Stéphane Doutriaux en de toekomst van Poken

23 februari 2009, 08:15

Nee, Stéphane Doutriaux wil niet zeggen hoeveel Pokens er al verkocht zijn in Nederland. Ja, het gaat om veel en veel meer dan ze op voorhand gedacht hadden. Wél wil hij zeggen, dat er al 60.000 Pokens geproduceerd zijn tot nu toe. En dat daarvan ‘een behoorlijke proportie’ naar de Nederlandse markt gaat. Doutriaux, de bedenker van de sociale netwerksleutel Poken, heeft zijn marketing goed op orde. En er is genoeg gratis media-aandacht. Komt goed uit, als een start up is Poken ‘cash-strapped’.

Dus is het netwerk marketing model dat Doutriaux heeft neergezet met Poken, een kopie van online viral marketing modellen. Alles gaat via word of mouth. Geen cent aan marketing wordt er uitgegeven. In bovenstaand interview geeft Doutriaux antwoord op een aantal vragen en op 4 stellingen. Waarom Poken niet kinderachtig is. Waarom hij Hello My Name is E niet vreest. Wanneer er serieuze Pokens op de markt komen. En over de API die eraan zit te komen.

Over het voortdurende Poken-gespam op Twitter zegt Doutriaux: ‘Ik heb het vanuit Zwitserland een beetje meegekregen. Er zijn natuurlijk mensen geweest op Twitter die vinden dat Poken wat teveel aanwezig is op dat platform.’

Stelling 1: Poken plaveid de weg voor andere devices en tools, en zal daarom weggevaagd worden door concurrenten die met een beter product komen.

Doutriaux: ‘Mensen die dat zeggen, hebben geen inzicht onze plannen.’

Stelling 2: Poken, of een soortgelijk product, zal de toekomst van online én offline sociaal netwerken domineren en een revolutie teweeg brengen.

Doutriaux: ‘Dat vind ik wel een heel “bold statement”. We hebben Poken ontwikkeld als een add-on voor social networking. Er is bij ieder social network wel een leuke tool te vinden.’

Stelling 3: Poken is veel te kinderachtig om een device te zijn voor de zakelijke markt en überhaupt voor iedereen boven de dertien jaar oud.

Doutriaux: ‘We willen het kind in je losmaken, doen een appèl op je “inner child”. Er zijn vast volwassenen die geen kind meer hebben in zichzelf. Misschien dat we voor die groep wel andere producten in de markt gaan zetten. Nee, ik vind Poken niet echt “particularly childish”. Sommige zakenlieden vinden het wel een mooi ding. We hebben de markt verrast, dat was de bedoeling en daarin zijn we geslaagd.’

Wanneer komen er nu eindelijk eens ‘serieuze’ Pokens op de Nederlandse markt?

Doutriaux: ‘Die vraag kan ik niet beantwoorden op dit moment. Maar als je ons nu al een beetje leuk vindt, stay tuned, zou ik zeggen.’

Stelling 4: Alles is mobile. Internet. Camera’s. Video. Messaging. Iedere gadget dat géén mobiele telefoon is, heeft geen toekomst.

Doutriaux: ‘Er wordt inderdaad stevig gefocust op de mobiele telefoon. Maar er zijn applicaties die een simpeler gebruik vereisen, die menselijker zijn. Kijk eens naar USB-sticks. Iedereen heeft nu een kaartje van 8 gig in zijn mobiele telefoon zitten. We gebruiken dat nog steeds, omdat USB-sticks het handigst zijn om files te delen. Wij focussen op gemak in gebruik.’

Wanneer vind de integratie met mobile nu eens plaats?

Doutriaux: ‘We lanceren de komende tijd een API voor developers. Vanaf dat moment kan iedereen die dat leuk vindt, met ons mee ontwikkelen.’

