Goede landingspagina’s: Best practices in de financiële markt

31 maart 2009, 05:58

{title}De financiële markt is één van de meest competitieve markten als het gaat om adverteren op internet. Op basis van de scherpste voorwaarden en originele reclame-uitingen worden consumenten aangespoord om leningen af te sluiten. Het online kanaal neemt een steeds prominentere positie in binnen de marketingmix van de vele financiële dienstverleners, met als gevolg dat de concurrentie stijgt en het zaak is om iedere bezoeker van de website zo optimaal mogelijk te benutten.

Door de toenemende concurrentie in de financiële markt stijgt de CPC en is het dus nóg belangrijker om op een zo hoog mogelijke conversieratio aan te sturen. De Website Optimizer van Google biedt online marketeers de mogelijkheid om componenten van een webpagina tegen elkaar te testen om tot de hoogst mogelijke conversieratio te komen. In onderstaand overzicht staan vijf bewezen best practices tips beschreven voor de financiële markt die ervoor kunnen zorgen dat je het optimale resultaat uit bezoekers weet te halen.

1. Trek de aandacht in één oogopslag

Bij elke nieuwe bezoeker heeft de website slechts een fractie van een seconde om de interesse te winnen. Zorg er dus voor dat het design van de website de juiste indruk geeft en de aandacht kan winnen van de bezoeker. De volgende aspecten kunnen hieraan bijdragen:

  • Zorg voor voldoende witruimte om rust te creëren;
  • laat de merknaam en propositie duidelijk naar voren komen;
  • gebruik niet teveel kleuren in het design om een bepaalde rust te creëren, en
  • maak de pagina niet te lang. Lange pagina’s nodigen niet uit tot lezen.
  • Te veel informatie schept onduidelijkheid over de doelstellingen van de website

{title}

2. Mensen houden van mensen

Een afbeelding van een tevreden mens houdt de aandacht van de bezoeker vast en zorgt voor vertrouwen. Verder is uit eyetracking-onderzoek gebleken dat bezoekers eerst naar plaatjes kijken voordat de rest van de content op een pagina bekeken wordt. Houd hiermee rekening in de wijze waarop de content over de pagina wordt verdeeld. Wanneer een afbeelding aan de linkerzijde van de pagina wordt weergegeven is de kans groter dat de rest van de informatie op de pagina de aandacht krijgt die het verdient. Tevens wordt er een positieve emotie meegegeven aan de informatie door eerst naar de positieve afbeelding te kijken.

Afbeeldingen van mensen zijn bij uitstek geschikt voor financiële producten, omdat betrouwbaarheid een belangrijke factor is binnen het koopproces van financiële producten, en financiële producten een gezicht nodig hebben om van het onpersoonlijke karakter af te komen. Verbondenheid met het product zorgt voor een hogere conversie!

3. Benadruk de voordelen van het product

Door de voordelen van een lening extra te benadrukken kun je jouw financiële product aantrekkelijker maken voor de bezoeker. Binnen de financiële markt zijn prijsvoordelen essentieel voor een goede conversie. Lage rentepercentages en maximaal te lenen bedragen zijn hierbij belangrijk.

Wees vooral niet te bescheiden wanneer de voordelen van jouw financiële product aan bod komen. Gebruik de volgende methoden om voordelen voor je te laten werken:

  • Bullet points zorgen voor overzichtelijkheid en benadrukken de voordelen. Mensen lezen sneller tekst achter bullet points dan in een alinea;
  • Denk vanuit de klant. Welke onderdelen van de USP sluiten goed aan bij de verwachtingen van een klant of nemen mogelijke twijfels weg? Geef deze voordelen extra aandacht.
  • Geef voordelen de ruimte door ze groter weer te geven (bijv. percentages) en een prominente plek te geven op de pagina.

{title}

4. Vertrouwen winnen van de websitebezoeker

De recente ontwikkelingen in de branche maken het lastiger om het vertrouwen van een bezoeker te winnen. Toch is vertrouwen essentieel om de conversieratio van de landingspagina te verhogen. De volgende methoden dragen bij aan een groter vertrouwen van de bezoeker:

  • Contactinformatie wekt vertrouwen. Alternatieve contactmogelijkheden zorgen voor een professioneel en betrouwbaar imago;
  • Links naar veelgestelde vragen zorgen voor een bepaalde geruststelling, ook wanneer de informatie verder niet gelezen wordt. De antwoorden op veelgestelde vragen zorgen er verder voor dat de laatste twijfels weggenomen kunnen worden bij een potentiële koper, en
  • Accreditaties en keurmerken benadrukken de betrouwbaarheid van de organisatie voor de bezoeker.

