Ruim 190 miljoen netto te veel uitgegeven aan tv

Ruim 190 miljoen netto te veel uitgegeven aan tv

http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/ruim-190-miljoen-netto-te-veel-uitgegeven-aan-tv/Aan de inzet van het medium tv wordt ruim 20 pct teveel uitgegeven om een optimaal campagne-effect te halen. Dit meldt Adformatie op basis van de resultaten uit de Media Observer effectmetingen, dat TNS Nipo uitvoert in opdracht van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV):

(...) Van 40 campagnes werd per campagne het mediabudget afgezet tegen de procentuele toename van het effect. Uit de cijfers blijkt dat bij 40 pct van de campagnes sprake was van een te hoog tv-budget, en dat één procent extra effect op de beoogde communicatiedoelstelling met adverteren in tijdschriften 62 pct goedkoper kan dan op tv.

In het onderzoek konden van elk mediumtype de kosten per procent effectgroei berekend worden: voor tv bedragen die kosten gemiddeld 24.357 euro per procent groei, voor tijdschriften 9.308 euro, en voor online 4.163 euro, waarmee online ruim 80 pct goedkoper is dan tv. Uit de Media Observer blijkt ook dat de ideale budgetverdeling voor het halen van optimaal effect voor tv en tijdschriften 60 pct - 40 pct blijkt te zijn en voor een campagne met tv, tijdschriften en online 60 pct - 25 pct - 15 pct.

Volgens marketingdirector Corina Soethof van het NUV is de boodschap beslist niet dat je niet op tv zou moeten adverteren: ‘Mijn verhaal is dat je je budgetten slimmer kunt inzetten. Zeker nu de druk op de budgetten toeneemt en de neiging groeit om alles maar op tv te besteden.’

Spot-baas Paul van Niekerk constateert onder meer dat de herkenning van een tijdschriftadvertentie een enorme boost (2,5 keer hoger) krijgt als deze gecombineerd wordt met een tv-campagne. ‘Maar het effect van de printcampagne wordt dus voor meer dan de helft veroorzaakt door de tv-campagne. Je kan dan niet meer claimen dat de tijdschriftencampagne efficiënter is dan tv-inzet.’ En hij voegt toe: ‘Om het helemaal goed te analyseren zou je de effecten ook moeten vergelijken met monomedia tijdschriftcampagnes en monomedia tv-campagnes. Het zou heel goed kunnen dat een monomedia tv-campagne nóg efficiënter is.’  (...)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.