Goede landingspagina’s: Best practices in de financiële markt

Goede landingspagina’s: Best practices in de financiële markt

{title}De financiële markt is één van de meest competitieve markten als het gaat om adverteren op internet. Op basis van de scherpste voorwaarden en originele reclame-uitingen worden consumenten aangespoord om leningen af te sluiten. Het online kanaal neemt een steeds prominentere positie in binnen de marketingmix van de vele financiële dienstverleners, met als gevolg dat de concurrentie stijgt en het zaak is om iedere bezoeker van de website zo optimaal mogelijk te benutten.

Door de toenemende concurrentie in de financiële markt stijgt de CPC en is het dus nóg belangrijker om op een zo hoog mogelijke conversieratio aan te sturen. De Website Optimizer van Google biedt online marketeers de mogelijkheid om componenten van een webpagina tegen elkaar te testen om tot de hoogst mogelijke conversieratio te komen. In onderstaand overzicht staan vijf bewezen best practices tips beschreven voor de financiële markt die ervoor kunnen zorgen dat je het optimale resultaat uit bezoekers weet te halen.

1. Trek de aandacht in één oogopslag

Bij elke nieuwe bezoeker heeft de website slechts een fractie van een seconde om de interesse te winnen. Zorg er dus voor dat het design van de website de juiste indruk geeft en de aandacht kan winnen van de bezoeker. De volgende aspecten kunnen hieraan bijdragen:

  • Zorg voor voldoende witruimte om rust te creëren;
  • laat de merknaam en propositie duidelijk naar voren komen;
  • gebruik niet teveel kleuren in het design om een bepaalde rust te creëren, en
  • maak de pagina niet te lang. Lange pagina’s nodigen niet uit tot lezen.
  • Te veel informatie schept onduidelijkheid over de doelstellingen van de website
{title}

2. Mensen houden van mensen

Een afbeelding van een tevreden mens houdt de aandacht van de bezoeker vast en zorgt voor vertrouwen. Verder is uit eyetracking-onderzoek gebleken dat bezoekers eerst naar plaatjes kijken voordat de rest van de content op een pagina bekeken wordt. Houd hiermee rekening in de wijze waarop de content over de pagina wordt verdeeld. Wanneer een afbeelding aan de linkerzijde van de pagina wordt weergegeven is de kans groter dat de rest van de informatie op de pagina de aandacht krijgt die het verdient. Tevens wordt er een positieve emotie meegegeven aan de informatie door eerst naar de positieve afbeelding te kijken.

Afbeeldingen van mensen zijn bij uitstek geschikt voor financiële producten, omdat betrouwbaarheid een belangrijke factor is binnen het koopproces van financiële producten, en financiële producten een gezicht nodig hebben om van het onpersoonlijke karakter af te komen. Verbondenheid met het product zorgt voor een hogere conversie!

3. Benadruk de voordelen van het product

Door de voordelen van een lening extra te benadrukken kun je jouw financiële product aantrekkelijker maken voor de bezoeker. Binnen de financiële markt zijn prijsvoordelen essentieel voor een goede conversie. Lage rentepercentages en maximaal te lenen bedragen zijn hierbij belangrijk.

Wees vooral niet te bescheiden wanneer de voordelen van jouw financiële product aan bod komen. Gebruik de volgende methoden om voordelen voor je te laten werken:

  • Bullet points zorgen voor overzichtelijkheid en benadrukken de voordelen. Mensen lezen sneller tekst achter bullet points dan in een alinea;
  • Denk vanuit de klant. Welke onderdelen van de USP sluiten goed aan bij de verwachtingen van een klant of nemen mogelijke twijfels weg? Geef deze voordelen extra aandacht.
  • Geef voordelen de ruimte door ze groter weer te geven (bijv. percentages) en een prominente plek te geven op de pagina.
{title}

4. Vertrouwen winnen van de websitebezoeker

De recente ontwikkelingen in de branche maken het lastiger om het vertrouwen van een bezoeker te winnen. Toch is vertrouwen essentieel om de conversieratio van de landingspagina te verhogen. De volgende methoden dragen bij aan een groter vertrouwen van de bezoeker:

  • Contactinformatie wekt vertrouwen. Alternatieve contactmogelijkheden zorgen voor een professioneel en betrouwbaar imago;
  • Links naar veelgestelde vragen zorgen voor een bepaalde geruststelling, ook wanneer de informatie verder niet gelezen wordt. De antwoorden op veelgestelde vragen zorgen er verder voor dat de laatste twijfels weggenomen kunnen worden bij een potentiële koper, en
  • Accreditaties en keurmerken benadrukken de betrouwbaarheid van de organisatie voor de bezoeker.

5. Knoppen om op te klikken

Knoppen vertellen mensen wat ze moeten doen om het product aan te schaffen en zijn hiermee een uitstekende call to action. Nodig websitebezoekers uit om het offertetraject te vervolgen of informatie aan te vragen, zonder dat ze hun best moeten doen om de route te vinden. 

