaal al jaren langs het schnabbelcircuit….


    3 mei 2009 om 15:53
    Bella

    This is the peerfct post for me to find at this time


    8 juli 2015 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!