5. Knoppen om op te klikken

Knoppen vertellen mensen wat ze moeten doen om het product aan te schaffen en zijn hiermee een uitstekende call to action. Nodig websitebezoekers uit om het offertetraject te vervolgen of informatie aan te vragen, zonder dat ze hun best moeten doen om de route te vinden.

Eigenschappen van goede knoppen:

  • Gebruik niet teveel knoppen op één pagina. Hoe meer knoppen, hoe meer de bezoeker moet kiezen. Maak het de bezoeker gemakkelijk;
  • geef knoppen een kleur die opvalt binnen het design van de pagina. Een blauwe knop op een blauwe pagina vraagt minder om op geklikt te worden, terwijl een rode knop op een blauwe pagina juist wel uitnodigt tot klikken;
  • stuur een bezoeker richting een goede conversie. Gebruik (bij meerdere knoppen op een pagina) een grote knop die leidt naar een belangrijkere conversie dan die van een kleine knop die ernaast staat. Ook de locatie op de pagina en de kleur van de knop dragen hieraan bij. Benut deze methode om een offerteaanvraag sterker te benadrukken dan een informatie-aanvraag die een minder hoge conversiewaarde heeft, en
  • een knop moet eruitzien als een knop. Op tekstlinks in een paragraaf wordt minder geklikt dan een knop, net als afbeeldingen die niet duidelijk het uiterlijk hebben van een knop.

{title}

Er is op bovenstaande landingspagina geen duidelijke knop te vinden om een offerte aan te vragen. Dat moet natuurlijk wel!

Conclusie

De bovenstaande best practices en tips zijn in de breedte toe te passen door financiële dienstverleners. De bedrijfsidentiteit, het productenarsenaal en de USP’s van de organisatie bepalen echter in grote mate hoe de landingspagina’s worden vormgegeven en welke producteigenschappen de meeste aandacht verdienen.

De doelgroep en omgevingsfactoren binnen de financiële markt veranderen continu. Net als de producten en diensten van financiële dienstverleners, zullen de websites voortdurend getest moeten worden om tot het optimale resultaat te komen. Door continu componenten van de webpagina te testen is het mogelijk om de website te blijven verbeteren en de droom van iedere online marketeer te blijven nastreven: 100% conversie!

Afbeelding: Pcdokters.

Martijn van Vreeden
Digital analytics consultant bij Mayankho

Martijn van Vreeden is een freelance digital analytics consultant. Hij helpt bedrijven om inzicht te krijgen uit hun online data en hier het optimale resultaat voor hun bedrijf mee te behalen. Naast zijn freelance activiteiten is hij mede-oprichter van customer feedback tool Mayankho.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Janco Klijnstra

    Leuk artikel en erg relevant in de huidige econmische situatie! Daarbij is mijn eigen ervaring dat naast de doelgroep en omgevingsfactoren binnen de financiele markt, de variabele ‘bron’, dus via welk verkeer de bezoekers op de landingpagina komen ook meespelen.

    Onduidelijk bij mij is nog of de bovenstaande tips voortgekomen zijn uit website optimizer tests. Het is interessant om de weten hoeveel verbetering deze test voor de dienstverleners zouden kunnen opleveren.


    31 maart 2009 om 07:40
    Cootje

    Leuk geschreven.

    Bij mij is onduidelijk of je screenshots van AFAB en BECAM nou als negatieve of positieve voorbeelden worden gebruikt.


    31 maart 2009 om 07:49
    Martijn van Vreeden

    @ Janco

    De bovenstaande punten komen niet voort uit resultaten uit de Google Optimizer op de bovenstaande websites. De voorbeelden dienen dan ook hoofdzakelijk ter illustratie van de bulletpoints die boven de afbeeldingen staan. Zelf ben ik ook benieuwd naar de exacte mate van impact die de bulletpoints zouden hebben op de conversieratios.

