Social Marketing, branding en sponsoring op Facebook

Social Marketing, branding en sponsoring op Facebook
{title}

Advertising Age meldde vorige week, dat US Weekly een sponsordeal heeft gesloten op de Facebook-fanpage van ditzelfde Amerikaanse roddelblad. De deal met verzekeraar State Farm zou volgens AdAge ‘uniek’ zijn voor een mediabedrijf. En Facebook verdient hier niets aan, schrijft AdAge. Immers, er is al betaald voor het hebben van een branded fanpage, en daar mag je als bedrijf mee doen wat je wilt. US Weekly zou niet de enige zijn die Facebook op deze manier ‘passeert’. Interessante strategie en trend. Maar er zit veel meer achter.

User engagement

Tyler Willis, marketingdirecteur bij Involver, het platform waar de vernieuwde fanpage van US Weekly op draait, zegt in de comments op het AdAge verhaal:

‘Quickly, Facebook benefits directly from increased user engagement and more time on site (which equals more pageviews). They have been very supportive of initiatives that build out the social ecosystem and the folks we’ve talked to their have reacted positively to the project.’

Ok, Facebook verdient er dus wél wat aan, zij het niet direct in harde dollars. Het aantal fans van US Weekly op Facebook is in ieder geval aan het oplopen (ik heb me net ook aangemeld, om dit verhaal te kunnen maken). En waarom zou je zo’n nieuwe fanpage niet laten sponsoren als bedrijf. Ik zie niet direct de relevantie van een verzekeraar in combinatie met een entertainment/roddelblad en het publiek daarvan. Dat is dan wel weer oldschool: geen relevante, getargete sponsoring.

{title}

Een nieuwe tool

“We do anticipate that this becomes another tool in our tool chest, among meaningful ways to let brands reach our audience in a very credible, differentiated environment,” zegt Steven Schwartz, chief digital officer bij de uitgever van Us Weekly, Wenner Media. En, schrijft Adage:

And if the approach takes hold, imagine what sponsorships could mean for Facebook pages belonging to The New York Times page, with 447,749 fans so far; National Geographic, with 453,013 fans; or even ABC’s “Lost,” with 785,093 fans.

En de gebruikers?

Een van de mensen die reageert in de comments op het AdAge-artiekel zegt dit:

‘This made me chuckle. kudos to US weekly for an absolutely brilliant, and yet simple idea. now we wait and see what happens next. If i’m facebook i either shut this down and re-write the bylaws regarding these programs or figure out how to get a % of the revenue. AND if i’m a consumer on facebook, which i am. I might start to think “how much would a brand pay ME to put a brand asset, i.e. logo on my fan page?”’

Juist. Het is niet allemaal zo gemakkelijk als het op eerste gezicht lijkt. Gebruikers wíllen zich helemaal niet laten behandelen als eyeballs over wier rug gemakkelijk zakken met geld verdiend kunnen worden. Tenminste, dat is een vraag/stelling waar je deze case mee zou kunnen afsluiten. Want een case, dat is het. Gewoon een simpel voorbeeld van een mediabedrijf dat op zoek is naar nieuwe manieren om zijn producten af te zetten. Niet zo vernieuwend. Niet zo spannend. Maar misschien wél effectief.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.