Live verslag Search Engine Strategies Amsterdam

17 maart 2009, 06:38

{title}Vandaag vind in het Krasnapolski hotel in Amsterdam voor de eerste keer de Search Engine Strategies (SES) Amsterdam plaats. De organisatie van De speld in een Hooiberg is daarvoor een samenwerking aangegaan met de SES, wat we natuurlijk al jaren kennen als het grootse zoekmachinemarketing congres ter wereld.

Stefan de Groot (Outrider) en ondergetekende zullen vandaag proberen de meeste sessies live te verslaan op marketingfacts. Eerst maar eens een korte voorbeschouwing op het programma van de SES.

Een vooruitblik op de SES vanuit de trein

Veel van de belangrijke Nederlandse namen uit de markt zijn aanwezig en dit is aangevuld met enkele sprekende internationale namen. Eduard Blacquière (Outrider) heeft de afgelopen weken zijn onderzoek van 2 jaar geleden naar de Nederlandse markt herhaald. Na de dagopening van Henk van Ess (Voelspriet) zal hij de resultaten presenteren.

Kevin Ryan (WebVisible) zal de eerste keynote verzorgen met een verhaal over het veranderende gezicht van de zoekmachines. We beginnen steeds meet de wennen aan blended search, maar de gevolgen hiervan zullen de aankomende tijd verder ontwikkelen. Kevin beloofd ons te vertellen hoe.

Na de pauze zal Franc Goebbels (OMD) zijn visie op het effect van andere marketingactiviteiten op het zoekgedrag van de consument uiteenzetten. Mark Berendsen (Industry Leader Agencies, Google) zal ingaan op de kansen die search in deze barre tijden biedt volgens Google en de rol die de bureaus hier bij spelen.

Wolter Tjeenk Willink (Traffic-Builders, maar vandaag als voorzitter van de IAB Taskforce Search) gaat ons vertellen wat de doelstellingen van de Taskforce Search van het IAB zijn en welke activiteiten ze onderneemt om kennis, innovatie en transparantie in de Nederlandse markt te bevorderen.

Na de lunch is het tijd voor de Speld Award cases. De jury heeft uit de ingezonden cases 2 cases genomineerd voor deze felbegeerde zoekmachinemarketing award: Netprofiler met Selexyz en Maxlead met LUBA. Beide cases worden kort gepresenteerd waarna we snel doorgaan naar de parallelsessies.

In ronde 1 van de parallelsessies zien we de zelfde Netprofiler/ Selexyz case nog een keer. Ik neem aan dat dit al gepland was voordat deze case genomineerd werd door de jury en hoop dat de organisatie snel een andere sessie in zal lassen want anders zal het publiek waarschijnlijk massaal bij collega André Scholten (Traffic4u) en Egan van Doorn (Orange Valley) aansluiten.

André en Egan zullen ons bijpraten over de kansen die Google Analytics biedt bij het optimaliseren van SEO en Search Advertising campagnes. Zowel correcte implementatie als analyse en quick wins komen aan bod. Ik heb het grootste deel van deze presentatie al gezien en zal dus bij Wiep Knol (Tribal Internet Marketing) en Peter van der Graaf aanwezig zijn. Beiden hebben zich gespecialiseerd in linkbuilding en zullen hun kennis delen.

In de tweede serie parallelsessies zal Jen Brown (WebTrends) ons bijpraten over Bid Management. Ik hoop dat ook de gevaren van automatisch bieden worden toegelicht en wordt verteld dat Bid Management alleen in specifieke campagnes loont.

Menno Flikkema (FirstFocus) gaat aan de hand van een case (hotelvandaag.nl) uitleggen hoe een ‘back-to-basics’ SEO traject eruit ziet, terwijl in de andere zaal meer gevorderde SEO te zien is in ‘site review clinic’. Van de SES in New York weet ik dat dit vaak een van de leukste sessies is, (mits je enige ervaring met SEO hebt) waarin een panel van een aantal mensen uit het vak onvoorbereid vragen uit het publiek zal proberen te beantwoorden. Nu maar hopen dat Roy Huiskens (Onetomarket), Joost de Valk (OrangeValley), Niels Meijssen (Indyrank) en Fili Wiese (Google) elkaar niet verbaal in de haren vliegen zoals vaker gebeurt bij deze sessie.

De keynote op het eind van de dag is van Anne Kennedy (Beyond Inc): 10 jaar geleden was er geen Google, nu is het een werkwoord. Waar zullen we over 5 jaar zoeken? Een verhaal over de impact die Social Media heeft op het internet en we wijze waarop we zoeken.

Tot slot zal de jury de Speld Award uitreiken aan de winnende case waarna we aan de borrel gaan.

Een veelbelovend programma

Al met al een veelbelovend programma dus. Wat, als ik het goed heb, grotendeels is samengesteld door Joost de Valk. Terwijl de organisatie verder in handen is van BBP. Veel van de grote namen uit Nederland zijn aanwezig en het programma is een stuk interessanter dan de speld tot nu toe was.

Wat ik mis in het programma is aandacht voor keywords en content. Nu zoekmachines steeds slimmer worden in het indexeren van complexe websites en PageRank steeds meer naar de achtergrond gaat, is goede, zoekmachinevriendelijke tekst steeds belangrijker. Ik had graag een sessie gezien waar een aantal goede schrijvers vertelden hoe zij met dit soort zaken omgaan. Joost, als je nog mensen zoekt voor volgend jaar, bij Traffic4u hebben we een team van 5 schrijvers/ trainers die graag en bijdrage aan deze sessie willen geven.

Maar al met al lijkt het een leuke dag te worden met een hoop interessante sprekers en sessies. Ik heb er zin in, leuk om alle concullega’s weer eens te spreken en te discussiëren over ons vak.

Nu maar eens kijken of ik deze laptop online kan krijgen in de trein en deze post online kan zetten.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    jdevalk

    Hey Remi, dank voor de post! Ik kon me nog wel 20 sessies bedenken maar had helaas niet meer dan 8 uur in deze dag 🙂

    Ben benieuwd naar jullie posts over vandaag (en naar de dag zelf)


    17 maart 2009 om 07:54
    media

    Heren, veel plezier vandaag en ik zie uit naar de verslagen!


    17 maart 2009 om 08:04
    Bas

    De link van Outrider (achter Stefan de Groot in de tekst) werkt niet. Er staat een taalfout in de URL.


    17 maart 2009 om 09:01
    Bram Fasseur

    @Bas: Bedankt voor de melding, de link werkt nu wel.


    17 maart 2009 om 09:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!