    @ Cootje

    Er is wat misgegaan in de opmaak van de tekst. Het AFAB voorbeeld moet illustreren wat de negatieve uitwerking van teveel informatie op een landingspagina heeft, terwijl de Becam pagina juist heel helder de voordelen van hun diensten weergeeft.


    31 maart 2009 om 08:08
    André Scholten

    @Martijn: de negatieve uitwerking kun je niet vangen in een plaatje 😉 Daarvoor zou je eigenlijk de getallen moeten hebben die, zoals Janco al aangeeft, aantonen wat beter werkt. En ja: natuurlijk zijn de ‘best practices’ vaak goed toe te passen, maar ik heb ook al veel rare uitzonderingen gezien. Het is voor elke A/B en/of multivariate test weer spannend om te zien hoe ze gaan lopen.

    En 100% conversie is leuk, maar als dat op 2 bezoekers is… 😉


    31 maart 2009 om 08:42
    Martijn van Vreeden

    @ Cootje

    De landingspagina van Afab is gekozen op basis van de Adwords bestemmingsurl die Afab tijdens het schrijven van het artikel hanteren. Je kunt je inderdaad afvragen of ze daarbij de juiste keuze gemaakt hebben.

    @ Andre

    De uitwerking heb ik niet proberen te vangen in een plaatje. Deze waren slechts ter illustratie/ voorbeeld van de suggesties achter de bulletpoints.

    De rare uitzonderingen maken testen inderdaad interessant en zorgen ervoor dat je altijd verrast kan worden door de resultaten.


    31 maart 2009 om 09:14
    Johan

    Goed artikel! Ik heb meteen een aantal goede ideeen gekregen om mijn eigen landingpages te verbeteren 🙂


    31 maart 2009 om 10:16
    Remco de Vries

    Als je tussen knoppen en tekst-links moet gaan kiezen zou ik toch nog steeds een A/B test onder jouw doelgroep aanbevelen.

    Knoppen zijn uitstekende CTA’s, maar lang niet altijd. Er zijn ook verschillende onderzoeken die claimen dat men liever op links klikt, binnen de tekst die zij aan het lezen zijn. Zoals de screenshot van Ambtenarenlening.

    Blijft natuurlijk wel dat het doel van de pagina duidelijk moet zijn, en in een oogopslag zichtbaar.


    31 maart 2009 om 12:27
    Arnoud Rademaker

    Het zal ongetwijfeld een goed artikel zijn. Als ik de inhoud mag plaatsen in de context van de kredietcrisis borrelt de volgende vraag in me op: ‘Is deze strategische verleidingskunst de bron van een nieuwe kredietcrisis?

    Als ik alle adviezen op me in laat werken bekruipt me het gevoel dat consumenten een reëel gevaar lopen om in de valkuil te trappen van schijnveiligheid! Als ik een moreel standpunt mag innemen, dan concludeer ik dat er geen rekening wordt gehouden met ethische aspecten. Is het verantwoord om de buitenkant er super mooi uit te laten zien, opzichtig een vertrouwde indruk te maken en nadrukkelijk op de voordelen te wijzen ten einde de consument te verleiden? Nergens staat iets vermeld over de gevaren van kredietverlening! Zou het zusje van de woekerpolis, namelijk de kredietverleidingpolis, ooit actueel kunnen worden?

    Het was een goede zet van de AFM om recentelijk eens alle problemen van de hypotheekbezitters die bij de DSB Bank een hypotheek hadden afgesloten op een rijtje te zetten. Verhoudingsgewijs was het aantal mensen dat in de problemen dreigt te komen ten opzichte van andere geldverstrekkers vermoedelijk schokkend en beschamend tegelijk. De media heeft er serieus aandacht aan geschonken. Het lijkt me een goed plan om de kredietnormen wat aan te scherpen.


    1 april 2009 om 20:01
    !T!MBOT

    Ik hoor al jaren dat “mensen van mensen houden”. Zelf heb ik daar al altijd twijfels bij gehad. Kent er iemand een studie die me kan overtuigen dat afbeelding met mensen positief effect hebben op bvb. ad likeability? Deze zou ik graag eens lezen!


    6 april 2009 om 11:53
    niels

    Het blijft zo enorm lastig. De ene landingspagina werkt uitstekend en de andere die maar een punt verschilt doet het helemaal niet goed.

