Het starten van een groepsblog

Het starten van een groepsblog

{title}Eind 2007 heb ik hier een artikel geschreven over het starten van een corporate blog. Omdat ik daar nog steeds regelmatig, offline, positieve reacties op krijg heb ik besloten mijn ervaringen met het starten van een nieuw groepsblog ook met de Marketingfacts community te delen.

Het is geen hoogstaande gedachtegang en ook zeker geen rocket science. Maar eerder een eenvoudige checklist voor bedrijven en organisaties die overwegen om deze economisch mindere tijden te gebruiken om een laagdrempelig medium als een blog op te zetten en te investeren in de toekomst zonder dat dit bakken met geld hoeft te kosten. Dit alles aan de hand van de persoonlijke ervaringen en overwegingen bij het opzetten van RecTec, mijn nieuwe blog over Recruitment, Technologie en (Arbeidsmarkt)communicatie.

De eerste overweging die je doorgaans moet maken is een ‘make or join’ besluit. Omdat ik tot voor kort zelf actief was op het grootste Nederlandse recruitmentblog, Recruitmentmatters, was het voor mij een zeer weloverwogen besluit een eigen blog te beginnen. Er bestaan een aantal redenen hiervoor. Twee zijn er volgens mij van belang om met jullie te delen.

Perceptie in de markt
De hoofdreden was het imago van Recruitmentmatters en dan doel ik vooral op het feit dat het ‘recruitment’ was. Regelmatig hoorde ik dat men mij vooral zag als recruitment en niet als arbeidsmarktcommunicatie, terwijl mijn persoonlijke interesse en veel van mijn werkzaamheden in de arbeidsmarktcommunicatie liggen. Mijn stukken over arbeidsmarktcommunicatie, zoals evaluaties van campagnes, sneeuwden vaak onder tussen de vele recruitment gerelateerde artikelen. Ook zag je aan het aantal views dat ze minder bekeken werden en dus niet goed uit de verf kwamen. Om te testen of dit enkel mijn gevoel was of dat meerdere mensen dit zo zagen heb ik besloten het concept in de markt te testen. Dat wil zeggen dat ik een aantal relaties heb gemaild met de vraag wat ze er van dachten. Toen enkele reacties waren dat men het een mooie combinatie vonden die ze in Nederland nog niet kende had ik het gevoel dat ik op het juiste pad zat. Hoewel Recruitmentmatters ook altijd het streven heeft gehad om deze drie onderwerpen, recruitment, technologie en arbeidsmarktcommunicatie, te behandelen, was de perceptie van de markt anders.

Eerst ervaring opdoen
Mijn advies aan bedrijven die middels bloggen zich willen profileren is hoe dan ook eerst ervaring opdoen bij een bestaand blog, als dit er is. Zie of de beoogde bloggers de tijd en energie kunnen opbouwen om wel regelmatig iets te schrijven. Wanneer het onderwerp waar je over wilt schrijven echter nog niet of nauwelijks behandeld wordt, moet je natuurlijk wel beginnen een eigen blog te starten. Hierbij kan je dan dus kiezen voor een een corporate blog, maar in veel gevallen, zeker bij grotere organisaties met veel verschillende afdelingen, kan het misschien juist verstandig zijn een groepsblog te beginnen en open te stellen voor anderen.

Kennisdeling, werving of imago?
{title}Waarom zou je hier als organisatie mogelijk voor kiezen? Misschien wil je wel een specifiek onderwerp behandelen waar je zelf maar een paar mensen van hebt zitten. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het onderwerp ruimtelijke ordening en landschapsarchitectuur dat bij gemeenten en provincies veel speelt. Hier is nog geen blog over, maar het is een onderwerp waar zeker het nodige over te schrijven is. Als je dat vanuit één gemeente oppakt zal het waarschijnlijk snel gaan over de ruimtelijke ordening van jouw gemeente, niet over het vakgebied zelf. Op de vraag waarom je dit dan zou moeten willen als gemeente is één mogelijk antwoord bijvoorbeeld werving. Dit is een doelgroep die voor deze instanties heel lastig te werven is, nog steeds. En bloggers of reageerders werven is dan een stuk gemakkelijker. Een andere reden kan zijn het op gang brengen van kennisdeling onder de gemeenten, tegen veel lagere kosten dan een duur congres.

Een andere reden kan zijn dat je je imago wilt vestigen in een bepaalde sector. Zo zijn er wel enkele duurzaamheidsblogs, maar over duurzame energie is er nog maar weinig informatie. Dit terwijl alle grote energiemaatschappijen zo gezien willen worden. Wanneer je echter een blog opzet vanuit één organisatie hierover zal dit snel lijden aan een gebrek aan credibility. Het blog supporten en sponsoren en open stellen voor derden, bijvoorbeeld van het Wereld Natuur Fonds of andere geïnteresseerden zal je blog veel meer cachet geven, mits deze natuurlijk onafhankelijk mogen schrijven.