Eigenschappen van goede knoppen:

  • Gebruik niet teveel knoppen op één pagina. Hoe meer knoppen, hoe meer de bezoeker moet kiezen. Maak het de bezoeker gemakkelijk;
  • geef knoppen een kleur die opvalt binnen het design van de pagina. Een blauwe knop op een blauwe pagina vraagt minder om op geklikt te worden, terwijl een rode knop op een blauwe pagina juist wel uitnodigt tot klikken;
  • stuur een bezoeker richting een goede conversie. Gebruik (bij meerdere knoppen op een pagina) een grote knop die leidt naar een belangrijkere conversie dan die van een kleine knop die ernaast staat. Ook de locatie op de pagina en de kleur van de knop dragen hieraan bij. Benut deze methode om een offerteaanvraag sterker te benadrukken dan een informatie-aanvraag die een minder hoge conversiewaarde heeft, en
  • een knop moet eruitzien als een knop. Op tekstlinks in een paragraaf wordt minder geklikt dan een knop, net als afbeeldingen die niet duidelijk het uiterlijk hebben van een knop.
{title}

Er is op bovenstaande landingspagina geen duidelijke knop te vinden om een offerte aan te vragen. Dat moet natuurlijk wel!

Conclusie

De bovenstaande best practices en tips zijn in de breedte toe te passen door financiële dienstverleners. De bedrijfsidentiteit, het productenarsenaal en de USP’s van de organisatie bepalen echter in grote mate hoe de landingspagina’s worden vormgegeven en welke producteigenschappen de meeste aandacht verdienen. 

De doelgroep en omgevingsfactoren binnen de financiële markt veranderen continu. Net als de producten en diensten van financiële dienstverleners, zullen de websites voortdurend getest moeten worden om tot het optimale resultaat te komen. Door continu componenten van de webpagina te testen is het mogelijk om de website te blijven verbeteren en de droom van iedere online marketeer te blijven nastreven: 100% conversie!

Afbeelding: Pcdokters.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel en erg relevant in de huidige econmische situatie! Daarbij is mijn eigen ervaring dat naast de doelgroep en omgevingsfactoren binnen de financiele markt, de variabele 'bron', dus via welk verkeer de bezoekers op de landingpagina komen ook meespelen.

    Onduidelijk bij mij is nog of de bovenstaande tips voortgekomen zijn uit website optimizer tests. Het is interessant om de weten hoeveel verbetering deze test voor de dienstverleners zouden kunnen opleveren.

    geplaatst op
  • Leuk geschreven.

    Bij mij is onduidelijk of je screenshots van AFAB en BECAM nou als negatieve of positieve voorbeelden worden gebruikt.

    geplaatst op
  • @ Janco
    De bovenstaande punten komen niet voort uit resultaten uit de Google Optimizer op de bovenstaande websites. De voorbeelden dienen dan ook hoofdzakelijk ter illustratie van de bulletpoints die boven de afbeeldingen staan. Zelf ben ik ook benieuwd naar de exacte mate van impact die de bulletpoints zouden hebben op de conversieratios.

    @ Cootje
    Er is wat misgegaan in de opmaak van de tekst. Het AFAB voorbeeld moet illustreren wat de negatieve uitwerking van teveel informatie op een landingspagina heeft, terwijl de Becam pagina juist heel helder de voordelen van hun diensten weergeeft.

    geplaatst op
  • @Martijn: de negatieve uitwerking kun je niet vangen in een plaatje ;) Daarvoor zou je eigenlijk de getallen moeten hebben die, zoals Janco al aangeeft, aantonen wat beter werkt. En ja: natuurlijk zijn de 'best practices' vaak goed toe te passen, maar ik heb ook al veel rare uitzonderingen gezien. Het is voor elke A/B en/of multivariate test weer spannend om te zien hoe ze gaan lopen.

    En 100% conversie is leuk, maar als dat op 2 bezoekers is... ;)

    geplaatst op
  • @ Martijn

    De calculatoren op AFAB.nl lijken mij juist een positieve reactie én interactie uitlokken bij de klant. De klant kan op een uitnodigende manier zien hoeveel hij/zij kan lenen en van daaruit direct actie ondernemen. Bij BECAM is dit element juist weggemoffeld aan de linkerkant.

    Bij BECAM had ik het idee dat ze ook negatief geplaatst waren aangezien je de volgende methode als voordeel beschrijft. "Bullet points zorgen voor overzichtelijkheid en benadrukken de voordelen. Mensen lezen sneller tekst achter bullet points dan in een alinea;" Hier maakt BECAM echter geen gebruik van. Wat BECAM goed doet is de sprekende kop en die groene knop voor ‘vrijblijvende offerte’ dat lijkt mij wel te werken.

    Bij AFAB wordt de http://www.afab.nl/lenen pagina gebruikt en niet homepage. Is dit bewust? Wanneer je spreekt over landingpages dan lijkt mij http://www.afab.nl/lenen/maandlasten-berekenen misschien een beter voorbeeld? Deze is volgens mij wél conversiegericht.

    geplaatst op
  • @ Cootje
    De landingspagina van Afab is gekozen op basis van de Adwords bestemmingsurl die Afab tijdens het schrijven van het artikel hanteren. Je kunt je inderdaad afvragen of ze daarbij de juiste keuze gemaakt hebben.