    Onze website(www.allcredit.nl) werkt goed op advertenties met gerichte zoekwoorden en de bijbehorende landingspagina’s maar het is echt apart om te zien hoe een klein verschil het resultaat kan beinvloeden


    20 september 2012 om 14:20
    Martijn van Vreeden

    @Niels: Je hebt gelijk, ik sta soms ook verbaasd te kijken hoe minieme verschillen op de website voor enorme verschillen in resultaat kunnen leiden. Vandaar dat het belangrijk is dat je blijft testen.


    20 september 2012 om 17:46
    Niels

    Martijn, klopt hoor.

    Wij hebben 2 pagina’s http://www.allcredit.nl/50.000-euro-lenen en http://www.allcredit.nl/50000-euro-lenen. Ook de punt maakt in dit geval echt verschil. Het is voor mij echt een raadsel waar dit vandaan komt. Type klant misschien.


    25 september 2012 om 07:17
    Niels Mooij

    hetzelfde geldt nu oor leenservicenederland.nl/25000-euro-lenen.


    12 december 2012 om 13:46
    Niels

    Wij hebben nu een nieuwe website; http://www.leenservicenederland.nl/50.000-euro-lenen.

    Ook hier zie je weer een groot verschil in conversie.


    18 april 2013 om 12:41
    Paul Thomkins

    De Capitolijnse Group

    PO Box 3555

    Renton, Washington 98.056

    E-mail: capita.invests@gmail.com

    Fax: 1.888.889.5557

    Website: http://www.thecapitolinegroup.com

    De financiële en vastgoed-industrie is veranderd en het is belangrijk om te begrijpen hoe de veranderingen het nieuwe tijdperk in vastgoed en hypothecaire leningen gedefinieerd.

    Bij Capitolijnse, we zijn toegewijd aan verantwoorde leningen praktijken en houden u op de hoogte hoe de veranderende economische omstandigheden en regelgeving invloed op uw investeringen en financiële doelen en we bieden lening voor slechts 3% rente.

    Wij geloven in nauwe samenwerking met onze klanten om op lange termijn relaties op te bouwen, in tegenstelling tot die transactie-based business, zoals veel kredietverstrekkers doen. Een hypotheek is niet een overhaaste, eenmalige deal. Er moet worden aangepast en beheerd tijd om maximale waarde. Overeenstemming met onze fundamentele filosofie van het zetten van onze klant eerst – we zullen strategieën en programma’s die specifiek ontworpen om uw unieke omstandigheden en doelen te pakken om u te helpen de beste beslissingen te bieden.

    Email: capita.invests@gmail.com

    http://www.thecapitolinegroup.com


    8 mei 2015 om 15:33
    Jenny Steven

    Hallo allemaal , ALICE MOORE beLeGGinGen heeft het gedaan ,

    Ik ben mevrouw Jenny Steven van België , ik ben een weduwe op dit moment met twee kinderen en ik werd in een financiële situatie vast te zitten en ik moest herfinancieren en betaal mijn rekeningen . Ik probeerde op zoek naar leningen van verschillende leningen bedrijven zowel particuliere als zakelijke , maar nooit met succes , en de meeste banken mijn creditcard geweigerd . Maar als God het zou hebben , werd ik voorgesteld aan ALICE MOORE beLeGGinGen een onderhandse lening geldschieter op naam mevrouw Alice Moore die gaf me een lening van 25.000,00 euro en vandaag ben eigenaar van een bedrijf en mijn kinderen doen het goed op het moment . Zo dierbaar , als je moet contact opnemen met een bedrijf met betrekking tot het beveiligen van een lening met lage rente van 2 % en een betere terugbetaling plannen en planning , kunt u contact opnemen mevrouw Alice Moore . Ze weet niet dat ik dit doe , maar ik ben zo blij nu en ik besloten om mensen te laten meer over hem weten . U kunt contact met haar opnemen via deze e-mail via : ( alicemoorefinancialupgrade@live.com ) Ze heeft het al eerder gedaan en ze gaat het voor je doen alsjeblieft niet twijfelen om het even wat als er iets is dat hij je vragen om te doen doe het gewoon en ik zweer dat zul je nooit spijt van krijgen .

    God zegene

    MVG

    Jenny Steven


    25 juli 2015 om 05:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!