Het ligt dus voor de hand om je doelstellingen eerst vast te leggen en dan de vorm te kiezen. Voor dit artikel ga ik er van uit dat er dus een doelstelling is waar een niet bedrijfsgebonden groepsblog de uitkomst van is.

Richtlijnen en moderatie
De volgende stap in het proces is het benaderen van enkele potentiële bloggers. Wanneer geen van de beoogde bloggers positief reageert moet je je weer eens achter de oren krabben of het wel een goed idee is. Ook is het goed om meteen enkele eisen te stellen aan de bloggers wanneer deze wel enthousiast zijn. Zo heb ik de RecTec bloggers aangegeven dat ze minimaal 1 artikel per maand moeten schrijven en dat de content voor de site uniek moet zijn. Dat wil zeggen dat ze het mogelijk op hun eigen weblog mogen zetten, maar niet op andere algemene blogs in de recruitment of arbeidsmarktcommunicatie markt.

{title}Daarna komt de eeuwige vraag hoe je om moet gaan met de reacties. We zijn in Nederland nu eenmaal het land van de reaguurders en het schelden op weblogs. Hier kom ik meteen bij de tweede reden van het oprichten van RecTec, ik geloof tegenwoordig steeds meer in moderatie. Daarom heb ik bij RecTec dus ook regels met betrekking tot reacties opgesteld. De reden hiervoor is onder andere dat ik het van kwaad tot erger zie gaan en er steeds vaker gekken opduiken die het gescheld serieus nemen. Ook hoor ik in mijn sector (recruitment en arbeidsmarktcommunicatie) dat velen niet durven reageren vanwege het niveau van reacties. Hoewel ik betwijfel of deze regels helpen deze mensen wel over de streep te trekken, wil ik het in ieder geval proberen. Enige moderatie zou ik persoonlijk wel adviseren, maar altijd moderatie achteraf.

Blog richtlijnen zijn een ander element dat ik zou opstellen wanneer je vanuit een organisatie dit opzet en dat ook kenbaar maakt. Met richtlijnen bedoel ik niet censuur natuurlijk, maar ik kan me indenken dat de namen van collega’s bijvoorbeeld niet genoemd moeten worden. Ik kan me ook indenken dat bepaalde specifieke informatie niet naar buiten gebracht mag worden. Bij RecTec hebben we bijvoorbeeld de afspraak dat bloggen over de eigen organisatie altijd eerst goedgekeurd moet worden. Daarnaast is het verstandig om ook design richtlijnen op te stellen. Zo hebben we bij RecTec afgesproken dat, een beetje in lijn met Marketingfacts, de artikelen een thumbnail foto moeten hebben van 150 karakters breed, voor de leesbaarheid en over het afbreken van een artikel na een bepaald aantal woorden.

Samenvattend denk ik dat er nog steeds veel mogelijkheden liggen op verschillende gebieden voor organisaties om aan de slag te gaan met blogs. Naast corporate blogs zouden bedrijven ook meer moeten kijken naar het opzetten en/of supporten van groepsblogs, specifiek voor delen van hun vakgebied. Het biedt veel mogelijkheden om, laagdrempelig en zonder gigantische kosten, kennis te delen, talenten te identificeren en aan je imago te werken.

Ben benieuwd of er nog andere dingen zaken belangrijk zijn bij het opzetten van een groepsblog. Aanvullingen en feedback natuurlijk meer dan welkom!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Even off topic hier. Als jij babbels hebt over een maling van een collega in relatie tot regelgeving (http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090226_maakt_molblog_een_potje_van_de_e-mail_marketing/), dan verwacht ik dat jij je wel aan de regels houdt. Waar is de bronvermelding van de foto's? Check anders even bij de door jou gebelde en geciteerde Arnould Engelfriet en leg me even uit waarom jij er geen potje van maakt:
    http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
    http://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/beeldcitaat/

    geplaatst op
  • @roy: Natuurlijk doen wij ook dingen niet goed, dat zal niemand verrassen. Natuurlijk moeten wij ook zorgvuldiger omgaan met bronvermelding. Natuurlijk... 1, 2, 3.

    Dat betekent niet, dat je dan maar je mond moet houden. Zou betekenen, dat alleen het allerbeste jongetje van de klas kritiek mag hebben. Dat werkt niet. We hebben heus nagedacht of we het Molblog-verhaal überhaupt wel moesten publiceren. Uiteindelijk besloten het wel te doen. Hopend, dat we er allemaal beter van worden.

    geplaatst op
  • Interessant artikel.

    Zelf beheer ik ook een groepsblog en ik merk dat het grootste probleem het schrijven van artikelen door derden is. Je moet behoorlijk wat bloggers hebben om een constante stroom aan berichten te hebben. Ook al spreek je af dat 1 artikel per maand de bedoeling is, je kunt (onbetaalde) bloggers moeilijk dwingen een artikel te schrijven.

    Wat lay-out betreft; zelf loop ik altijd de lay-out nog na voordat een artikel live gaat. Niet iedere blogger besteed hier dezelfde aandacht aan. Een vorm van 'eindredactie' is volgens mij altijd aan te raden om de kwaliteit hoog te houden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.