Verslag Congres Sociale Netwerken in Organisaties

26 april 2009, 05:00

Afgelopen woensdag was ik via M! Reporter te gast bij het Congres Sociale Netwerken in Organisaties.

Programma was een mix van theorie en praktijk van kennismanagement en sociale netwerken. Met onder andere sprekers als David Gurteen, Arnoud Engelfriet, René Janssen van Winkwaves.com en keynote speaker Christopher Langlois van Visible Banking.com.

Doordat René Jansen zijn presentatie op slideshare (hoe ironisch) bij slide 13 bleef steken en ik die er toch wel in wilde hebben is dit verslag iets verlaat, maar na de klik de highlights van een aantal sprekers.

Arnoud Engelfriet: De andere kant van Social Networks.

{title}Heerlijk om een jurist te hebben die stelt dat iedere ICT-jurist zou moeten bloggen en net zoals in zijn boek De Wet op internet glashelder aangeeft of iets mag of niet en daar ook niet om heen draait.

Privacy stond centraal in Arnoud zijn verhaal en is volgens hem gewoon niets anders dan een eigendomsrecht dat stelt dat jij iets niet van mij mag weten, zonder dat ik daar een reden voor hoef op te geven. Herhaaldelijk blijkt echter dat mensen niet door hebben wat ze van zichzelf openbaar hebben gemaakt. Hyves is wat dat betreft een aardig voorbeeld. Hyvers beseffen vaak niet dat hun profiel in Google te vinden is ook als ze daar zelf niets voor geregeld hebben.

Ander misverstand is dat er vaak rap wordt veronderstel dat sites met een privacy-statement keurig je privacy respecteren, maar dat hoeft geheel niet het geval te zijn. Een privacy-statement geeft alleen aan wat er met je gegevens wordt gedaan maar in bijvoorbeeld het privacy-statement van Google staat dat ze zo’n beetje alles mogen doen. Diverse cases rondom privacy passeren de revue van Geenstijl die hun verhaal rondom Wendy van Dijk moest rectificeren, de publicaties rondom de naaktfoto’s van Manon Thomas en de journalistieke verantwoordelijkheid daarbij tot de recente foto van Beau van Erven Dorens in Google Streetview.

Gisteren sex gehad?

Privacy is overigens ook nog eens cultuurgebonden. In Finland zijn belastingaangiftes gewoon openbaar maar in Nederland kun je bij wijze van spreken qua privacy beter aan iemand vragen of hij gisteren sex heeft gehad dan vragen wat zijn inkomen is.

Internet maakt het beschermen van je privacy er niet makkelijker op. Informatie van 80 jaar terug staat op internet naast de informatie van gisteren en krijgt net zoveel aandacht. Arnoud eindigt met de vraag: “Internet vergeet niets, maar zou dat misschien niet toch moeten?”

René Jansen (Winkwaves.com) De geur van mensenvlees in sociale netwerken

René zijn presentaties was een boeiende inspiratie vanuit de praktijk van sociale netwerken. Rode draad in zijn verhaal was dat je bij sociale netwerken de werkelijke wereld niet moet vergeten. Opgebouwde gewoontes en gedragingen in de werkelijke wereld, hebben hun invloed in de wereld van de sociale netwerken. Daar moet je bij het ontwikkelen en de inzet van netwerken rekening mee houden.

Zo is door de gemeente Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om Hyves in te zetten om het omgaan met geld en het jezelf niet (teveel) in de schulden steken, als onderwerp bespreekbaar te maken bij jongeren. Zoals René zelf hier op Marketingfacts al eens schreef blijkt Hyves een prima middels te zijn om traffic te genereren, maar minder geschikt om dit gevoelig onderwerp te bespreken. “Met de zichtbaarheid van je hyves-profiel achter je naam, ga je het niet over je schulden hebben” aldus René.

In de werkelijke wereld deel je ook niet alles met iedereen en jouw situatie over dit bepaalde onderwerpen wil je niet delen met al je Hyves-vriendjes. In een niche-community, zoals bijvoorbeeld opgezet rondom Huiselijkgeweld.nl, kunnen dit soort onderwerpen beter besproken worden.

Kenniscafé.

Winkwaves biedt Kenniscafé, een standaard oplossing voor sociale netwerking op intranet en brengt crowdsourcing je bedrijf binnen. Verschillende organisaties maken er inmiddels gebruik van en hoewel in alle kenniscafés qua functionaliteiten hetzelfde zijn, is het karakter totaal anders. Daar waar je bij traditionele sites weet dat alles er op gericht is mensen te trekken naar een bepaald doel (een verkoop bijvoorbeeld) weet je bij het ontwerpen van een social site vaak niet waar het naar toe gaat. Sociale sites hebben niet zo’n direct doel. Het zijn de mensen die met dezelfde tools een sociale site maken en door de activiteiten die ze daar doen betekenis geven aan de site.

René zijn visie is zoals eerder aangegeven dat je bij sociale sites rekening moet houden met gedragingen in de werkelijke wereld. Vrienden wordt je in de werkelijke wereld niet door simpelweg handje te schudden. Wil je je dus aansluiten bij een groep binnen een kenniscafé dan moet je je kort voorstellen aan die groep. Je kunt niet met de deur in huis vallen.

Ook kunnen systemen stellen dat je expert bent over onderwerp X, maar je bent pas ècht expert als anderen dat stellen. En een hoogleraar onderwerp X mag wellicht nog maar 1 artikel op je netwerk hebben geschreven, maar is wel direct expert over dat onderwerp, ook al beoordelen veel systemen deskundigheid aan de hand van aantal artikelen over onderwerp X. Allemaal zaken vanuit de normale wereld, waar we bij opzetten van sociale netwerken rekening mee moeten houden.

Binnenkort duik ik maar weer eens het het kenniscafé van Winkwaves zelf in, had het na de introductie niet meer bezocht maar er gebeuren toch leuke dingen met deze standaard tool.

Christophe Langlois volg ik al lange tijd via Visible-Banking.com waar hij schrijft over online innovaties, social media en web2.0 in de bancaire sector. Met een aardige set video-interviews en een fraaie opsomming van social media initiatieven in de bancaire sector is de site een aanrader als je marketeer bent bij een financiële instelling.

Na een schets te hebben gegeven van het social media landschap ging hij in op diverse initiatieven opgehangen aan zes stappen; Learn, Listen, Participate, Engage, Measure en Improve. Vanaf slide 46 ook een aantal Nederlandse voorbeelden van onder andere Raboblog.nl, Blackboard van AbnAmro en Join2Grow van Fortis. Die laatste is volgens Christophe vooral ten ziele gegaan door veel te hoge investeringen in het begin. Steek niet teveel geld in het opstarten, maar start eenvoudig en denk goed na over “how to engage and reward the people”. Belangrijkste aanbeveling van was “Don’t reinvent the wheel”. Maak gebruik van tools en middelen die er al zijn en zet die in.

Verhaal gaf een prima overview over de ontwikkelingen in met name de financiële sector. Ten opzichte van de Banking 2.0 overview die Marco en ik een jaar geleden samenstelde voor Insight Banking 2008 vond ik (zonder afbreuk te doen aan Christophe zijn verhaal) weinig ècht vernieuwende initiatieven of concepten. ‘t verschil zit vooral in de (intensievere) inzet van bijvoorbeeld blogs en nieuwe middelen zoals Twitter.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!