ReclameReview: Go-Tan

ReclameReview: Go-Tan

Go-Tan laat de familie van de directeur opdraven in hun commercial.

Credits:
Bureau: C-roots Identity | Strategy | Creativity
Concept en creatie: Bart-Jan Horree, Rene van Hulst, Siang-Lan Go
Verantwoordelijk bij klant: Han Go, Bing Go, Hans Stroeken, Monique Schlepers
Commercial productie: Oktober Visuele Communicatie - Joost Olsthoorn en Jeroen Bekker
Soundlogo design: Most Original Soundtracks - Otto van den Toorn
Geluidsopname, –montage en -nabewerking: Most Audio Post – Stephan Bakker en Ivo Witteveen
Productiebegeleiding: C-roots – Saskia Schipper
Grafische vormgeving: C-roots – Jacqueline Kortink

De doelstelling:
Go-Tan Chilli Sauce promoten en Go-Tan profileren als ‘A very foodloving family’.

De uitwerking:
Go-Tan is een familiebedrijf dat producten van eigen familierecept op de markt brengt zoals de Chilli Sauce. Het recept van deze Chilli Sauce is van generatie op generatie doorgegeven en wordt inmiddels zeer gewaardeerd door een grote groep trouwe fans. Om de Chilli Sauce nog bekender te maken, start Go-Tan een campagne. De familie Go speelt zelf een rol in de TV- en radiocommercials. De campagne start met regionale TV- en radiocommercials. Echte familieleden, zoals de tantes en de (klein)kinderen figureren in de communicatie als een ‘very foodloving family’. Go-Tan kiest bij de TV- en radiocommercials bewust voor een regionale aanpak welke past bij de familie Go: dichtbij, ongecompliceerd en echt. In deze campagneperiode zullen ook advertenties met familietaferelen geplaatst worden en op de Go-Tan website zal de consument intensiever geïnformeerd worden over het product Chilli Sauce. Hij zal daarnaast meer betrokken worden bij het merk Go-Tan en de familie Go die schuilt achter het merk Go-Tan.

Het oordeel:
Knullig, maar toch wel schattig. Dat is in het kort wat ik van deze commercial vind. Op zich is er niks mis met het concept. Bij een familiebedrijf mag je best de familie betrekken in reclame-uitingen en zeker als het om een bedrijf gaat dat van familierecepten supermarktproducten maakt. En ook de pay-off ‘A very foodloving family’ vind ik oké. Maar de manier waarop het gefilmd is, tja… Het lijkt wel een home video. Waarschijnlijk was dat ook de bedoeling, aangezien dit het familiegevoel versterkt, maar het zet mij niet aan om die saus te kopen. Het zorgt op zich wel voor sympathie voor het merk Go-Tan, want ik vind de knusse familiesfeer een goed uitgangspunt. De vraag is echter of je daardoor ook meer producten gaat verkopen. Er is een reden voor dat gerechten en etenswaren er altijd zo smetteloos en gelikt uitzien in commercials: dat willen we graag zien. Dat verkoopt. Dit niet.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • "Knullig, maar toch wel schattig". Onprofessioneel zul je bedoelen. Of wacht: dat hebben de makers natuurlijk bedacht. Dat dit 'hip' is. Of zou moeten zijn. Ofzo.

    Check die lijst namen in de credits. Kost dat, allemaal. En wat voor club is dat, C-roots? Dan kom je met dit? Ik had dit ook kunnen filmen met Marco's camera. Had ik wel even de image stabilizer af moeten zetten. ;-)

    geplaatst op
  • Yep, wat Matthijs zegt. Bovendien een volledig uitgekauwd en niet origineel 'concept'. Zonde van het geld.

    geplaatst op
  • Ik vind 'm eigenlijk wel goed. Ik dacht altijd dat Go-Tan van een soort Unilever kwam. Nu denk ik: hey, daar zitten mensen achter die weten wat aziatisch eten is, in plaats van een smaakpanel.
    Wat ik vooral matig vind, is de argumentatie om 'm niet goed te vinden: het ziet er niet uit als andere food-commercials en daarom verkoopt het niet. Dat is het geluid van een marketeer die vooral vindt dat z'n communicatie er uit moet zien zoals het er al jaren uitziet en moet lijken op de concurrenten. Want "dat verkoopt blijkbaar". Dan hadden ze een Conimex-commercial moeten maken, met rijstvelden en gezellige authentieke eetstalletjes. Komop zeg!
    De kracht van deze campagne zit 'm in het simpel en eerlijk vertellen van het 'corporate' verhaal. Dan heb je geen geliktheid nodig.

    geplaatst op
  • @Bram: ik zeg alleen dat de etenswaren in de commercial er niet smakelijk uitzien. En dat komt weer door de home-video-manier-van-filmen. Het feit dat de familie wordt gebruikt vind ik net als jij sympathiek en authentiek overkomen.

    geplaatst op
  • Ik vind het eerlijk gezegd wel sterk qua corporate storry telling. Inderdaad, een authentiek gevoel geeft het. En ik wist ook niet dat het een familie bedrijf was, maar het geeft mij nu wel een warmer gevoel.

    Ik zie niet dat de etenswaren er minder smakelijk uit zien, het is veel natuurlijker denk ik. Wel denk ik dat de hand made video het minder maakt. Het is te goedkoop gedaan. Ook de voice over of de stem is niet echt prettig, ik had meer interactie verwacht zeg maar. Meer een echt gesprek in plaats van op deze manier het vertellen.

    Maar het concept kan nog veel kansen krijgen, ik zie het als een authentiek versie van Rabo's - Jochem de Bruin

    geplaatst op
  • Dit kon wel een commercial uit 1970 zijn. Dit geloof je toch überhaubt niet meer?
    Blijkbaar vind dit reclamebureau(?) dat de consument nog net zo media achterlijk is als vroeger.
    Buiten dat is de executie van een diep amateuristisch niveau.

    geplaatst op
  • drie jaar na dato een reactie. Ik ben hier terecht gekomen na een search op "reclame go-tan" juist omdat ik zojuist een nieuw spotje in deze lijn zag. Eerdere negatieve reacties vind ik kortzichtig wat betreft marketing. In deze serie wordt smoel gegeven aan een merk, niet zo zeer aan specifieke producten. Mooi voorbeeld van Applied Storytelling!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.