• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiele telefoon wordt belangrijkste communicatiemiddel

Mobiele telefoon wordt belangrijkste communicatiemiddel

Mobiele telefoon wordt belangrijkste communicatiemiddelMomenteel wordt wereldwijd bijna driekwart (74%) van alle elektronische berichten via de mobiele telefoon verstuurd. Een enorme toename ten opzichte van een jaar geleden, toen 59 procent van alle berichten via een mobieltje werd verzonden. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS uitvoerde in 32 markten over de hele wereld (zie ook TNS NIPO).

Vooral in de opkomende markten - China, India en Rusland bijvoorbeeld - worden aanzienlijk meer berichten via de mobiele telefoon verstuurd dan in gevestigde markten als West-Europa en de Verenigde Staten. Zo gebruikt men in de gevestigde markten voor slechts 49 procent van alle elektronisch verstuurde berichten de mobiele telefoon. In Nederland ligt dat percentage met 39 procent nog lager. In gevestigde markten neemt de mobiele telefoon geleidelijk de plaats in van de pc en de vaste telefoonaansluiting. In de opkomende markten wordt de stap naar de vaste telefoonaansluiting en de pc in feite over geslagen.

De meeste berichten die via de mobiele telefoon worden verstuurd, zijn sms-jes. Voor het verzenden van e-mails is de pc nog steeds het populairst. Toch lijkt ook dit snel te veranderen. In Japan worden bijvoorbeeld al veertig op de honderd e-mails via de mobiele telefoon verzonden, en 69 procent van de Amerikanen die via de mobiele telefoon e-mailen, gebruikt deze functie dagelijks. Wereldwijd is dat 43 procent. Gezien de opkomst van de smartphone is de kans groot dat e-mailen via de mobiele telefoon in de toekomst alleen nog maar populairder wordt. In Nederland is de penetratie smartphones overigens nog relatief laag. Veertien procent van de Nederlanders met een mobiele telefoon heeft nu een smartphone, tegen zeventien procent van de Europese mobiele telefoongebruikers, terwijl de penetratie wereldwijd op twintig procent ligt. Vergeleken met andere Europese landen downloaden Nederlanders wel iets vaker dan gemiddeld muziek, tv-programma’s, games, ringtones, films en andere videocontent.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.