Stelling 5: Hello My Name is E is totaal géén concurrent voor Poken

‘Ik heb niemand van dat project ooit ontmoet. Wat ik gehoord heb, is dat ze wel wat ideeën hebben, maar dat ze geen product hebben. Het is duidelijk dat ze onderdeel zijn van ons “competitive landscape”. Ik maak me er niet druk om: we zien wel wat er komt.’

Waarom ben je direct begonnen met iets kinderachtigs? Waarom kijken we naar een Pokémon-achtig device, waarom niet wat serieuzer?

Doutriaux: ‘Een van de kritieke factoren voor succes op het internet is de “Wow-factor. Als we met een saai wit device waren gekomen, dan weet ik zeker dat er veel minder over ons gepraat zou zijn.’

Een van onze lezers, Koen Roumen, heeft een Poken met een kapot hoofd. Kun je hem een nieuwe sturen?

Doutriaux, breed lachend: ‘Ja, natuurlijk. Geef me zijn email!’

(Alle bovenstaande citaten zijn samenvattingen, geen volledige antwoorden op de stellingen en de vragen. Die vind je hopelijk in het interview).

Meer lezen:

Vragen via Twitter

Schitterend, en vermeldenswaardig is trouwens de geweldige bijdrage die de mensen op Twitter hebben geleverd. Ik vroeg in deze tweet wie er nog vragen had aan Doutriaux. Toen volgden er een paar hele mooie, waarvoor mijn oprechte dank:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Koen Roumen

    Haha, en, heb je hem mijn email adres gegeven? 😉

    Ik vind dat hij nogal ontwijkend antwoord op de vragen over het ‘childish’ karakter van de Poken. Je hoort mensen al praten over Poken-verboden op meetings omdat het ‘gay-ish’ zou zijn om ‘met de handjes van een poppetje tegen elkaar aan te drukken’. Ergens heeft dat wel een punt. Het kinderachtige uiterlijk van de Poken zorgt dat mensen ’t snel als speelgoed zien, ipv een praktische networking tool. In dat opzicht heeft My Name is E waarschijnlijk meer potentie, wanneer ze daadwerkelijk met hun ‘Connector’ komen.


    23 februari 2009 om 08:22
    Stas Pavlov

    Wat een verschrikkelijk engels van Matthijs. Dit kan echt niet.

    Excuses voor het gezeur, maar ik kan het gewoon niet voor me houden als ik dit hoor.


    23 februari 2009 om 09:07
    Koen Roumen

    @Stas: Overdrijven is ook een vak. Er zijn ongetwijfeld journalisten die beter Engels spreken, maar Matthijs’ Engels is verstaanbaar en lang niet slecht. Bovendien begreep de geinterviewde het ook, dus ik zie je punt niet.


    23 februari 2009 om 09:20
    mgvandenbroek

    @Stas: Mhhhh. Je bent de eerste die het niveau van mijn Engels niet acceptabel vindt. Ziet het als een middel, niet als een doel. Maar misschien, dat de rest zijn ‘gezeur’ voor zich houdt. Uit beleefdheid, angst voor ip-bans, dat soort dingen 😉

    Heb je verder wel kunnen genieten van het interview?


    23 februari 2009 om 09:36
    luuk.ros

    Dat gezeur over Engels vind ik echt nogal triest. Volgens mij begreep iedereen elkaar.

    @ Koen. ‘Te kinderachtig voor woorden’ zou ik wel een valide argument vinden om Poken te nuken, maar is ’te gayish’ een diskwalificatie? Dat zou boeiend zijn. Geeft mij het gevoel dat de hele doelgroep voor poken bestaat uit types met een voetbalsupporter-moraal 😉


    23 februari 2009 om 10:50
    Abdul-Rahman Advany

    “boring… white device that doesn’t have much character….”…. ze hebben ergens wel een punt… iets wat niet opmerkelijk is… daar vertel je niet snel over …


    23 februari 2009 om 12:27
    Koen Roumen

    @Abdul-Rahman Ik denk ook dat Poken zekere bekendheid vergaart door -juist- met een opvallend, enigszins kinderachtige device te komen. Mensen vragen me nu wel ‘wat is dat?’, dat zouden ze vast niet zo snel doen als ik een simpel wit blokje aan m’n sleutelhanger heb.

