ReclameReview: Go-Tan

22 april 2009, 11:30

Go-Tan laat de familie van de directeur opdraven in hun commercial.

Credits:

Bureau: C-roots Identity | Strategy | Creativity

Concept en creatie: Bart-Jan Horree, Rene van Hulst, Siang-Lan Go

Verantwoordelijk bij klant: Han Go, Bing Go, Hans Stroeken, Monique Schlepers

Commercial productie: Oktober Visuele Communicatie – Joost Olsthoorn en Jeroen Bekker

Soundlogo design: Most Original Soundtracks – Otto van den Toorn

Geluidsopname, –montage en -nabewerking: Most Audio Post – Stephan Bakker en Ivo Witteveen

Productiebegeleiding: C-roots – Saskia Schipper

Grafische vormgeving: C-roots – Jacqueline Kortink

De doelstelling:

Go-Tan Chilli Sauce promoten en Go-Tan profileren als ‘A very foodloving family’.

De uitwerking:

Go-Tan is een familiebedrijf dat producten van eigen familierecept op de markt brengt zoals de Chilli Sauce. Het recept van deze Chilli Sauce is van generatie op generatie doorgegeven en wordt inmiddels zeer gewaardeerd door een grote groep trouwe fans. Om de Chilli Sauce nog bekender te maken, start Go-Tan een campagne. De familie Go speelt zelf een rol in de TV- en radiocommercials. De campagne start met regionale TV- en radiocommercials. Echte familieleden, zoals de tantes en de (klein)kinderen figureren in de communicatie als een ‘very foodloving family’. Go-Tan kiest bij de TV- en radiocommercials bewust voor een regionale aanpak welke past bij de familie Go: dichtbij, ongecompliceerd en echt. In deze campagneperiode zullen ook advertenties met familietaferelen geplaatst worden en op de Go-Tan website zal de consument intensiever geïnformeerd worden over het product Chilli Sauce. Hij zal daarnaast meer betrokken worden bij het merk Go-Tan en de familie Go die schuilt achter het merk Go-Tan.

Het oordeel:

Knullig, maar toch wel schattig. Dat is in het kort wat ik van deze commercial vind. Op zich is er niks mis met het concept. Bij een familiebedrijf mag je best de familie betrekken in reclame-uitingen en zeker als het om een bedrijf gaat dat van familierecepten supermarktproducten maakt. En ook de pay-off ‘A very foodloving family’ vind ik oké. Maar de manier waarop het gefilmd is, tja… Het lijkt wel een home video. Waarschijnlijk was dat ook de bedoeling, aangezien dit het familiegevoel versterkt, maar het zet mij niet aan om die saus te kopen. Het zorgt op zich wel voor sympathie voor het merk Go-Tan, want ik vind de knusse familiesfeer een goed uitgangspunt. De vraag is echter of je daardoor ook meer producten gaat verkopen. Er is een reden voor dat gerechten en etenswaren er altijd zo smetteloos en gelikt uitzien in commercials: dat willen we graag zien. Dat verkoopt. Dit niet.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    mgvandenbroek

    “Knullig, maar toch wel schattig”. Onprofessioneel zul je bedoelen. Of wacht: dat hebben de makers natuurlijk bedacht. Dat dit ‘hip’ is. Of zou moeten zijn. Ofzo.

    Check die lijst namen in de credits. Kost dat, allemaal. En wat voor club is dat, C-roots? Dan kom je met dit? Ik had dit ook kunnen filmen met Marco’s camera. Had ik wel even de image stabilizer af moeten zetten. 😉


    22 april 2009 om 12:29
    Peter Bonjernoor

    Yep, wat Matthijs zegt. Bovendien een volledig uitgekauwd en niet origineel ‘concept’. Zonde van het geld.


    22 april 2009 om 20:22
    Bram de Rooij

    Ik vind ‘m eigenlijk wel goed. Ik dacht altijd dat Go-Tan van een soort Unilever kwam. Nu denk ik: hey, daar zitten mensen achter die weten wat aziatisch eten is, in plaats van een smaakpanel.

    Wat ik vooral matig vind, is de argumentatie om ‘m niet goed te vinden: het ziet er niet uit als andere food-commercials en daarom verkoopt het niet. Dat is het geluid van een marketeer die vooral vindt dat z’n communicatie er uit moet zien zoals het er al jaren uitziet en moet lijken op de concurrenten. Want “dat verkoopt blijkbaar”. Dan hadden ze een Conimex-commercial moeten maken, met rijstvelden en gezellige authentieke eetstalletjes. Komop zeg!

    De kracht van deze campagne zit ‘m in het simpel en eerlijk vertellen van het ‘corporate’ verhaal. Dan heb je geen geliktheid nodig.


    23 april 2009 om 05:35
    Hardcopy

    @Bram: ik zeg alleen dat de etenswaren in de commercial er niet smakelijk uitzien. En dat komt weer door de home-video-manier-van-filmen. Het feit dat de familie wordt gebruikt vind ik net als jij sympathiek en authentiek overkomen.


    23 april 2009 om 05:42
    chi666

    Ik vind het eerlijk gezegd wel sterk qua corporate storry telling. Inderdaad, een authentiek gevoel geeft het. En ik wist ook niet dat het een familie bedrijf was, maar het geeft mij nu wel een warmer gevoel.

    Ik zie niet dat de etenswaren er minder smakelijk uit zien, het is veel natuurlijker denk ik. Wel denk ik dat de hand made video het minder maakt. Het is te goedkoop gedaan. Ook de voice over of de stem is niet echt prettig, ik had meer interactie verwacht zeg maar. Meer een echt gesprek in plaats van op deze manier het vertellen.

    Maar het concept kan nog veel kansen krijgen, ik zie het als een authentiek versie van Rabo’s – Jochem de Bruin


    23 april 2009 om 06:50
    lisa

    Dit kon wel een commercial uit 1970 zijn. Dit geloof je toch überhaubt niet meer?

    Blijkbaar vind dit reclamebureau(?) dat de consument nog net zo media achterlijk is als vroeger.

    Buiten dat is de executie van een diep amateuristisch niveau.


    23 april 2009 om 08:44
    Nico Groenenberg

    drie jaar na dato een reactie. Ik ben hier terecht gekomen na een search op “reclame go-tan” juist omdat ik zojuist een nieuw spotje in deze lijn zag. Eerdere negatieve reacties vind ik kortzichtig wat betreft marketing. In deze serie wordt smoel gegeven aan een merk, niet zo zeer aan specifieke producten. Mooi voorbeeld van Applied Storytelling!


    29 maart 2012 om 22:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!