Emailcampagne: Achter de schermen bij bol.com

22 april 2009, 09:10

{title}

De komende weken krijgen alle klanten van bol.com een persoonlijke uitnodiging voor een kijkje achter de schermen. Billie, het bolle blauwe mannetje, laat in een interactieve animatiefilm zien hoe eenvoudig winkelen bij de online mediawinkel is. Tijdens de rondleiding kunnen bezoekers ballen verzamelen, waarmee je cadeaus kunt winnen als je ze alle vijf hebt. Het initiatief is ontwikkeld na klantonderzoek. Marketingdirecteur bij bol.com Michel Schaeffer: ‘Veel klanten zijn niet volledig op de hoogte van alle mogelijkheden binnen bol.com. Samen met bureau Born05 uit Utrecht hebben we het concept ontwikkeld en uitgewerkt, zodat de gewenste informatie terugkomt in de animatiefilm.’

{title}

E-Village is verantwoordelijk voor de gepersonaliseerde e-mailberichten en de koppelingen met haar online marketingplatform, waardoor elke klant een persoonlijke ervaring heeft. Schaeffer: ‘Het concept is in eerste instantie ontwikkeld voor alle nieuwe klanten van bol.com. Jaarlijks werft bol.com ca. 700.000 nieuwe klanten. Deze nieuwe klanten willen we graag gepast verwelkomen. Maar natuurlijk verdienen alle klanten van bol.com deze bijzondere aandacht. Daarom zal elke klant deze rondleiding ontvangen. Daarna verwelkomen we alle nieuwe klanten op deze manier.’

{title}

De film duurde een behoorlijke tijd, maar wij hebben ervan genoten. De jacht op de ballen en nieuwsgierigheid naar de cadeaus triggerden ons op een rake manier. Bravo, Bol.com. Hieronder het filmpje:

Wendy van Esveld is sinds maart 2008 redacteur bij MarketingTribune. Haar opleiding communicatiemanagement aan de Coop-HEAO van Amsterdam sloot ze af met een scriptie over media-impact en een klanttevredenheids- en perceptieonderzoek voor Quote Media Sales. Ze werkte ondermeer als pr- en marketingmedewerker en als communicatieadviseur.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Justin

    Zeker mooi gemaakt maar na 30 seconden was ik vorige week al afgehaakt. De eerste ballen waren zo obvious, geen uitdaging en daardoor interesse om verder te gaan? M’n nichtje van 7 vond het daarentegen wel schattig, waarschijnlijk hoor ik niet tot de doelgroep.


    22 april 2009 om 11:35
    mgvandenbroek

    Ja, ik vind hem ook mooi. De plaatjes geven me een soort CocaCola goodfeeling, en dat is best wel knap. Ben ook klant, dus ik wil dat ding nu eindelijk wel eens zien. Heeft er niemand opnamen gemaakt, op video ofzo? Moet toch haast wel?


    22 april 2009 om 12:15
    Jurgen van der Vlist

    Petje af voor de makers van het filmpje. Wel een enorm lange zit (na 40 seconden ben ik maar koffie gaan zetten). Een ingekorte versie voor bestaande klanten zou fijn zijn. Als bestaande klant weet je namelijk alles al van het assortiment, de bestelwijze (en wat eigenlijk niet?). De beloofde cadeau’s triggeren wel om het filmpje uit te zitten, samen met het moeten klikken om verder te kunnen kijken. Als nieuwe klant is het een fantastisch welkom, maar als je nog geen account hebt kun je het filmpje op dit moment nog niet zien, terwijl je als nieuwe klant nou juist de doelgroep bent.

    Met een filmpje van deze kwaliteit krijg je natuurlijk een hoop media-aandacht. Alleen al daarom is de actie geslaagd te noemen en het levert vast een hoop nieuwsbrief-inschrijvingen op.


    22 april 2009 om 12:43
    fucko

    Ik ben benieuwd wat dit nu echt daadwerkelijk opleverd.

    Als je echt balen hebt dan laat je ook zien wat deze campagne aan conversie heeft opgeleverd.


