Spil Games wereldwijd nummer 1 in casual games

11 maart 2009, 04:30

{title}Spil Games heeft aangekondigd dat uit de nieuwste data van comScore blijkt dat het bedrijf wereldwijd de grootste online casual games aanbieder is geworden qua bereik. Wereldwijd groeide de traffic naar de portals van Spil Games met 75%. Aan het begin van het jaar stond Spil Games op basis van de cijfers van comScore nog op de vijfde plek.

Inmiddels heeft Spil Games concurrenten als EA, MSN en Miniclip ingehaald en hebben de portals van Spil Games wereldwijd het hoogste bereik. Dit is met name tot stand gekomen door de forse groei van 270% in de VS regio, waar een portal als Girlsgogames.com erg populair is onder meisjes en fors is gegroeid het afgelopen jaar. Gamesindustry.biz sprak met Sidney Mock, chief commercial officier bij Spil Games en vroeg naar de belangrijkste factoren die dit succes hebben bepaald.

Mock noemt allereerst hoge kwaliteit games die toegankelijk zijn. Voor het spelen van games op de portals van Spil Games is geen registratie vereist, iets wat volgens Mock ook overeenkomt met de behoeften van de gebruikers. Ten tweede zijn de portals gericht op specifieke segmenten en doelgroepen, inclusief families, tweens en meisjes. Tot slot worden alle Spil Games portals volledig gelokaliseerd in de landen waar in wordt geopereerd, waarbij zowel de game content, als de taal en domeinnamen worden gelokaliseerd.

In een ander interview van enkele dagen geleden laat Spil Games CEO Peter Driessen weten dat met name de lokale domeinnamen bepalend zijn geweest voor het succes van de portals, omdat hiermee beduidend hogere rankings in Google zoekresultaten zijn behaald op zoektermen gerelateerd aan games. In dit interview geeft Peter Driessen aan dat het business model van Spil Games bestaat uit een mix van advertenties en deals met affiliatie partners enerzijds en revenue shares op basis van verkochte downloads anderzijds.

Spil Games zal zich in de toekomst blijven richten op het genereren van game traffic en zal hierbij een focus leggen op meerdere platforms, waaronder computers (via browsers), mobiele devices, handhelds, netbooks en feitelijk alle overige aparaten die verbonden zijn met internet. De nummer één positie bereiken qua bereik met casual game portals is iets om trots op te zijn en mag als een enorme prestatie worden beschouwd tussen giganten als EA en MSN!

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief