Waarom kiezen voor e-mailmarketing?

14 april 2009, 07:46

Dit is de eerste blogpost in een reeks van 6 blogposts over e-mailmarketing, n.a.v. van het nieuw verschenen IAB België e-mailmarketing Cookbook.

Wat?

E-mailmarketing is de elektronische variant van direct marketing, en omvat zowel commerciële e-mails, e-nieuwsbrieven, als transactionele e-mails.

Is e-mail dood?

Zowat elke maand wordt de dood van e-mail voorspeld, omwille van de opkomst van online sociale netwerken zoals Facebook en Netlog of omwille van de populariteit van Instant Messaging. Je kan je echter nergens online aanmelden zonder een e-mailadres op te geven. De voorspelling lijkt dus wat voorbarig.

Voordelen van e-mail

E-mail biedt vele voordelen:

– Het kan snel ingezet worden

– De verzendkosten zijn lager, waardoor vlugger een positieve ROI bereikt kan worden

– Segmenteren is goedkoper in uitvoering, waardoor je meer respons kunt genereren

– De meetbaarheid is uitgebreider en sneller.

– Omwille van die snelheid en de flexibiliteit in uitvoering kan je ook beter testen

Trap niet in de irrelevantie-val

Omwille van de snelheid, flexibiliteit en lage verzendingskost is het echter verleidelijk om in de irrelevantie-val te trappen. Al gauw stuur je als bedrijf teveel informatie naar elk e-mailadres dat je te pakken krijgt, net zoals die vele spammers waar je absoluut niet wenst mee geassocieerd te worden.

Dit betekent echter niet dat klanten en prospects niet geïnteresseerd zijn in e-mail. Uit een Belgische studie blijkt dat meer dan 50% van de ondervraagden zich heeft ingeschreven op minstens één e-mailprogramma omwille van hun hobby, of om op de hoogte te blijven van interessante aanbiedingen.

Conclusie

E-mail is een krachtig communicatiekanaal, op voorwaarde dat je het op de juiste manier inzet. In het vernieuwde IAB e-mailmarketing CookBook vind je vele tips om dit te helpen verwezenlijken.

In het volgende deel van deze reeks gaan we dieper in op het verzamelen van e-mailadressen.

Wil je starten met e-mailmarketing, maar weet je niet goed hoe het aan te pakken? Of ben je al een tijdje bezig, maar wil je inschatten of je wel goed bezig bent? Het nieuwe IAB e-mailmarketing CookBook

Tien jaar geleden was ik ervan overtuigd dat geografie helemaal mijn ding was. Slechts 3 weken unief waren echter voldoende om me het tegendeel te bewijzen. Nog datzelfde jaar ontdekte ik de wondere wereld van de marketing. Dit was mijn roeping! Tijdens de marketing studies ging er een bijzondere interesse groeien voor internet en e-mailmarketing. Uiteraard gezond beïnvloed door mijn huidige vriend, mentor en werkgever, Luc Robijns. Na enkele jaartjes Dynamicz, een internet ASP zusterbedrijf van Luon, was het tijd voor het boeiende werk: oktober 2004: EmailGarage werd geboren. Een nieuwe uitdaging, uitlaatklep en passie: e-mailmarketing. Ik beschouw het als mijn persoonlijke missie om het juiste gebruik van e-mailmarketing in al zijn facetten te prediken in marketinglandschap. Maar al teveel wordt e-mailmarketing stiefmoederlijk behandeld als het kleine broertje van de traditionele DM. Welnu goede e-mail communicatie kan net zo efficiënt werken, beter nog, met een groter respect voor de eindgebruiker. Bent u al echte opt-in in het traditioneel kanaal tegengekomen? Met de EmailGarage wekelijkse tips, de maandelijkse gratis e-mailmarketing workshops, de EmailGarage blog en als voorzitter van de IAB e-mailmarketing taskforce probeer ik mijn kennis als e-mail marketeer met de markt te delen. Tevens ondersteun ik vanuit EmailGarage bedrijven in het opzetten van efficiënte e-mail communicatie. Zelf diegenen waarvan gezegd wordt dat ze de internetstap pas laat gezet hebben ;-) (Unilever Belgium, Mio Tech, Europe, ...) Ga gerust in dialoog met de geposte artikels. Het stimuleert de interactiviteit en daar hou ik van! Kenny Van Beeck kvanbeeck@emailgarage.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!