Guerrilla WiFi-advertising

5 maart 2009, 07:07

Wat doe je als bureau als je klant je vraagt om er voor te zorgen dat hun aanbieding gezien wordt op vliegvelden waar je door de billboards en andere reclame-uitingen de vertrektijden niet eens meer kan zien? Dan kies je voor een slimme guerrilla WiFi-advertising campagne (via: Adverblog).

Het Duitse bureau Jung von Matt zorgde ervoor dat de aanbieding van haar klant duidelijk en opvallend te zien was. Niet op het vliegveld, maar in de lijst met WiFi-toegangspunten: ‘Der BMW 3er schon ab 159 Euro’. Op het moment dat iemand het WiFi-toegangspunt selecteert uit de lijst krijg hij of zij meteen de actiesite te zien. Ben benieuwd wat jullie van deze vorm van guerillamarketing vinden. Het schijnt legaal te zijn 😉 Kent iemand nog meer van dit soort WiFi-campagnes?

Dennis Kramer
Eigenaar, trainer, adviseur & coach bij Words of Wisdom

Dennis Kramer is sinds een jaar zelfstandig strategisch en creatief adviseur, trainer en coach op het gebied van digitale marketingcommunicatie en media, onder de naam Words of Wisdom. Dennis heeft meer dan 12 jaar ervaring met digitale marketing en media. Opgedaan bij bureaus als Framfab, Qi Ideas, Rapp Collins en Lost Boys en bij ZwitserLeven als online marketeer. Hij heeft o.a. gewerkt voor A-merken als Douwe Egberts Senseo, Heineken, Hi, Nuon Retail, Online Breedband, Rabobank, Randstad en Volvo. In samenwerking met een Mediaflex Trainingen ontwikkelt Dennis de trainingen Online Strategie en Online Sales. Daarnaast wordt hij regelmatig door Mediaflex Trainingen ingezet als trainer. Onder andere op het gebied van Social Media en Word of Mouth Marketing. Met enige regelmaat spreekt hij op congressen en schrijft hij columns en dergelijke. Bovendien is hij lid van de Raad van Advies van Generation Next en het Instituut voor Interactieve Media van de Hogeschool van Amsterdam. Dennis was in 2006 genomineerd voor de DeMeter Award voor meest veelbelovende DM-talent. Je kunt me volgen op twitter.com/DennisK.

Categorie
Tags

14 Reacties

    mgvandenbroek

    Ik vind het een vette video, loved the German Accent ;-). “You can call him Jan, the IT-guy”. Maar vraag me wel af, of mensen dit niet als UBER irritant zullen ervaren? Ik wil online, niet gespamd worden door een of andere zielige BMW-advertentie want ik ben AUDI-fan….


    5 maart 2009 om 07:21
    Joris Kluivers

    De coffeecompany (amsterdam amstelstraat) doet het zelfde met het wifi netwerk. Promoten op deze manier een koffie special.


    5 maart 2009 om 07:25
    denniskramer

    @Matthijs: kan me voorstellen dat je die vraag stelt, maar aan de andere kant zie je op een vliegveld alleen maar commerciële uitingen in de vorm van b.v. billboards, videoschermen en advertenties op trappen, bagagebanden en deuren om je heen. Daar zijn we aan gewend geraakt, terwijl je die dan ook als spam zou kunnen kwalificeren. Ik denk dat het wel mee zal vallen…


    5 maart 2009 om 07:42
    Ivo

    Idee is aardig, en zeker opvallender dan inderdaad alle andere reclame die er al op een vliegveld is. Uniek is het niet, -Joris noemde ook al een voorbeeld- want je raad nooit hoe mijn Wifi netwerk heet aangezien ik tegenover een politiebureau zit 🙂


    5 maart 2009 om 08:04
    Koen Roumen

    Volgens mij staat het je vrij een Wifi toegangspunt op te zetten. Kan me niet voorstellen dat er een wet bestaat die zegt dat je geen commerciele tekst in de SSID mag zetten. Erg storend is het ook niet, al is het misschien prettiger als ze een vaste prefix gebruiken. Maar ze zetten er al spaties voor, dus je ziet al snel wat een ‘nep-netwerk’ is en wat niet. Leuk idee. 🙂


    5 maart 2009 om 08:07
    Lars

    Wat me niet helemaal duidelijk wordt: als dank voor aanmelden, mag je dan ook nog even gratis buiten de actiesite surfen? Either way kan ik me voorstellen dat de aanbieders van betaalde WiFi op die locaties er niet blij mee zijn [gratis internet in ruil voor advertentie / netwerknaam moet concurreren met een woud aan slogans]

    Maar, het is aardige out-of-the-box denken en die Airport Expresses kosten bar weinig, dus de investering per locatie is niet groot.


    5 maart 2009 om 08:11
    denniskramer

    @Lars: moet je zeggen dat mij dat ook net helemaal duidelijk is. Zou wel erg sympathiek zijn. Ik heb alleen de indruk dat dat niet het geval is…


    5 maart 2009 om 08:13
    Jeroen

    Het is al sinds jaren zo dat als je in verkiezingstijd in een activistische stad als San Francisco loopt de SSID’s met politieke lading je om de oren vliegen. Overigens zijn die netwerken vaak niet open, dus de SSID zelf is het medium.


    5 maart 2009 om 09:15
    Jeroen

    In New york op JFK kan je gratis gebruik maken van wifi op voorwaarde dat je ieder kwartier naar reclame kijkt. Dit kan je wel maar 5 keer doen.


    5 maart 2009 om 11:37
    Daan

    Als de content relavant is, zou het interessant kunnen zijn. Bijvoorbeeld: je bent op Schiphol op een Wifi zit en je krijgt een advertentie voor de huur van een auto of goedkope taxi. De vraag is: wat zijn de kosten per conversie?


    5 maart 2009 om 14:12
    Rolf

    @Joris Binnen de coffee company is ’t zelfs een “serieuze” campagne en de wifi commercial is ontwikkeld door ’t bureau They. Overigens een goede manier van toepassen, want bij het zoeken naar een (open) wifi netwerk word je gelijk getriggerd een koffie te halen.

    Overigens zou ik het wel fair vinden om “gratis” internet te ontvangen in ruil voor het bekijken van een actiesite. Geloof ook niet dat het oneerlijke concurrentie zal worden voor de overige aanbieders van wifinetwerken, want tenslotte bestaan gratis kranten ook naast kwaliteitskranten.


    5 maart 2009 om 14:22
    PatrickQ

    Vraag me sterk af of deze campagne enige resultaten heeft behaald: ik heb mijn laptop altijd bij me als ik vlieg (ik vlieg meer dan 10x per jaar) en ik ben nog nooit wezen zoeken naar een hotspot wanneer ik net ben aangekomen; ik gebruik mijn laptop alleen als ik net ben ingecheckt en nog een uur moet wachten. Als ik aankom wil ik zo snel mogelijk naar mijn hote (of naar huis)l.

    Van wat ik zie is dit gedrag het meest voorkomend: veel laptops bij de departure hal maar niet bij de bagage carousel.


    5 maart 2009 om 20:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!