Volg je brand: 25 tools en tips

1 april 2009, 05:35

{title}Op het internet kun je over van alles en nog wat schrijven. Dit kan voor merken positieve maar ook negatieve gevolgen hebben. Kyle Lacy van BrandSwag heeft een lijst samengesteld die je moet helpen bij het volgen van je merk op het sociale web. Hij geeft hierbij aan dat de lijst vooral handig is voor beginners op het social web.

De 25 tips en tools die je helpen bij het monitoren van je brand, volgens Kyle Lacy:

  1. Maak een business Twitter account aan. Start met het volgen en deelnemen aan gesprekken.
  2. Meld je aan bij HowSociable en meet de aanwezigheid van jouw merk op het social web.
  3. Zorg dat je een Facebook Fan Page hebt. Nodig vrienden en relaties uit, zodat je de gesprekken rondom jouw brand kan volgen.
  4. Zit je al op Twitter? Gebruik dan Twitter Search om bepaalde keywords gerelateerd aan je brand te volgen.
  5. Nog een mooie Twitter snufje is Twilert. Deze tool geeft de mogelijkheid om voor een e-mailnotificatie in te schrijven, zodat je meteen op de hoogte bent als iemand iets over jouw merk op Twitter zegt.
  6. Om gesprekken op Facebook te volgen gebruik je Lexicon.
  7. Creëer een aparte folder of zelfs een apart e-mailadres waar je alles opslaat wat met het volgen van je merk te maken heeft.
  8. Yahoo Pipes is een geweldige tool waar je content van het web mee kunt organiseren.
  9. Zegt iemand iets over jouw Brand? Zorg er dan voor dat je reageert, het liefst zo snel mogelijk!
  10. Nog meer over je brand op Twitter vinden? Zoek op elk willekeurig woord met Tweetscan.
  11. Kijk naar alle video’s van Gary Vaynerchuk over personal branding.
  12. Kom je een negatief bericht tegen, reageer dan vriendelijk en strategisch. Door te reageren geef je aan dat je luistert en ‘kill’ je vaak het negatieve bericht.
  13. Ben je al op de hoogte van de trend van jouw branche op het social web? Kijk op Trendpedia.
  14. Maak een LinkedIn groep voor jouw bedrijf. Dit kan ervoor zorgen dan medewerkers blijven communiceren, zodat je dit niet alleen zelf hoeft te doen.
  15. Lees de Quick N’ Dirty Social Media Monitoring Guide.
  16. Doe wat Comcast doet op in de sociale media omgeving. Most of the time… They are doing it the right way.
  17. Accepteer het feit dat social media bestaat en blijft bestaan.
  18. Betaal je liever voor een uitgebreide service, probeer dan radian6
  19. Heb je geen blog? Begin er dan één, het is belangrijk om ook zelf content aan het sociale web toe te voegen.
  20. Monitor blog comments met Backtype.
  21. Probeer 123people.
  22. Blijf alert, plan elke dag een vast moment in om je brand te monitoren. Het is belangrijk om hier een vast patroon voor te hanteren.
  23. Gebruik monitorThis, een tool die 20 zoekmachines combineert.
  24. Diegenen die wat meer technisch zijn onderlegd kunnen fltrbox gebruiken.
  25. Blijf lezen, lezen en lezen! Make sure you stay on top of your game.

Volgens mij ontbreekt er nog genoeg. Met alle tools en ontwikkelingen heeft deze lijst waarschijnlijk vaak updates nodig.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

12 Reacties

    Michel

    Bedankt voor dit handige overzicht. Heb OnlineResults meteen even aangemeld bij HowSociable en Twilert 🙂


    1 april 2009 om 06:14
    Jasper Leunk

    handig! Je zou de opsomming nog in tweeen kunnen delen: passief gebruik van social media (tracking/monitoring) en actief. Bookmarked!


    1 april 2009 om 06:31
    Feeder

    Zitten ook voor mij nieuwe links tussen, meteen even bekijken. Opmerking van Jasper is ook een goeie. Want aan ´we the media´ geven nog lang niet alle Philipsen van deze wereld gehoor. 🙂


    1 april 2009 om 07:07
    mgvandenbroek

    @Annelies: Deze dag is te mooi om beteuterd te zijn. Ik zou je eigen lijst updaten, en lekker Bram’s arikel copy-pasten 😉


    1 april 2009 om 09:23
    Remi

    @ Matthijs en Annelies: Dat lijkt een mooie oplossing, maar zou dat niet als neveneffect hebben dat Bram beteuterd gaat kijken? 😉


    1 april 2009 om 09:49
    sequence

    Voor de mensen die toch al op Twitter aanwezig zijn, kun je de client ‘TweetDeck’ overwegen. Deze gebruik ik naar volle tevredenheid en daarin staat ook permanent een ‘channel’ met een search voor onze merknaam open. Elke tweet met daarin ‘M4N’ komt zo direct in de client naar voren en zo kan er direct op worden gereageerd.


    3 april 2009 om 13:07
    media

    Iemand enig idee hoe je hyves kunt monitoren?


    5 april 2009 om 18:01
    Dirk W.

    Wellicht niet helemaal in de geest van deze posting, maar kijk ook eens kritisch naar in hoeverre je openstaat in je bestaande communicatie voor input van je klanten (ik krijg bijvoorbeeld nog steeds te vaak nieuwsbrieven die verstuurd worden vanuit noreply@…nl). Mensen klagen vaak op andere plekken over je bedrijf omdat ze geen gehoor krijgen bij jou.


    5 april 2009 om 18:26
    Jasper van Weerd

    Hey all,

    Opvallend dat veel op twitter wordt gegooid.

    Daarnaast, facebook wordt binnenkort gecombineerd met tweetdeck. Nu al beta, wel interesant.

    Cheerz,


    6 april 2009 om 09:31
    inquiry

    So in that respect are placenta birth control pills and baby acne unlike civilization feelings and everyone’s got to start out child care or in that respect’s things moving on at the moment. No not inevitably you can get winning them over over again to pay yourself a bit of a boost once over again.


    19 mei 2014 om 11:55
    see here now

    This answer to preventing DHT from blocking your hair hair follicles has been confirmed. Other vitamins and minerals involve Nutritional D, selenium, zinc, copper and also other nutrients aid assist men’s health. Moreover this beneficial massage will strain out excessive liquid which causes a lot more discomfort.


    7 juni 2014 om 04:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!