    @ Andre
    De uitwerking heb ik niet proberen te vangen in een plaatje. Deze waren slechts ter illustratie/ voorbeeld van de suggesties achter de bulletpoints.
    De rare uitzonderingen maken testen inderdaad interessant en zorgen ervoor dat je altijd verrast kan worden door de resultaten.

    geplaatst op
  • Goed artikel! Ik heb meteen een aantal goede ideeen gekregen om mijn eigen landingpages te verbeteren :)

    geplaatst op
  • Als je tussen knoppen en tekst-links moet gaan kiezen zou ik toch nog steeds een A/B test onder jouw doelgroep aanbevelen.

    Knoppen zijn uitstekende CTA's, maar lang niet altijd. Er zijn ook verschillende onderzoeken die claimen dat men liever op links klikt, binnen de tekst die zij aan het lezen zijn. Zoals de screenshot van Ambtenarenlening.

    Blijft natuurlijk wel dat het doel van de pagina duidelijk moet zijn, en in een oogopslag zichtbaar.

    geplaatst op
  • Goed inhoudelijk artikel. Wat in mijn ogen wel essentieel is, is de aansluiting van de landingpage op de externe uiting (adword, banner, etc). Je kunt nog zo'n goede landingpage maken, maar de inhoudelijke en visuele boodschap moet goed op de landingpage terugkomen. Als herkenning ontbreekt dan is men zo weer weg.

    lees nog meer tips over de inzet van succesvolle landingpages in een door mij gescrheven artikel op Frankwatching

    geplaatst op
  • Het zal ongetwijfeld een goed artikel zijn. Als ik de inhoud mag plaatsen in de context van de kredietcrisis borrelt de volgende vraag in me op: ‘Is deze strategische verleidingskunst de bron van een nieuwe kredietcrisis?

    Als ik alle adviezen op me in laat werken bekruipt me het gevoel dat consumenten een reëel gevaar lopen om in de valkuil te trappen van schijnveiligheid! Als ik een moreel standpunt mag innemen, dan concludeer ik dat er geen rekening wordt gehouden met ethische aspecten. Is het verantwoord om de buitenkant er super mooi uit te laten zien, opzichtig een vertrouwde indruk te maken en nadrukkelijk op de voordelen te wijzen ten einde de consument te verleiden? Nergens staat iets vermeld over de gevaren van kredietverlening! Zou het zusje van de woekerpolis, namelijk de kredietverleidingpolis, ooit actueel kunnen worden?

    Het was een goede zet van de AFM om recentelijk eens alle problemen van de hypotheekbezitters die bij de DSB Bank een hypotheek hadden afgesloten op een rijtje te zetten. Verhoudingsgewijs was het aantal mensen dat in de problemen dreigt te komen ten opzichte van andere geldverstrekkers vermoedelijk schokkend en beschamend tegelijk. De media heeft er serieus aandacht aan geschonken. Het lijkt me een goed plan om de kredietnormen wat aan te scherpen.

    geplaatst op
  • Ik hoor al jaren dat "mensen van mensen houden". Zelf heb ik daar al altijd twijfels bij gehad. Kent er iemand een studie die me kan overtuigen dat afbeelding met mensen positief effect hebben op bvb. ad likeability? Deze zou ik graag eens lezen!

    geplaatst op
  • Ik vind dit een zeer relevant artikel. Soms is het niet echt duidelijk wat de auteur nu zelf vind, maar voor de rest is het goed gescheven en een zeer relevant onderwerp

    Zelf zijn we net met onze hypotheek net begonnen en nog zeer zoekende naar de beste landing pagina (wij zien de front page ook als landings pagina). We hebben in het verleden gezien dat dit soms wel 400% kan schelen op de omzet van een site. Het kunnen soms zeer kleine en lullige dingen die die het verschil maken. Naar mijn mening moet je ook veel werken met A/B pagina's en geduld hebben om de beste pagina voor jou situatie te bouwen.

    Goed artikel en je kunt er niet genoeg over lezen.

    geplaatst op
  • Het blijft zo enorm lastig. De ene landingspagina werkt uitstekend en de andere die maar een punt verschilt doet het helemaal niet goed.
    Onze website(http://www.allcredit.nl) werkt goed op advertenties met gerichte zoekwoorden en de bijbehorende landingspagina's maar het is echt apart om te zien hoe een klein verschil het resultaat kan beinvloeden

    geplaatst op
  • @Niels: Je hebt gelijk, ik sta soms ook verbaasd te kijken hoe minieme verschillen op de website voor enorme verschillen in resultaat kunnen leiden. Vandaar dat het belangrijk is dat je blijft testen.

    geplaatst op
  • Martijn, klopt hoor.
    Wij hebben 2 pagina's http://www.allcredit.nl/50.000-euro-lenen en www.allcredit.nl/50000-euro-lenen. Ook de punt maakt in dit geval echt verschil. Het is voor mij echt een raadsel waar dit vandaan komt. Type klant misschien.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.