    @Luuk Ik ben nooit deelnemer geweest van een opkomst van mensen die deze mening hebben, dus of dat hun denkbeeld is, weet ik niet. 😉


    23 februari 2009 om 12:58
    Ton van Houten

    Vraag ? Kan iemand mij ‘kort en duidelijk’ uitleggen waarom ik zou moeten gaan ‘poken’ en wat het in het ‘kort’ is.


    23 februari 2009 om 20:12
    Mark Appel

    praktisch gezien een fantastische toepassing, echter het businessmodel hierachter is een grotere uitdaging… het is als een fax, 1 fax is nutteloos, 2 faxen wordt al beter en met 3 faxen neemt het exponentieel toe. poken heeft alleen maar zin als ik het binnen nu en 2 weken bij 80% van de mensen kan doen die ik tegen kom. zo niet haak ik al af. dus moet je zoiets en masse introduceren. dus microsoft die t gratis weggeeft aan al haar klanten in t integreert met outlook en msn etc. of linkedin die dit gratis weggeeft, hyves… pas dan heb je footprint. maar ja, waar ga je dan je geld op verdienen vanuit poken gezien? geen idee, das de crux nu juist. het huudige model is leuk voor wat pr en bloedt in de loop van dit jaar dood… jammer, leuke toepassing


    23 februari 2009 om 21:15
    Stas Pavlov

    @Mathijs

    Het interview was prima verder. Erg informatief, bedankt. Niks negatiefs naar jou toe verder.

    Ik heb zelf gewoon iets tegen engels met een Rotterdams accent. Maar lijkt me vrij zinloos om hier nog woorden aan te wijden.


    25 februari 2009 om 08:24
    mgvandenbroek

    @Stas: Mooi. Ik kom uit Drenthe, heb lang in Nijmegen gewoond en resideer al 2,5 jaar in Amsterdam. Ik rest bij deze mijn case, en concludeer in mijn beste Engels: “The truth is in the eye of the beholder”.


    25 februari 2009 om 08:41
    Robin Franken

    Beste lezer,

    Ergens in mijn archief heb ik een concept liggen voor een social network met een key. Er zijn toen een aantal bedrijven benaderd die mij het juiste product konden leveren. Mijn concept was een USB stick met toegang tot een aantal eigen sites, die op die stick gebrand stonden. Het concept noemde ik iDEP, interactief Digital Entertainment Point. http://www.frankenengineering.nl

    Het logo heb ik al enkele jaren geleden vast laten leggen. Ik weet dat ik toen ook een promotie bureau heb ingeschakeld met de vraag wat de mogelijkheden zijn als ik een dergelijke USB stick op de markt zou brengen. Zij konden dat toen voor mij programmeren.

    Tijdens uitzendingen op TV in het programma Dragon Den moesten ze lachen om mijn concept. Daar demonstreerde ik mijn automaat het proto type iDEP_box. Mijn investering was toen al ruim 50 duizend euro’s. De poen was op en ik denk dat ik diverse organisaties heb wakker geschud.

    Hierbij doel ik niet op Doutriaux, maar wil toch die correspondenties eens nazien die ik heb gevoerd met dat promotie bureau en andere organisaties. Wie waren er enkele jaren allemaal in benaderd?

    Jammer, heel jammer.

    Trots dat ook dit concept op een andere manier een succes wordt.

    Zo waren er nog enkele en heb ik er nog een aantal liggen op de plank. Sommige zo goed dat ik door grote ondernemingen werd geadviseerd ermee te stoppen.

    Waarom? Simpel, economisch belang.

    Arjen, je lachte me toen uit, zag niks in het concept. Niet in je winkel leggen dan nu he?

    Annemarie, thanx voor je steun toen. Henk, jammer dat ik je niet kon overtuigen.

    Doutriaux, succes met Poken.


    27 februari 2009 om 04:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!