Scoutplaza: Niet het eerste sociale netwerk voor sporters

20 april 2009, 13:15

{title}Vandaag is Scoutplaza gelanceerd, volgens het begeleidende persbericht het eerste sociale netwerk speciaal voor sporters: “Tot onze grote verbazing was er nog geen netwerk speciaal voor sportmensen, terwijl er een ongelofelijke 34% van de Nederlanders actief lid is van een sportvereniging”. De makers gaan dan wel heel snel voorbij aan initiatieven zoals bijvoorbeeld Voetbal21, Mijn Sportwereld (AD) en MyASICS (300.000 geregistreerden in de Benelux).
Scoutplaza biedt de mogelijkheid een profiel aan te maken en foto’s, video en tekst te delen. Niks bijzonders, eerlijk gezegd. Vrienden kunnen uitgenodigd worden, hoewel er (nog?) geen adresboekimport beschikbaar is. Het belangrijkste onderscheid is de Scoutdetectie. Op basis van de ingevulde gegevens van de leden, kunnen sportscouts (bij leden die hiervoor kiezen) door de profielen bladeren, filmpjes, foto’s en referenties bekijken, en eventueel uitnodigen voor een scoutdag of sportstage. Als ik het W3-model erbij pak, dan is het Wie gedeelte op zijn best marktconform.

Het Waarom-gedeelte (wat is de relevantie) is alleen onderscheidend op het scoutinggedeelte (wat staat en valt bij massa, want anders is de scoringskans te laag) en is het Wat-gedeelte ook hooguit marktconform. De dienst is verder gratis. Ik ben dan ook benieuwd naar het verdienmodel van deze community. Leuk initiatief, maar ik moet nog zien dat er een grote actieve gebruikersgroep zal ontstaan.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gijsbregt

    Bijzonder dat er geen reactie komt van ScoutPlaza.

    Ben er ook maar even ingedoken (kon je niet vinden als ‘vriend’ trouwens).

    Keurige, maar kale site met (nog) maar een paar leden. Ik zie het niet gebeuren, ondanks de ronkende teksten in het persbericht.

    Social networks worden interessant voor een sport als ze

    1) erg niche zijn (voetbal in Arnhem bv)

    2) functioneren waar je vrienden al zitten (hockey op Hyves)

    3) echt iets bieden dat er nog niet is (NikePlus)

    Daar is dit te mager voor, zelfs met het leuke idee van scoutdetectie. Al bestaan er in de voetbalwereld al een aantal sites die dit doen (ook met video uploads).


    23 april 2009 om 18:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!