    22 april 2009 om 18:05
    koningwoning

    ik vind de kop boven dit artikel misleidend….we gaan namelijk helemaal niet een kijkje nemen achter de schermen, maar doodgewoon voor de schermen.

    als je echt info vanuit bol hebt…. kom dan weer terug. Dit is gewoon een PR bericht.


    23 april 2009 om 06:51
    mgvandenbroek

    @koningwoning: Daaarom staat er hier ook het woord: ‘Emailcampagne’ in de kop. Of heb je daarover heen gelezen? Kan bijna neit… 😉

    Verder moet je dat achter de schermen dus ook overdrachtelijk zien: Born05 heeft de wereld van Bol.com gevisualiseerd. Video gezien?


    23 april 2009 om 06:55
    wendyvanesveld

    *dit is gewoon een pr bericht*

    @koningwoning ik ben oprecht onder de indruk van de e-mailcampagne. In mijn ogen mogelijk inspiratie voor bezoekers van Marketingfacts.


    23 april 2009 om 07:39
    Martine

    Wat een geweldig filmpje! Het deed mij inderdaad wel aan een reclame van Coca Cola denken, maar dat maakt wat mij betreft niet uit.


    23 april 2009 om 09:09
    Johan

    Ontzettend leuk gedaan! Het is heel duidelijk op ‘Bee Movie’ geïnspireerd, maar desalniettemin erg mooi uitgevoerd. Wat ik wel jammer vind is dat ondanks dat Bol zegt dat ze 24 uur per dag, 7 dagen per week open zijn, bestellingen niet in het weekend worden verwerkt. Dat is wel een groot minpunt van Bol.


    23 april 2009 om 18:54
    Mark de Bruin

    Allemaal leuk en aardig deze goede recencies, maar waar blijven die cijfers 😉

    Dat is een echt kijkje in de keuken…..


    25 april 2009 om 04:27
    mgvandenbroek

    @Mark: De campagne zit nu nog in de uitrol, dus daar is nog niet veel over te zeggen lijkt me. Of bedoel jij andere cijfers?


    25 april 2009 om 07:35
    Mark de Bruin

    @Matthijs: de campagne draait al wat weken dus dacht misschien kan Wendy wel wat eerste cijfers opvragen bij Marketingdirecteur bij bol.com Michel Schaeffer? Wat meer diepgang in het artikel. De campagne zelf was geen nieuws voor mij, de cijfers wel 😉


    25 april 2009 om 16:01
    hans busio

    Slechte actie. Als je al jaren klant bent en een uitnodiging krijgt met ‘ een aanbieding’ dan verwacht je een loyaltyactie en geen online cursus ‘hoe werkt BOL’. Dit zou je moeten richten aan eerste bestellers of in een MGM-actie. Leuk al die grafische Willywonka-toestanden, maar niet goed getarget. Oja, halverwege werd ook nog even naar interessegebieden gevraagd.


    28 april 2009 om 12:17
    joran

    @Hans

    Waarschijnlijk is het CRM-beleid nog niet in staat om jou als (goede) klant te zien.

    Overigens wel top voor (vooral oudere) mensen die wat minder vaardig zijn met het online shoppen!

    Ik zal mijn oma eens een linkje sturen;)


    28 april 2009 om 13:19
    Jasper van Weerd

    Fantastische actie. De bollen hebben mij helemaal niet bezig gehouden, de willy wonka toestanden wel. Als bestaande klant vind ik het goed dat ze op deze manier een merk neerzetten met een beeld dat je niet vergeet. Hopelijk bouwen ze er op uit.

    Btw, de conversie aantallen zouden idd interesant zijn.


    29 april 2009 om 07:18
    Bart

    Ik vond het als bestaande klant ook een hele zit. Ik heb niets nieuws gehoord. Wellicht wel goed voor eerste gebruikers. Gemiste kans vind ik dat er in ieder geval in mijn geval geen aansluiting was tussen mijn interesses en het kado.


    2 juni 2009 om 10:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!